Turbelab: Serious Game on Sciences for the Development of Executive Functions
Abstract
The creation of Serious Games for the development of Executive Functions (EFs) (inhibitory control, working memory and cognitive flexibility) can be a great strategy to engage patients. The main of this work was to design, develop and test the usability of a serious game, called T urbeLab, to support the training of EFs in children and adolescents. The project had stages of analysis of the needs of the target audience, game design and the pilot usability study, using the System Usability System (SUS) and a questionnaire developed by the authors, in which high usability scores were obtained, demonstrating that the TurbeLab is suitable for the target audience. A futher study of aplicability will be conducted with children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Keywords:
executive functions, serious games, game development, therapy
References
Bul, K. C. M. et al. (2016) Behavioral Outcome Effects of Serious Gaming as an Adjunct to Treatment for Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial. J Med Internet Res.
Cerqueira, B. et al. (2020) Estimulação do Controle Inibitório em Crianças no Ambiente Escolar a partir de Jogos Digitais. XIX SBGames, Recife.
Fonseca, V. D. (2014) Papel das funções cognitivas, conativas e executivas na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 31, p. 236-253, ISSN 96.
Hounsell, M.; Gasparini, I.; Krause, K. (2018) Aplicações dos jogos digitais nas funções executivas: um mapeamento sistemático da literatura.
Krause, K. K. G.; Hounsell, M. D. S.; Gasparini, I. (2018) Aplicações dos jogos digitais nas funções executivas: um mapeamento sistemático da literatura. XVII SBGames, Foz do Iguaçu.
Lourenço, D. F., Carmona E. V., Lopes M. H. B. M. (2022) Translation and cross-cultural adaptation of the System Usability Scale to Brazilian Portuguese. Aquichan.
Marques, A. P. P.; Amaral, A. V. M.; Pantano, T. (2020) Treino De Funções Executivas E Aprendizado. 1ª. ed. [S.l.]: Manoele, 248 p.
Peñuelas-Calvo, I. et al. (2020) Video games for the assessment and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry.
Poon, K. (2018) Hot and Cool Executive Functions in Adolescence: Development and Contributions to Important Developmental Outcomes. Frontiers in psychology, 8.
Tourinho, A.; Bonfim, C.; Alves, L. (2016) Games, TDAH e Funções Executivas: Uma Revisão da Literatura. SBGAMES.
Zyda, M. (2005) From visual simulation to virtual reality to games. Computer, v. 38, n. 9, p. 25-32.
Cerqueira, B. et al. (2020) Estimulação do Controle Inibitório em Crianças no Ambiente Escolar a partir de Jogos Digitais. XIX SBGames, Recife.
Fonseca, V. D. (2014) Papel das funções cognitivas, conativas e executivas na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 31, p. 236-253, ISSN 96.
Hounsell, M.; Gasparini, I.; Krause, K. (2018) Aplicações dos jogos digitais nas funções executivas: um mapeamento sistemático da literatura.
Krause, K. K. G.; Hounsell, M. D. S.; Gasparini, I. (2018) Aplicações dos jogos digitais nas funções executivas: um mapeamento sistemático da literatura. XVII SBGames, Foz do Iguaçu.
Lourenço, D. F., Carmona E. V., Lopes M. H. B. M. (2022) Translation and cross-cultural adaptation of the System Usability Scale to Brazilian Portuguese. Aquichan.
Marques, A. P. P.; Amaral, A. V. M.; Pantano, T. (2020) Treino De Funções Executivas E Aprendizado. 1ª. ed. [S.l.]: Manoele, 248 p.
Peñuelas-Calvo, I. et al. (2020) Video games for the assessment and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry.
Poon, K. (2018) Hot and Cool Executive Functions in Adolescence: Development and Contributions to Important Developmental Outcomes. Frontiers in psychology, 8.
Tourinho, A.; Bonfim, C.; Alves, L. (2016) Games, TDAH e Funções Executivas: Uma Revisão da Literatura. SBGAMES.
Zyda, M. (2005) From visual simulation to virtual reality to games. Computer, v. 38, n. 9, p. 25-32.
Published
2022-10-24
How to Cite
BAGDZIUS, Alice C.; SOARES, Pedro H. P.; CYRILLO, João P.; BICUDO, Elthon D. S.; ASSIS, Silvana M. B. de; RODRIGUES, Bruno S.; DIONÍSIO, Ana G. C..
Turbelab: Serious Game on Sciences for the Development of Executive Functions. In: HEALTH TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2022
.
p. 1247-1256.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.225409.
