An Experience of Multidimensional Evaluation of Computer Network Courses in Testbeds Environments
Abstract
Testbed environments are well-used for research involving Computer Networks, however, few studies explore its potential for supporting teaching activities. Furthermore, there is no system to guide the teacher in the use of these environments to enhance student learning, neither evaluation techniques that consider their particularities. In this article, we introduce the results of the application of an evaluation RUBIK created to support the teacher in the preparation and validation of courses using testbeds. The results showed that our approach helps the teacher by identifying strengths and weaknesses, in addition to promoting student-centered learning.
Keywords:
Testbed, evaluation, RUBIK
References
Berman, M., Chase, J. S., Landweber, L., Nakao, A., Ott, M., Raychaudhuri, D., and Ricci, Robert e Seskar, I. (2014). Geni: A federated testbed for innovative network experiments. Computer Networks, 61:5–23.
Ciuffo, L., Salmito, Tiago Rezende, J., and Machado, I. (2016). Testbed fibre: Passado, presente e perspectivas. In Anais do WPEIF 2016 Workshop de Pesquisa Experimental da Internet do Futuro, pages 3–6. sn.
Crivelaro, L. P. (2014). Indicadores que levam um professor a tornar-se colaborativo. PhD thesis, Unicamp, Campinas, SP.
Dias, G., de Rezende, J., Ciuffo, L., Machado, I., Silva, F., Carvalho, C., Red´ıgolo, F., Martins, J., Sampaio, L., and Gomes, J. (2019). Sfi2 - slicing future internet infrastructures project.
Khan, B. H. (2001). A framework for web-based learning. Web-based training, pages 75–98.
Lago, A. F. (2013). Comunidades e interatividade: um estudo sobre cursos on-line como espaço de (in) formação.
Mikroyannidis, A., Collins, D., Tranoris, C., Denazis, S., Pareit, D., Gerwen, J.-V., Moerman, I., Jourjon, G., Fourmaux, O., Domingue, J., et al. (2017). Forge: an elearning framework for remote laboratory experimentation on fire testbed infrastructure. In Building the Future Internet through FIRE-2016 FIRE Book: A Research and Experiment based Approach/Serrano, M.[edit.]; et al.[edit.], pages 521–559.
Pedroso, D., Lopes, B., Marcondes, C., and Barea, E. (2018). Simulação de ambientes de redes utilizando a testbed fibre - aplicações na pesquisa e no ensino. In Anais do III Workshop do Testbed FIBRE, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Silva, A. M. C. and Silva, B. D. a. (2008). Dispositivos de avaliação de projectos em tic: uma experiência em portugal. Revista Diálogo Educacional, 8(24):389–404.
Tavares, T. N. (2018). Ctc–proposta de uma arquitetura para testbed universitária. Revista Eletrônica de Iniciação Científica em Computação, 16(2).
Valenzuela, G. and Amaral, L. (2018). Laboratório de roteamento bgp para ambiente educacional no testbed fibre. In 3º Workshop do testbed FIBRE: uso de Plataformas Experimentais no auxílio do aprendizado de Redes de Computadores (FIBRE), volume 3. SBC.
Ciuffo, L., Salmito, Tiago Rezende, J., and Machado, I. (2016). Testbed fibre: Passado, presente e perspectivas. In Anais do WPEIF 2016 Workshop de Pesquisa Experimental da Internet do Futuro, pages 3–6. sn.
Crivelaro, L. P. (2014). Indicadores que levam um professor a tornar-se colaborativo. PhD thesis, Unicamp, Campinas, SP.
Dias, G., de Rezende, J., Ciuffo, L., Machado, I., Silva, F., Carvalho, C., Red´ıgolo, F., Martins, J., Sampaio, L., and Gomes, J. (2019). Sfi2 - slicing future internet infrastructures project.
Khan, B. H. (2001). A framework for web-based learning. Web-based training, pages 75–98.
Lago, A. F. (2013). Comunidades e interatividade: um estudo sobre cursos on-line como espaço de (in) formação.
Mikroyannidis, A., Collins, D., Tranoris, C., Denazis, S., Pareit, D., Gerwen, J.-V., Moerman, I., Jourjon, G., Fourmaux, O., Domingue, J., et al. (2017). Forge: an elearning framework for remote laboratory experimentation on fire testbed infrastructure. In Building the Future Internet through FIRE-2016 FIRE Book: A Research and Experiment based Approach/Serrano, M.[edit.]; et al.[edit.], pages 521–559.
Pedroso, D., Lopes, B., Marcondes, C., and Barea, E. (2018). Simulação de ambientes de redes utilizando a testbed fibre - aplicações na pesquisa e no ensino. In Anais do III Workshop do Testbed FIBRE, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Silva, A. M. C. and Silva, B. D. a. (2008). Dispositivos de avaliação de projectos em tic: uma experiência em portugal. Revista Diálogo Educacional, 8(24):389–404.
Tavares, T. N. (2018). Ctc–proposta de uma arquitetura para testbed universitária. Revista Eletrônica de Iniciação Científica em Computação, 16(2).
Valenzuela, G. and Amaral, L. (2018). Laboratório de roteamento bgp para ambiente educacional no testbed fibre. In 3º Workshop do testbed FIBRE: uso de Plataformas Experimentais no auxílio do aprendizado de Redes de Computadores (FIBRE), volume 3. SBC.
Published
2020-11-24
How to Cite
SANTOS, Jane Barbosa; RIBEIRO, Adriana Viriato; BRITO, Italo Valcy S.; SOUZA, Maria Carolina Santos de; MATOS, Ecivaldo de Souza; SAMPAIO, Leobino Nascimento.
An Experience of Multidimensional Evaluation of Computer Network Courses in Testbeds Environments. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 1703-1712.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1703.
