Development of a financial education game using elements of the rurality of the Brazilian Northeast for Apple platforms
Abstract
Data from the National Confederation of Commerce in Goods, Services and Tourism (CNC) indicate that in March 2022, about 28.6% of Brazilian families are in default and 77.5% closed the month with some unpaid debt. In this scenario of default, indebtedness and high inflation, the need to develop conscious consumption and the teaching of financial education concepts is accentuated. Thus, the present study developed a Quiz-type game to convey financial education concepts to children using iOS and iPadOS devices. For this, Apple’s native programming language (Swift) was used, data structured in JSON and stored in Firebase, using the Remote Config service.
References
Carneiro, M. L. F. and Silveira, M. S. (2014). Learning objects as enablers in distance education. Educar em Revista. Curitiba. Edit UFPR.
Cavalcante, C. H. L., Pereira, M. L. A., Ferreira, C. G., Santos, F. A. G., Costa, A. A. C., Costa, R. L., da Silva, B. C., and Leal, F. F. (2021). Grana-educação financeira para crianças de escolas rurais através de um jogo para dispositivos móveis. CBIE, 2021.
CNC, Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo (2022). Alta da inflação e dos juros faz 3 em cada 10 famílias atrasarem contas e dívidas em abril. CNC, Confederação Nacional do Comércio de Bens, Serviços e Turismo.
da Silva, B. C., de Oliveira Lima, W., Lima, J. M. S., Viana, J. V. D., Maia, J. G. R., de Carvalho, W. V., and Cavalcante, C. H. L. (2021). Get quizzfty: Uma proposta de jogo digital voltado para o ensino da cultura afro-brasileira e indígena. SBC, Proceedings of SBGames.
De Vargas, D. and Moacir Ahlert, E. (2017). O processo de aprendizagem e avaliação através de quiz. Universidade do Vale do Taquari: Univates.
Nunes, J. M. and Infante, M. (1996). Pesquisa-ação: uma metodologia de consultoria.
Ramos, M. d. S. F. and Lavor, O. P. (2020). Análise do aplicativo grana como objeto de aprendizagem. Educar em Revista. Curitiba. Edit UFPR.
