Proposal of a serious game to assist the learning of the Basic Life Support Protocol

  • Ingrid Nery Mendes UFPA
  • Maicon de Araujo Nogueira UEPA
  • Filipe Valente Mendes UFPA
  • Otávio Noura Teixeira UFPA
  • Viviane Almeida dos Santos UFPA

Abstract


Serious games prove to be an interesting alternative to train essential skills that are used in Basic Life Support protocols. The objective of this work is to present a proposal of this union between serious games and education in the health area, by detailing the stages of a visual novel game construction, using the MAVOC methodology merged with the MDA framework for the elaboration of the Game Design document, responsible for guiding the 3 stages of this software creation. In addition to this detailed proposal, this paper presents related works, pointing out their differences with this project, being the main concern to adapt the prototype to Brazilian reality.

Keywords: basic life support, serious games, game design, education, health

References

Alves, A. G. e Taborda, P. K. (2015) Visual Novel: a evolução do gênero e sua aplicação para desenvolver o hábito da leitura. SBC-Proceedings of SBGames | ISSN: 2179-2259. Art & Design Track-Full Papers.

Casamassina, M. (2006) Interview: Trauma Center: Second Opinion. IGN, https://www.ign.com/articles/2006/09/07/interview-trauma-center-second-opinion, Outubro de 2022.

Consalvo, M., & Staines, D. (2020). Reading RenPy: Game Engine Affordances and Design Possibilities. Games and Culture, 16(6), 762–778.

Grisci, B. (2011). Discussão: Localização de Jogos. Nintendo Blast, https://www.nintendoblast.com.br/2011/10/discussao-localizacao-de-jogos.html, Outubro de 2022.

Gonzalez, M. M. et al. (2013). I Diretriz de Ressuscitação Cardiopulmonar e Cuidados Cardiovasculares de Emergência da Sociedade Brasileira de Cardiologia. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v.101, n.2, Supl.3, ago 2013. 240 páginas. ISSN-0066-78.

Melo, P. de Souza (2021) Literatura eletrônica e jogos digitais literários: um estudo sobre o visual novel. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, [link], Outubro de 2022.

Mendes, I. N. et. al. (2022). The Use of Serious Games for Learning Cardiopulmonary Resuscitation Procedures: A Systematic Mapping of the Literature, in Computer Game Development [Working Title]. London, United Kingdom: Intech Open, 2022.

Nascimento, R. A; Ishitani, L. (2021) Elementos presentes em jogos eletrônicos que motivam meninas a não abandonarem um jogo. SBC-Proceedings of SBGames | ISSN: 2179-2259. Culture Track-Full Papers.

Nogueira, M. de Araújo; Sá, A. M. M. (2017) Ensino de Suporte Básico de Vida na Graduação em Enfermagem: Avaliação do processo de ensino aprendizagem. 1a ed. Novas Edições Acadêmicas. ISBN-13: 978-62024069.

Oliva, E. e George, M. (2019). Lifesaver VR – Immersive Technologies & Digital Games for School – Disaster Preparedness, Research. Case Study 04, ago. 13 páginas, [link], Outubro de 2022.

Parah, Flávio; Bittencourt, Gilberto; Genú, Marcos; Mendes, Filipe; Paixão, Juan; Lanhellas, Gabriel; Medeiros, Bruno (2021). SGC: Short Game Collection: Ghostein. [S. l.]: Nintendo Company, Nerd Monkeys, Nintendo Store.

Rosenberg, D., & Scott, K. (1999). Use case driven object modeling with UML (pp. 1-4). Reading: Addison-Wesley Professional. Metodologia ICON.

Schuytema, Paul. (2008) Design de Games-Uma abordagem prática. Tradução de Cláudia Mello Belhassof. 1a ed. São Paulo, SP: Cengage Learning, p. 12-13 e p. 89-90.

Soria Mascarós, F. (2021). Pediatriapp 2D. Gamification of pediatric health procedures. TCC. Universitat Jaume I, http://hdl.handle.net/10234/195092, Outubro de 2022.

Starks, K., Barker, D., & Cole, A. (2016). Using Twine as a Therapeutic Writing Tool for Creating Serious Games. Lecture Notes in Computer Science, p. 89–103.

Vasconcellos, M. S. et al. (2016). A Saúde na Literatura Acadêmica sobre Jogos: uma análise das publicações do SBGames. Proceedings of SBGames 2016 | ISSN: 2179-2259-Trilha de Cultura-Full Paper.

Vasconcellos M., Carvalho F., Dias C. (2019) MAVOC: Um Método Descritivo Formal de Mecânicas de Jogos Sérios. Acta Ludica-International Journal of Game Studies 3 (1), p. 36-80. ISSN: 2527-02.
Published
2022-10-24
MENDES, Ingrid Nery; NOGUEIRA, Maicon de Araujo; MENDES, Filipe Valente; TEIXEIRA, Otávio Noura; SANTOS, Viviane Almeida dos. Proposal of a serious game to assist the learning of the Basic Life Support Protocol. In: HEALTH TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 1277-1286. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.226039.