Systematic Mapping: Detection of mental diseases through serious games

  • Emmanuel Gomes Souza UNIRIO
  • Tadeu Moreira de Classe UNIRIO

Abstract


Mental health is fundamental for people and therefore, instruments are needed that can identify mental disorders and enable early treatments. Instruments such as questionnaires, even straight, still can be invasives. In such context, serious games emerge as valuable tools due to their features such as immersion and ludicity. Therefore, this work explores how serious games have been used to detect mental illness using a systematic mapping of the literature. As a result, we identified 138 studies, and after careful analysis, we accepted 7 of them. Thus, we observe research chances in this thematic, and we glimpse serious games as helpful and non-invasible tools capable of identifying mental illness.

Keywords: Mental Health, Detection, Serious Games, Systematic Mapping

References

ABP (2022). Associação brasileira de psiquiatria, http://www.abp.gov.br, Junho de 2022.

American Psychiatric Association, D., Association, A. P., et al. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5, volume 5. American psychiatric association Washington, DC.

Ben Moussa, M. e Magnenat-Thalmann, N. (2009). Applying affect recognition in serious games: The playmancer project. In International Workshop on Motion in Games, pages 53–62. Springer.

Candido, M., Ventura, C., Furegato, A. R., Santos, J., e Candido, M. A. (2020). Saúde mental e direitos humanos: instrumentos internacionais para garantia de direitos das pessoas com transtornos mentais e/ou deficiência. Revista Direito, Estado e Sociedade, 1(56).

Cangas, A. J., Navarro, N., Parra, J. M. A., Ojeda, J. J., Cangas, D., Piedra, J. A., e Gallego, J. (2017). Stigma-stop: A serious game against the stigma toward mental health in educational settings. Frontiers in Psychology, 8.

Cangas, A. J., Sánchez-Lozano, I., Aguilar-Parra, J. M., e Trigueros, R. (2022). Combination of a serious game application and direct contact with mental health patients. International Journal of Mental Health and Addiction, pages 1–11.

Clua, E. W. G. (2014). Jogos sérios aplicados a saúde. Journal of Health Informatics, 6.

Cubillos, J. D. e Peinado, F. (2021). Gamifying darkness-design and development of a serious game to treat nyctophobia. In Congreso de la Sociedad Española para las Ciencias del Videojuego (CoSeCiVi 2021), pages 98–107. CEUR-WS.

Dewhirst A et al., Laugharne R, S. R. (2022). Therapeutic use of serious games in mental health: scoping review. BJPsych open, 8(2).

Farias, E., de Oliveira, H., Hounsell, M., e Rossito, G. (2014). Molde–a methodology for serious games measure-oriented level design. XIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 29–38.

Ferguson, C. J., Coulson, M., e Barnett, J. (2011). A meta-analysis of pathological gaming prevalence and comorbidity with mental health, academic and social problems. Journal of psychiatric research, 45(12):1573–1578.

Fleck, M. P. d. A. (2000). O instrumento de avaliação de qualidade de vida da organização mundial da saúde: características e perspectivas. Ciência & Saúde Coletiva, 5:33–38.

Gonçalves, D. M., Stein, A. T., e Kapczinski, F. (2008). Avaliação de desempenho do self-reporting questionnaire como instrumento de rastreamento psiquiátrico. Cadernos de saúde pública, 24:380–390.

Gonçalves, S. (2017). O uso de jogos eletrônicos em adolescentes do ensino médio em pelotas. Dissertação de Mestrado, Mestrado Profissional em Saude da Mulher, Crianca e Adolescente. Universidade Católica de Pelotas.

Harding, T. W., De Arango, V., Baltazar, J., Climent, C., Ibrahim, H., Ladrido-Ignacio, L., e Wig, N. (1980). Mental disorders in primary health care: a study of their frequency and diagnosis in four developing countries. Psychological medicine, 10(2):231–241.

Henrique, J. R. (2019). A atenção a si e ao outro na experiência de crianças autistas com os jogos desenvolvidos para a saúde mental. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar. Universidade Federal Rural do Semi-Árido.

Kostoulas, T., Mporas, I., Kocsis, O., Ganchev, T., Katsaounos, N., Santamaria, J. J., e Jimenez-Murcia, S. (2012). Affective speech interface in serious games for supporting therapy of mental disorders. Expert Systems with Applications, 39(12):11072–11079.

Michael, D. R. e Chen, S. L. (2005). Serious games: Games that educate, train, and inform. Muska & Lipman/Premier-Trade.

OMS, O. M. d. S. (2001). Relatório sobre a saúde no mundo 2001: Saúde mental: nova concepção, nova esperança, [link], Junho de 2022.

Rodriguez, A., Rey, B., Vara, M. D., Wrzesien, M., Alcaniz, M., Banos, R. M., e Perez-Lopez, D. (2015). A vr-based serious game for studying emotional regulation in adolescents. IEEE Computer graphics and applications, 35(1):65–73.

Roubidoux, M. A., Chapman, C. M., e Piontek, M. E. (2002). Development and evaluation of an interactive web-based breast imaging game for medical students. Academic radiology, 9(10):1169–1178.

Santos, C. M. d. C., Pimenta, C. A. d. M., e Nobre, M. R. C. (2007). A estratégia pico para a construção da pergunta de pesquisa e busca de evidências. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 15:508–511.

Silva, A. G., Nardi, A. E., e Diaz, A. P. (2020). Programa de Educação Continuada em Psiquiatria (PEC-ABP): Temas Fundamentais. Artmed Editora.

Silveira, L. B., da Rosa Kroeff, C., Teixeira, M. A. P., e Bandeira, D. R. (2021). Uso do self-reporting questionnaire (srq-20) para identificação de grupo clínico e predição de risco de suicídio. Revista Psicologia E Saúde, pages 49–61.

Zyda, M. (2005). From visual simulation to virtual reality to games. Computer, 38(9):25– 32.
Published
2022-10-24
SOUZA, Emmanuel Gomes; CLASSE, Tadeu Moreira de. Systematic Mapping: Detection of mental diseases through serious games. In: HEALTH TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 1227-1236. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.225359.