Resignification of territories: Virtual Reality in access to other peoples and cultures.

  • Francisco José Costa Universidade Estadual do Piaui
  • Ana Amábile Gabrielle Rodrigues Leite Universidade Federal do Delta do Parnaíba
  • Duana de Souza Cunha Universidade Federal do Delta do Parnaíba

Abstract


This paper deals with a research experience that aims to understand the impacts of Virtual Reality on education, as a proposal for mediation in the construction of knowledge about other peoples and cultures, for this, a sample of immersion in virtual reality presented to the students of the course of Human Sciences, the daily lives of an African family and indigenous peoples in the Amazon rainforest. This quantitative-qualitative research used an electronic form for data collection, adapted from the Atracdiff model of user experience analysis (UX), with open and closed questions and the data analysis was based on concepts of Historical-Dialectical Materialism.
Keywords: Virtual Reality, education, peoples and cultures, immersion

References

ABARI, Omid et al. Enabling high-quality untethered virtual reality. In: 14th {USENIX} Symposium on Networked Systems Design and Implementation ({NSDI} 17). 2017. p. 531-544.


BLACK, Ethan R. Learning then and there: An exploration of virtual reality in K-12 History education. 2017. Doctoral dissertation.


BORDENAVE, Juan E. Díaz. O que é comunicação. Brasiliense, 2017.


Costa, Renata Luiza da; Souza, Maria Aparecida R. de; Júnior, Alcides Hermes Thereza. Materialismo Histórico-Dialético e pesquisas em Informática na Educação. Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação (Série de Livros da CEIE/SBC) 2019. Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/#livros. Acesso: 15 abr. 2020.


FERNANDEZ, Manuel. Augmented virtual reality: How to improve education systems. Higher Learning Research Communications, v. 7, n. 1, p. 1-15, 2017.


GIBSON, William. Neuromancer. Aleph, 2015.


HAESBAERT, R. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 7° ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004/2012.


LAVALLE, S. M. Virtual Reality/University of Illinois.[Sl:] Cambridge University Press. 418. Disponível em: http://vr. cs. uiuc. edu/vrbook. pdf, 2017.


LEANDRO, Mardem; COUTO, Daniela Paula do; LANNA, Maria dos Anjos Lara. Da realidade psíquica ao laço social: a função de mediação do conceito de fantasia. Cadernos de psicanálise (Rio de Janeiro), v. 35, n. 28, p. 27-48, 2013.


LÉVY, Pierre. Que é o Virtual?.2. ed., São Paulo: Editora 34, 2011.


MALAGGI, Vitor; TEIXEIRA, Adriano Canabarro. Comunicação, Tecnologias Interativas e educação:(re)pensar o ensinar-aprender na cultura digital.1. ed.,Curitiba: Editora Apris,2019.


MITTERMAYER, Thiago. Narrativa transmídia: uma releitura conceitual e prática. 2016. São Paulo: Editora C0D3S, 2017


ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Fantasia. In: ______. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998, p. 223-226.


SANTAELLA, L. A ecologia pluralista da comunicação: conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.


SANTAELLA, Lucia. O paradigma do sensível na comunicação. Revista Comunicação Midiática, v. 11, n. 1, p. 17-28, 2016.


SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. Pia Sociedade de São Paulo-Editora Paulus, 2013.


TONUCCI FILHO, João Bosco Moura. Espaço e território: um debate em torno de conceitos-chave para a geografia crítica. Revista Espinhaço| UFVJM, p. 41-51, 2017.


VALENTIM, Natasha M. Costa; SILVA, Williamson; CONTE, Tayana. Avaliando a Experiência do Usuário ea Usabilidade de um Aplicativo Web Móvel: Um Relato de Experiência. In: CIbSE. 2015. p. 788.


YILDIRIM, Gürkan; ELBAN, Mehmet; YILDIRIM, Serkan. Analysis of Use of Virtual Reality Technologies in History Education: A Case Study. Asian Journal of Education and Training, v. 4, n. 2, p. 62-69, 2018.


Published
2020-11-24
COSTA, Francisco José; LEITE, Ana Amábile Gabrielle Rodrigues; CUNHA, Duana de Souza. Resignification of territories: Virtual Reality in access to other peoples and cultures.. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 82-91. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.82.