Development and Application of a Pedagogical Strategy for Teaching Computer Networks with Educational Robotics

Abstract


In this paper, we describe the development and application steps of a pedagogical strategy, which aims to provide the teaching of computer network concepts using Educational Robotics. For that, we chose the active project-based learning methodology and the theory of meaningful learning. We use the methodological procedures of bibliographic research, documentary research and case study. We identified as a result that the use of Educational Robotics, as a pedagogical alternative for the practical teaching of computer networks, maximized the performance of the participants.
Keywords: Computer Networks Teaching, Educational Robotics, Meaningful Learning

References

Ausubel, D. P. (2000) “Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva”, Platano.


Bacich, L.; Moran, J. (2018) “Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática”, Penso.


Barbosa, E. F. and Moura, D. G. De. (2013) “Metodologias Ativas de Aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica”, Boletim Técnico do Senac, [s. l.], v. 39, n. 2, p. 48–67, 2013.


Belzarena, P. and Gonzalez-Barbone, V. (2008) “Incorporacion de un Simulador Gráfico de Redes en un Objeto de Aprendizaje Reutilizablee-Spacio”, UNED.


Bender, N. W. (2014) “Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação diferenciada para o século XXI”, Penso.


Cantú, E.; Farines, J. M. (2002) “Ensino-Aprendizagem de Redes de Computadores: Em Busca de uma Abordagem Metodológica Adaptada à Era da Internet”, In: Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.


Ferreira, K. H. A. et al. (2013) “Laboratório Virtual para o Ensino de Redes de Computadores no Moodle”, In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.


Freitas, V. C. B. (2017) “Agente pedagógico animado para o ensino de redes de computadores no mundo virtual TCN5”, Dissertação de Mestrado, Portal Capes.


Herpich, F.; Jardim, R. R., Silva, R. F., Nunes, F. B., Voss, G. B. and Medina, R, D. (2013) “Jogos Sérios na Educação: Uma Abordagem para Ensino-Aprendizagem de Redes de Computadores (Fase I)”, In: Nuevas Ideas en Informática Educativa – TISE, http://www.tise.cl/volumen9/TISE2013/617-620.pdf.


Herpich, F. (2015) “ELAI: Intelligent agent adaptive to the level of expertise of students”, Dissertação de Mestrado, Portal Capes.


Krassmann, A. L. (2016) “Jogo sério ubíquo integrado a mundo virtual opensim para o ensino de redes de computadores (JASPION)”, Dissertação de Mestrado, Portal Capes.


Santos, S. L.; Silva, M. A. G. T. and Macedo, S. da H. (2012) “Mapas conceituais e aprendizagem significativa no ensino de rede de computadores do curso superior de telecomunicações”, In: RENOTE, v. 9, n. 2.


Setzer, V. W. (2002) “Computadores na educação: por quê, quando e como”. In: Meios Eletrônicos e Educação: uma visão alternativa. 2. ed. São Paulo: Escrituras, 2002.


Schwartz, M. (2016) “Internet of Things with ESP8266”, Packt Publishing.


Voss, G. B.; Nunes, F. B.; Medina, R. D. (2013) “Proposta de um jogo sério para o ensino de redes de computadores no ambiente virtual 3D OpenSim”, In: Simpósio Brasileiro de Games.


Voss, G. B. et al. (2013) “Proposta de utilização de laboratórios virtuais para o ensino de redes de computadores: articulando ferramentas, conteúdos e possibilidades”, In: RENOTE, v. 10, n. 2.


Published
2020-11-24
CORINO, Marcos Juares Vissoto; BERTAGNOLLI, Silvia de Castro; SCHMITT, Marcelo Augusto Rauh. Development and Application of a Pedagogical Strategy for Teaching Computer Networks with Educational Robotics. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 1663-1672. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1663.