Training of Basic Education Professionals in Pandemic: A Case Study

  • Janniele Aparecida Soares Araujo UFOP https://orcid.org/0000-0003-2646-3516
  • Samuel Souza Brito UFOP
  • Vicente Jose Peixoto de Amorim UFOP
  • Sônia Maria Frade Almeida Centro Educacional de João Monlevade
  • Gilda Aparecida de Assis UFOP

Abstract


This paper presents a case study approach on the preparation of primary, elementary, and high school teachers for the use of technologies in remote emergency education, during the pandemic caused by the coronavirus. One lecture and eight synchronous virtual classes conducted by web conference are analyzed. In all virtual classes, evaluation questionnaires were applied to the participants, to validate or not the strategies, contents, and tools used in this remote education format. The workshop questions raise concerns and doubts about the lack of formation in innovative teaching strategies accompanied by technological resources.
Keywords: remote emergency education, educational didactic strategies, digital information and communication technologies

References

Assis, T., Vieira, J., Barbosa, J., Rafael, F., e Silva, A. (2019). Formação de professores da eja para uso de tdic no ensino e gestão: uma experiência da extensão universitária. Anais do Workshop de Informática na Escola, 25(1):178.


Barcelos, G., Passerino, L., e Behar, P. (2012). Tecnologias na prática docente de professores de matemática: formação continuada com apoio de uma rede. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 23(1).


Belloni, M. L. (2012). Educação a distância. Autores Associados.


Bezerra, W. e Farbiarz, A. (2017). O percurso dos educadores entre a pedagogia convencional e o ensino conectado - estudo de caso do projeto gente. Comunicação & Educação, 22:147.


Dotta, S., Braga, J., e Pimentel, E. (2012). Condução de aulas sı́ncronas em sistemas de webconferência multimodal e multimı́dia. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 23(1).


Feitosa, R., Aita, K., e Silva, A. (2019). Principais desafios para a inclusão dos docentes da rede pública no contexto das tecnologias da informação e comunicação. Anais do Workshop de Informática na Escola, 25(1):541.


Garcia, T. C. M., Morais, I. R. D., Zaros, L. G., e Rêgo, M. C. F. D. (2020). Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. SEDIS/UFRN.


Machado, G., Wives, L., e Grandi, R. (2019). As comunidades de prática como ferramenta para formação continuada de professores: percepções docentes sobre o uso da tecnologia para compartilhamento e aprimoramento das práticas pedagógicas. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 30(1):1995.


Moura, K., Carvalho, M., e Mion, M. (2019). O letramento digital na formaÇÃo de professores: uma revisão sistemática das produções. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 30(1):606.


Published
2020-11-24
ARAUJO, Janniele Aparecida Soares; BRITO, Samuel Souza; AMORIM, Vicente Jose Peixoto de; ALMEIDA, Sônia Maria Frade; ASSIS, Gilda Aparecida de. Training of Basic Education Professionals in Pandemic: A Case Study. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 92-101. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.92.