Who left this here?! Again! Redesign of a digital game to prevent domestic poisoning

  • Flávia G. Carvalho Fiocruz
  • Marcelo S. Vasconcellos Fiocruz
  • Thiago S. Magalhães Universidade Estácio de Sá
  • Alexandre Werner PUC-Rio

Abstract


In 2016, the digital game “Quem deixou isso aqui?!” was launched, a serious game that aims to raise awareness of parentes about the risks of exogenous intoxication present in a common household and main forms of prevention. This article presents the game's redesign project, with the objective of correcting gaps in the original game, adding the risks of accidents with venomous animals and enhancing forms of player participation, among other improvements. With this account of our experience in this project, we intend to contribute to the creation of other serious games for health, which consider the game media's own potential.

Keywords: health communication, health games, exogenous poisoning, serious games

References

Bahia, A. B., Vargas, A., Petry, L. C., et al. (2012). Reavaliação de game educativo de Arte. In Proceedings of SBGames. SBC.

Belli, M. and Alves, A. G. (2019). Acessibilidade em jogos para dispositivos móveis: ampliando as possibilidades do jogo” Desafio do Carteiro. “In Proceedings of SBGames.

Bochner, R. (2005). Papel da Vigilância Sanitária na prevenção de intoxicações na Infância. Revista Brasileira de Vigilância Sanitária (REVISA), v. 1, n. 1.

Bogost, I. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: MIT Press.

Carvalho, F. G. and Vasconcellos, M. S. (2017). Quem deixou isso aqui?! Um jogo sobre o perigo dos produtos tóxicos dentro de casa. In Proceedings of SBGames 2017. SBC.

Carvalho, F. G., Vasconcellos, M. S., Ressurreição, A. A. A., Araujo, I. S. and Bochner, R. (2016). Misturando entretenimento e comunicação para a saúde: a criação de dois testes de personalidade para o Sistema Nacional de Informações Tóxico-Farmacológicas. In Proceedings of SBGames 2016.

Cordeiro, P. M. P., Conrad, C. A. da S. and Cheiran, J. F. P. (2017). Redesigning towards accessibility: from a Facebook trivia game to an educational, accessible web game. In Proceedings of SBGames. SBC.

Escarrone, A. L. L., Wolleson, K. K. and Cheiran, J. F. P. (2016). Inaccessible Accessibility Game?! Redesigning the eMAGs digital accessibility game. In Proceedings of SBGames. SBC.

Felix, Z. C., Machado, L. dos S., Silva, J. R. O., Silva, A. T. M. C. and Almeida, L. R. De (2018). Avaliando Satisfação do Usuário a Partir dos Modelos GameFlow e PENS: Um Estudo com o Jogo Caixa de Pandora Mobile. In Proceedings of SBGames. SBC.

Neiva, C. A. C., Aquino, V. A. N. De, Cantanhêde, L. A., et al. (2019). Caracterização epidemiológica das intoxicações exógenas por substâncias nocivas e acidentes por animais peçonhentos em crianças no Estado do Amapá. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 01, n. 09, p. 41–66.

Raessens, J. (2005). Computer games as participatory media culture. In: Raessens, J. Goldstein, J. [Eds.]. Handbook of Computer Game Studies. Cambridge: The Mit Press.

Sarinho, V. T. (2017). Uma Proposta de Game Design Canvas Unificado. In Proceedings of SBGames. SBC.

Schvartsman, C. and Schvartsman, S. (1999). Intoxicações exógenas agudas. Jornal de Pediatria, v. 75, n. Supl. 2, p. 244–250.

Tavares, É. O., Buriola, A. A., Santos, J. A. T., Ballani, T. da S. L. and Oliveira, M. L. F. De (2013). Fatores associados à intoxicação infantil. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v. 17, n. 1, p. 31–37.

Vasconcellos, M. S., Carvalho, F. G., Barreto, J. O. and Atella, G. C. (2017). As Várias Faces dos Jogos Digitais na Educação. Informática na educação: teoria & prática, v. 20, n. 4 dez, p. 203–218.
Published
2022-10-24
CARVALHO, Flávia G.; VASCONCELLOS, Marcelo S.; MAGALHÃES, Thiago S.; WERNER, Alexandre. Who left this here?! Again! Redesign of a digital game to prevent domestic poisoning. In: HEALTH TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 1326-1335. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.226154.