Learning Contexts for Contingent Interactions in Online Discussion Forums: An Investigation in the Light of Interactional Ethnography
Abstract
This study aims to identify and characterize the learning contexts favorable to the implementation of contingent interactions in the discussion forum of an Online Tutors Formation Program. The Interactional Ethnographic approach that guided this research established four operational principles that promote a broader understanding of learning contexts. The results of the study pointed out, mainly: the fragility of the interaction representation mechanism in the investigated instrument and the emergence of a new unit of analysis for the study of contingent interactions: the forum as a whole.
Keywords:
Learning Contexts, Online Discussion Forums, Interactional Ethnography
References
Agar, M. (2006). “An Ethnography By Any Other Name”, In: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, [S.l.], v. 7, n. 4.
Castanheira, M. L. (2004). Aprendizagem contextualizada: discurso e inclusão na sala de aula, Belo Horizonte: CEALE/Autêntica.
David, P. B. (2010). Interações contingentes em ambientes virtuais de aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza-CE.
David, P. B.; Castro-Filho, J. A. (2012). “Sistema de Análise de Interações Contingentes: Uma Contribuição para Práticas Interativas em Cursos a Distância”. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 8, p. 1-28.
David, P. B.; Trajano de Lima, E.; Mendes, F. A. G.(2015). “Uma Ontologia de Domínio para a Análise do Diálogo Freireano em Fóruns de Discussão da Educação a Distância”. In: Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação e X Conferência Latino-Americana de Objetos e Tecnologias de Aprendizagem, Maceió-AL.
Freire, R. S., David, P. B. and Oliveira, F. K. (2011) “Dialogicidade na Formação Online de Professores de Matemática”, In: Anais do XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Aracaju-SE.
Goodwin, C. and Duranti, A. (1992).Rethinking Context: an Introduction.In: Rethinking Context: Languagem as an interactive phenomenon. Alessandro Duranti and Charles Goodwin, eds., Interaction and gramar, pp. 1-42. Cambridge: Cambridge University Press.
Green, J. and Dixon, C. (1993) “Talking Knowledge into Being: Discursive and Social Practices in Classrooms”, Linguistics and Education, v.5, n. 3-4, p. 231-239.
Green, J. L., Dixon, C. N. and Zaharlick, A. (2005) “A etnografia como uma lógica de investigação”, In: Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 42, p. 13-79.
Green, J. and Wallat, C. (1979) “What is an Instructional Context? An Exploratory Analysis of Conversational Shifts Across Time”.Ablex Publishing Corporation: Norwood, New Jersey.
Green, J. and Wallat, C. (1981) “Mapping instructional conversations: A sociolinguistic ethnography”, In: Ethnography and Language in Educational Settings, v. 5, p.161-205.
Kumpulainen, K. and Erstad, Ola. (2017) “(Re)Searching learning across contexts: Conceptual, methodological and empirical explorations”, In: International Journal of Educational Research(IJER), v. 84,p.55-57.
Lamy, M.; Goodfellow, R. (1999). “Reflective Conversation” in the Virtual Language Classroom. Language Learning & Tecnology, v.2, n.2, p. 43-61, Disponível em:. Acesso em: ago. 2020.
McDermott, R. (1976) “Kids Make Sense: an Ethnographic Account of the Interactional Managementof Success and Failure”, In: One First-Grade Classroom. Ph.D. Dissertation, Stanford.
Mitchell, D.C. (1984) “An evaluation of subject-paced reading tasks and other methods for investigating immediate processes in Reading”, In: New methods in reading comprehension research. Hillsdale, Erlbaum. Kieras, D. & Just, M.A. (Eds.)
Rasmussen, I.; Damşa, C. I. (2017). “Heterochrony through moment-to-moment interaction: A micro-analytical exploration of learning as sense making with multiple resources”,In: International Journal of Educational Research(IJER), v. 84, p. 79-89.
Castanheira, M. L. (2004). Aprendizagem contextualizada: discurso e inclusão na sala de aula, Belo Horizonte: CEALE/Autêntica.
David, P. B. (2010). Interações contingentes em ambientes virtuais de aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação)–Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza-CE.
David, P. B.; Castro-Filho, J. A. (2012). “Sistema de Análise de Interações Contingentes: Uma Contribuição para Práticas Interativas em Cursos a Distância”. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 8, p. 1-28.
David, P. B.; Trajano de Lima, E.; Mendes, F. A. G.(2015). “Uma Ontologia de Domínio para a Análise do Diálogo Freireano em Fóruns de Discussão da Educação a Distância”. In: Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação e X Conferência Latino-Americana de Objetos e Tecnologias de Aprendizagem, Maceió-AL.
Freire, R. S., David, P. B. and Oliveira, F. K. (2011) “Dialogicidade na Formação Online de Professores de Matemática”, In: Anais do XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Aracaju-SE.
Goodwin, C. and Duranti, A. (1992).Rethinking Context: an Introduction.In: Rethinking Context: Languagem as an interactive phenomenon. Alessandro Duranti and Charles Goodwin, eds., Interaction and gramar, pp. 1-42. Cambridge: Cambridge University Press.
Green, J. and Dixon, C. (1993) “Talking Knowledge into Being: Discursive and Social Practices in Classrooms”, Linguistics and Education, v.5, n. 3-4, p. 231-239.
Green, J. L., Dixon, C. N. and Zaharlick, A. (2005) “A etnografia como uma lógica de investigação”, In: Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 42, p. 13-79.
Green, J. and Wallat, C. (1979) “What is an Instructional Context? An Exploratory Analysis of Conversational Shifts Across Time”.Ablex Publishing Corporation: Norwood, New Jersey.
Green, J. and Wallat, C. (1981) “Mapping instructional conversations: A sociolinguistic ethnography”, In: Ethnography and Language in Educational Settings, v. 5, p.161-205.
Kumpulainen, K. and Erstad, Ola. (2017) “(Re)Searching learning across contexts: Conceptual, methodological and empirical explorations”, In: International Journal of Educational Research(IJER), v. 84,p.55-57.
Lamy, M.; Goodfellow, R. (1999). “Reflective Conversation” in the Virtual Language Classroom. Language Learning & Tecnology, v.2, n.2, p. 43-61, Disponível em:
McDermott, R. (1976) “Kids Make Sense: an Ethnographic Account of the Interactional Managementof Success and Failure”, In: One First-Grade Classroom. Ph.D. Dissertation, Stanford.
Mitchell, D.C. (1984) “An evaluation of subject-paced reading tasks and other methods for investigating immediate processes in Reading”, In: New methods in reading comprehension research. Hillsdale, Erlbaum. Kieras, D. & Just, M.A. (Eds.)
Rasmussen, I.; Damşa, C. I. (2017). “Heterochrony through moment-to-moment interaction: A micro-analytical exploration of learning as sense making with multiple resources”,In: International Journal of Educational Research(IJER), v. 84, p. 79-89.
Published
2020-11-24
How to Cite
DAVID, Priscila Barros; GREEN, Judith L.; SANTOS, Vanessa Ellen Cacau.
Learning Contexts for Contingent Interactions in Online Discussion Forums: An Investigation in the Light of Interactional Ethnography. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 332-341.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.332.
