Analysis of references in theses and dissertations on the use of Affective Computing in the area of education

Abstract


The use of Affective Computing in the computational environment for education has been the subject of several researches in the academic area, and especially the stricto-sensu. The formation of the hypotheses and theories of these researchers are presented in these studies through citations by other authors. This article analyzed 21 Theses and Dissertations on Affective Computing in the computational environment for education in order to know which are the most used sources of citation, and how they influenced research. Authors such as PICARD and EKMAN, and their works are the references that appear most frequently in the citation networks used in these researches, and influenced mainly with the definitions of Affective Computing and Basic Emotions.
Keywords: Affective Computing, Education, Theses and Dissertations

References

FULLER, R. M., VICIAN, C. M., BROWN, S. A., Longitudinal Effects of Computer Mediated Communication Anxiety on Interaction in Virtual Teams. Research Online Accounting Faculty Publications Accounting, University of St. Thomas, Minnesota UST. 2016.


GONÇALVES, V.P., Uma abordagem para indicar o estado emocional de usuários em tempo de interação. Programa de Pós-Graduação da Universidade de São Paulo. 2016.


GONZALEZ, R. C., WOODS, R. E., Computação Afetiva personalizando interfaces, interações e recomendações de produtos, serviços e pessoas em ambientes computacionais. Projetos e Pesquisas em Ciência da Computação no DCOMP/PROCC/ UFS. 2012.


GOTTARDO, E., Inferência de estados afetivos em ambientes educacionais –proposta de um modelo híbrido baseado em informações cognitivas e físicas. Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Paraná. 2018.


HORTON JR., F. W.; Understanding information literacy: a primer. Paris: UNESCO, 2008.


MORAES, M., FURTADO, R.L., TOMAÉL, M.I., Redes de Citação: estudo de redes de pesquisadores a partir da competência em informação. Revista Em Questão. Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 181-202. 2015.


NIJHOLT, A., POPPE, R., Facial and Bodily Expressions for Control and Adaptation of Games. ECAG 2008 Workshop. Centre for Telematics and Information Technology (CTIT). 2008.


OSIEK, B.A.; Reconhecimento de sentimento em texto abordado através da computação afetiva. Programa de Pós-graduação em Engenharia de Sistemas e Computação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.


PAIM, A.M., Inferência de personalidade a partir de textos em português brasileiro utilizando léxicos. Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. 2016.


PICARD, R.W., Affective computing. Cambridge: MIT Press, 1997.


SANTANA, A.O., Geração de Ambientes Virtuais de Ensino-Aprendizagem para Cursos Baseados na Realização de Projetos. Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2017.


STIPEK, D. J., Motivation to learn: Integrating theory and practice. Education Technology and Computer Science (ETCS) International Workshop on. 2002.


TAN, C. T., ROSSER, D., BAKKES, S. E. R., PISAN, Y., A feasibility study in using facial expressions analysis to evaluate player experiences. Proceedings of The 8th Australasian Conference on Interactive Entertainment Playing the System -IE '12. 2012.


ZUO, X., FENG, B., YAO, Y., ZHANG, T., ZHANG, Q., WANG, M., ZUO, W., Correlation-based Feature Subset Selection for Machine Learning. 1998.
Published
2020-11-24
CRUZ, João R. U. da; RODRIGUES, Wellington B.; RODRIGUEZ, Carla Lopes; GOYA, Denise. Analysis of references in theses and dissertations on the use of Affective Computing in the area of education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 852-861. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.852.