Lessons learned in computing through of creation of an educational game: between automata and learning design

Abstract


Researchers have been looking for alternatives that can promote motivation and engagement using active methodologies. Following this line, this work describes the perspective of a Computer Science undergraduate student through the ''life narrative'' qualitative method, in a discipline using the Game Development Based Learning as pedagogical approach, through game design. This work reports the results obtained by the student after idealizing and developing an educational game with computational themes, emphasizing the development of skills in automata manipulation and data structure programming, such as graphs and lists.
Keywords: Computing, games, life narrative

References

Brasil (2016). Resolução nº5, de 16 de novembro de 2016.


Brasscom (2019). Relatório setorial de tic 2018 - inteligência e informação. Technicalreport.


Carvalho, R., Maia, D., and Cavalcante, W. (2017). Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem em uma disciplina da graduação do curso bacharelado de tecnologia da informação: um relato de experiência. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 6, page 456.


Fincher, S., Tenenberg, J., Dorn, B., Hundhausen, C., McCartney, R., and Murphy, L.(2019). Computing education research today.


Giraffa, M. M. and Mora, M. C. (2013). Evasão na disciplina de algoritmo e programação: um estudo a partir dos fatores intervenientes na perspectiva do aluno.


In CongresosCLABES.


Green, L., Van Royen, K., and Vermeulen, A. (2019). Narrative research methods, particularly focused upon digital technology use in everyday life. In Narratives in Researchand Interventions on Cyberbullying among Young People, pages 47–60. Springer.


Lamprou, A. and Repenning, A. (2018). Teaching how to teach computational thinking. In Proceedings of the 23rd Annual ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, pages 69–74.


Papert, S. (1994). A máquina das crianças. Porto Alegre: Artmed.


Piaget, J. (1967). O raciocínio na criança. Editora Record.


Pires, F., Teixeira, K., Pessoa, M., and Lima, P. (2019). Desenvolvendo o pensamento computacional através da máquina de turing: o enigma do curupira. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 523–532. SBC.


Pires, F. G. d. S., Pessoa, M. S. P., Ferreira, R. M., Bernardo, J. R. S., and de Lima, F.M. M. (2020). O livro do conhecimento: um serious game educacional para aprendizagem de ortografia da língua portuguesa. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28:436.


Polkinghorne, D. E. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. International journal of qualitative studies in education, 8(1):5–23.


Raabe, A. L. A., Brackmann, C. P., and Campos, F. R. (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. Centro de Inovação para a Educação Básica-CIEB.


Rabelo, D., Junior, H., Burlamaqui, A., Rabelo, H., Valentim, R., Rabelo, A., and Silas,D. (2018). Desenvolvimento de sistemas computacionais utilizando aprendizagem baseada em problemas. In Brazilian Symposium on Computers in Education (SimpósioBrasileiro de Informática na Educação - SBIE), volume 29, page 188.


Rogers, S. (2014).Level Up! The guide to great video game design. John Wiley & Sons.


Spieler, B. and Slany, W. (2018). Game development-based learning experience: Gender differences in game design. arXiv preprint arXiv:1805.04457.


Wing, J. M. (2006). Computational thinking.Communications of the ACM, 49(3): 33–35.


Wu, B. and Wang, A. I. (2012). A guideline for game development-based learning: a literature review. International Journal of Computer Games Technology, 2012.


Yin, R. K. (2016).Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora.


Published
2020-11-24
HONDA, Fabrizio; PIRES, Fernanda; PESSOA, Marcela; OLIVEIRA, Elaine Harada Teixeira de. Lessons learned in computing through of creation of an educational game: between automata and learning design. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 1753-1762. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1753.