Contextualizing Unplugged Activities to Increase Children's Engagement
Abstract
SARSCoV2 pandemic has deprived children from their school activities, forcing parents to seek alternatives so that kids develop new skills. Unplugged computing is proving to be a good option, but in order to engage children, activities need to be contextualised with their everyday lives. This work introduces a model for making unplugged activities in a contextualized way. The model was used for developing a Computational Thinking Guide for 6 to 11 years old children that was validated using Participatory Design. Asresults, activities were well evaluated and the need for more illustrations was highlighted.
Keywords:
Unplugged Activities, Computational Thinking, Children
References
Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehert end Winston.
Brasil. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. (2017). Disponível:http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 16 jun. 2020.
Bonwell, C. C. and Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. ASHEERIC Higher Education Reports.
CETIC.BR, 2020. TIC por domicílios em 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 26 junho 2020.
Dewey, John. Experience and Education (1963[1938]; repr.). New York.
De França, Rozelma Soares; TEDESCO, Patrícia Cabral de Azevedo Restelli. (2014). Um modelo colaborativo para a aprendizagem do pensamento computacional aliadoà autorregulação. Brazilian Symposium on Computers in Education (SimpósioBrasileiro de Informática na Educação SBIE), [S.l.], p. 1133, nov. 2014. ISSN23166533.Disponívelem:https://brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/3059/2567. Acesso em: 01 ago. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2014.1133.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59109.doi: 10.3102/00346543074001059.
Marques, Monica et al. (2017). Uma Proposta para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional Integrado ao Ensino de Matemática. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE),[S.l.], p. 314, out. ISSN 23166533. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/7560/5356. Acesso em: 02 ago. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.314.
Medeiros, Soraya et al. (2018a). Ensino de algoritmos através de Poesia Compilada e Computação Desplugada: Relato de experiência com alunos de Ensino Fundamental. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 381, out. ISSN 23166541.Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/wie/article/view/7907. Acesso em: 17jul. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.381.
Medeiros, S., Rabelo, H., Nunes, I., Garcia, T., Medeiros, F., Rabelo, D., & Medeiros, A. (2018). Ensino de algoritmos com poemas através do editor Poesia(): Relato deexperiência . Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 7(1), 341. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.341
Moran, J. (2013).Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.
Papert, S.; Harel, I. (1991). Constructionism.USA: Ablex Publishing Corporation.
Cieb, Currículo de Tecnologias e Computação. 2018. Disponível em: https://curriculo.cieb.net.br/curriculo. Acesso em: 2 Ago. 2020.
Santos, José Amancio et al. (2019). Pensamento computacional para alunos do ensino fundamental de escolas públicas em uma cidade de pequeno porte um relato e análise de experiência. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 296, nov. ISSN 23166541. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/wie/article/view/8516/6089. Acesso em: 16 jul. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.296.
Seixa, L., de Melo Filho, I. J., & Gomes, A. S. (2015). Identifying engagement indicators to support educational research. In Information Systems and Technologies (CISTI), 2015 10th Iberian Conference on (pp. 16). IEEE. doi:10.1109/CISTI.2015.7170357
Silva, Tatyane Souza Calixto da; MELO, Jeane Cecília Bezerra de; TEDESCO, PatriciaCabral de Azevedo Restelli. (2018). Um Modelo para Promover o Engajamento Estudantil no Aprendizado de Programação Utilizando Gamification. RevistaBrasileira de Informática na Educação, [S.l.], v. 26, n. 03, p. 120, set. ISSN 23176121. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/rbie/article/view/7116/6024. Acesso em: 01 ago. 2020.
SBC, Diretrizes para o ensino de computação na educação básica. 2018. Disponível em: https://www.sbc.org.br/documentosdasbc/send/203educacaobasica/1220bnccemitinerarioinformativocomputacao2. Acesso em 11 junho 2020.
Schuler, Douglas; NAMIOKA, Aki (Ed.) 91993). Participatory design: Principles and practices. CRC Press.
Valente, José Armando. (2019). Pensamento Computacional, Letramento Computacional ou Competência Digital? Novos desafios da educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 43, p. 147168.
Vicari, Rosa Maria; MOREIRA, Alvaro Freitas; MENEZES, Paulo Fernando Blauth (2018). Pensamento computacional: revisão bibliográfica.
Wing, Jeannette M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, v.49, n. 3, p. 3335.
Brasil. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. (2017). Disponível:http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 16 jun. 2020.
Bonwell, C. C. and Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. ASHEERIC Higher Education Reports.
CETIC.BR, 2020. TIC por domicílios em 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 26 junho 2020.
Dewey, John. Experience and Education (1963[1938]; repr.). New York.
De França, Rozelma Soares; TEDESCO, Patrícia Cabral de Azevedo Restelli. (2014). Um modelo colaborativo para a aprendizagem do pensamento computacional aliadoà autorregulação. Brazilian Symposium on Computers in Education (SimpósioBrasileiro de Informática na Educação SBIE), [S.l.], p. 1133, nov. 2014. ISSN23166533.Disponívelem:https://brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/3059/2567. Acesso em: 01 ago. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2014.1133.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59109.doi: 10.3102/00346543074001059.
Marques, Monica et al. (2017). Uma Proposta para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional Integrado ao Ensino de Matemática. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE),[S.l.], p. 314, out. ISSN 23166533. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/7560/5356. Acesso em: 02 ago. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.314.
Medeiros, Soraya et al. (2018a). Ensino de algoritmos através de Poesia Compilada e Computação Desplugada: Relato de experiência com alunos de Ensino Fundamental. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 381, out. ISSN 23166541.Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/wie/article/view/7907. Acesso em: 17jul. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.381.
Medeiros, S., Rabelo, H., Nunes, I., Garcia, T., Medeiros, F., Rabelo, D., & Medeiros, A. (2018). Ensino de algoritmos com poemas através do editor Poesia(): Relato deexperiência . Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 7(1), 341. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.341
Moran, J. (2013).Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.
Papert, S.; Harel, I. (1991). Constructionism.USA: Ablex Publishing Corporation.
Cieb, Currículo de Tecnologias e Computação. 2018. Disponível em: https://curriculo.cieb.net.br/curriculo. Acesso em: 2 Ago. 2020.
Santos, José Amancio et al. (2019). Pensamento computacional para alunos do ensino fundamental de escolas públicas em uma cidade de pequeno porte um relato e análise de experiência. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 296, nov. ISSN 23166541. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/wie/article/view/8516/6089. Acesso em: 16 jul. 2020. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.296.
Seixa, L., de Melo Filho, I. J., & Gomes, A. S. (2015). Identifying engagement indicators to support educational research. In Information Systems and Technologies (CISTI), 2015 10th Iberian Conference on (pp. 16). IEEE. doi:10.1109/CISTI.2015.7170357
Silva, Tatyane Souza Calixto da; MELO, Jeane Cecília Bezerra de; TEDESCO, PatriciaCabral de Azevedo Restelli. (2018). Um Modelo para Promover o Engajamento Estudantil no Aprendizado de Programação Utilizando Gamification. RevistaBrasileira de Informática na Educação, [S.l.], v. 26, n. 03, p. 120, set. ISSN 23176121. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/rbie/article/view/7116/6024. Acesso em: 01 ago. 2020.
SBC, Diretrizes para o ensino de computação na educação básica. 2018. Disponível em: https://www.sbc.org.br/documentosdasbc/send/203educacaobasica/1220bnccemitinerarioinformativocomputacao2. Acesso em 11 junho 2020.
Schuler, Douglas; NAMIOKA, Aki (Ed.) 91993). Participatory design: Principles and practices. CRC Press.
Valente, José Armando. (2019). Pensamento Computacional, Letramento Computacional ou Competência Digital? Novos desafios da educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 43, p. 147168.
Vicari, Rosa Maria; MOREIRA, Alvaro Freitas; MENEZES, Paulo Fernando Blauth (2018). Pensamento computacional: revisão bibliográfica.
Wing, Jeannette M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, v.49, n. 3, p. 3335.
Published
2020-11-24
How to Cite
MEDEIROS, Soraya R. S.; MARTINS, Cibelle A.; MADEIRA, Charles A. G..
Contextualizing Unplugged Activities to Increase Children's Engagement. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 1543-1552.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1543.
