A Model for Evaluating Games in Public Health: Sustainability, Eff ectiveness and Equity (SEQ)
Abstract
Introduction: Introduction: Games have shown promise in health, but their use as a public health policy requires a model to analyze their suitability. Objective: To propose a preliminary model to assess the suitability of game projects for use in the public health sector. Methodology: Based on the principles of the SUS (Brazilian Unique Health System), we established 3 main axes, whose 5 possible values allow an evaluation of the game. Expected Results: The examples show that the proposed model, although simple, can be used as a way to identify game projects that are suitable for the SUS.
Keywords:
games, health, SUS, public health policies
References
Adriaenssens, P., Eggermont, E., Pyck, K., Boeckx, W., & Gilles, B. (1988). The video invasion of rehabilitation. Burns, 14(5), 417–419.
Al-Rayes, S., Al Yaqoub, F. A., Alfayez, A., Alsalman, D., Alanezi, F., Alyousef, S., AlNujaidi, H., Al-Saif, A. K., Attar, R., Aljabri, D., Al-Mubarak, S., Al-Juwair, M. M., Alrawiai, S., Saraireh, L., Saadah, A., Al-umran, A., & Alanzi, T. M. (2022). Gaming elements, applications, and challenges of gamification in healthcare. Informatics in Medicine Unlocked, 31, 100974. DOI: 10.1016/j.imu.2022.100974
Buckingham, D., & Burn, A. (2007). Game literacy in theory and practice. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 16(3), 323–349.
Carvalho, F. G. de, & Vasconcellos, M. S. de. (2023). Redesign of a game to prevent exogenous poisoning: Adding risks and forms of participation. Journal on Interactive Systems, 14(1), 119–127. DOI: 10.5753/jis.2023.3241
Cooper, S., Khatib, F., Treuille, A., Barbero, J., Lee, J., Beenen, M., Leaver-Fay, A., Baker, D., Popović, Z., & Players, F. (2010). Predicting protein structures with a multiplayer online game. Nature, 466(7307), 756–760. PubMed. DOI: 10.1038/nature09304
Farias, L. H. S., Barbosa, F. E. S., Siebra, S. A., & Sousa, I. M. C. de. (2022). Construção do Modelo Conceitual do jogo SuperSUS. Em Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames) (p. 1371-1375%@ 0000-0000). [link]
Johnson, D., Deterding, S., Kuhn, K.-A., Staneva, A., Stoyanov, S., & Hides, L. (2016). Gamification for health and wellbeing: A systematic review of the literature. Internet Interventions, 6, 89–106. DOI: 10.1016/j.invent.2016.10.002
Kato, P. M., Cole, S. W., Bradlyn, A. S., & Pollock, B. H. (2016). A Video Game Improves Behavioral Outcomes in Adolescents and Young Adults With Cancer—A Randomized Trial. Pediatrics, 122(2), e305-317.
Lieberman, D. A. (2001). Management of Chronic Pediatric Diseases with Interactive Health Games: Theory and Research Findings. Journal of Ambulatory Care Management, 24(1), 26–38.
Mayer, I., Warmelink, H., & Zhou, Q. (2016). A frame-reflective discourse analysis of serious games. British Journal of Educational Technology, 47(2), 342–357. DOI: 10.1111/bjet.12245
Nacke, L. E., & Deterding, S. (2017). The maturing of gamification research. Computers in Human Behavior, 71(Supplement C), 450–454. DOI: 10.1016/j.chb.2016.11.062
Paim, J. S. (2015). O que é o SUS. Editora Fiocruz. [link]
Ribeiro, F. de A., Sinigaglia, M., & Silva, I. C. S. da. (2024). Jogo Digital baseado em Narrativa Interativa aplicado ao Treinamento na Realização do Diagnóstico Precoce do Câncer Infantojuvenil. Em Anais do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames) (p. 1719-1729%@ 0000-0000). [link]
Rodrigues, B. da S., Silva, J. P. R. F., Goulart, G. T., Corrêa, A. G. D., & Blascovi-Assis, S. M. (2024). Jogo Pac-Man Controlado por Luva Eletrônica para Reabilitação Motora de Membros Superiores: Análise preliminar da experiência de jogo. Em Anais do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames) (p. 1685-1694%@ 0000-0000). [link]
Vasconcellos, M. S. (2013). Comunicação e Saúde em Jogo: Os video games como estratégia de promoção da saúde [Tese de, Fundação Oswaldo Cruz]. Em Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict): Vol. Doutorado. ARCA. [link]
Zagal, J. P. (2010). Ludoliteracy: Defining, understanding, and supporting games education. ETC Press.
Al-Rayes, S., Al Yaqoub, F. A., Alfayez, A., Alsalman, D., Alanezi, F., Alyousef, S., AlNujaidi, H., Al-Saif, A. K., Attar, R., Aljabri, D., Al-Mubarak, S., Al-Juwair, M. M., Alrawiai, S., Saraireh, L., Saadah, A., Al-umran, A., & Alanzi, T. M. (2022). Gaming elements, applications, and challenges of gamification in healthcare. Informatics in Medicine Unlocked, 31, 100974. DOI: 10.1016/j.imu.2022.100974
Buckingham, D., & Burn, A. (2007). Game literacy in theory and practice. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 16(3), 323–349.
Carvalho, F. G. de, & Vasconcellos, M. S. de. (2023). Redesign of a game to prevent exogenous poisoning: Adding risks and forms of participation. Journal on Interactive Systems, 14(1), 119–127. DOI: 10.5753/jis.2023.3241
Cooper, S., Khatib, F., Treuille, A., Barbero, J., Lee, J., Beenen, M., Leaver-Fay, A., Baker, D., Popović, Z., & Players, F. (2010). Predicting protein structures with a multiplayer online game. Nature, 466(7307), 756–760. PubMed. DOI: 10.1038/nature09304
Farias, L. H. S., Barbosa, F. E. S., Siebra, S. A., & Sousa, I. M. C. de. (2022). Construção do Modelo Conceitual do jogo SuperSUS. Em Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames) (p. 1371-1375%@ 0000-0000). [link]
Johnson, D., Deterding, S., Kuhn, K.-A., Staneva, A., Stoyanov, S., & Hides, L. (2016). Gamification for health and wellbeing: A systematic review of the literature. Internet Interventions, 6, 89–106. DOI: 10.1016/j.invent.2016.10.002
Kato, P. M., Cole, S. W., Bradlyn, A. S., & Pollock, B. H. (2016). A Video Game Improves Behavioral Outcomes in Adolescents and Young Adults With Cancer—A Randomized Trial. Pediatrics, 122(2), e305-317.
Lieberman, D. A. (2001). Management of Chronic Pediatric Diseases with Interactive Health Games: Theory and Research Findings. Journal of Ambulatory Care Management, 24(1), 26–38.
Mayer, I., Warmelink, H., & Zhou, Q. (2016). A frame-reflective discourse analysis of serious games. British Journal of Educational Technology, 47(2), 342–357. DOI: 10.1111/bjet.12245
Nacke, L. E., & Deterding, S. (2017). The maturing of gamification research. Computers in Human Behavior, 71(Supplement C), 450–454. DOI: 10.1016/j.chb.2016.11.062
Paim, J. S. (2015). O que é o SUS. Editora Fiocruz. [link]
Ribeiro, F. de A., Sinigaglia, M., & Silva, I. C. S. da. (2024). Jogo Digital baseado em Narrativa Interativa aplicado ao Treinamento na Realização do Diagnóstico Precoce do Câncer Infantojuvenil. Em Anais do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames) (p. 1719-1729%@ 0000-0000). [link]
Rodrigues, B. da S., Silva, J. P. R. F., Goulart, G. T., Corrêa, A. G. D., & Blascovi-Assis, S. M. (2024). Jogo Pac-Man Controlado por Luva Eletrônica para Reabilitação Motora de Membros Superiores: Análise preliminar da experiência de jogo. Em Anais do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames) (p. 1685-1694%@ 0000-0000). [link]
Vasconcellos, M. S. (2013). Comunicação e Saúde em Jogo: Os video games como estratégia de promoção da saúde [Tese de, Fundação Oswaldo Cruz]. Em Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict): Vol. Doutorado. ARCA. [link]
Zagal, J. P. (2010). Ludoliteracy: Defining, understanding, and supporting games education. ETC Press.
Published
2025-09-30
How to Cite
VASCONCELLOS, Marcelo Simão de; RODRIGUES, Cláudio; CARVALHO, Flávia Garcia de.
A Model for Evaluating Games in Public Health: Sustainability, Eff ectiveness and Equity (SEQ). In: HEALTH TRACK – SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 14. , 2025, Salvador/BA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 298-304.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2025.10232.
