Violearn: a prototype for teaching musical theory and practice by guitar
Abstract
Technological advances have facilitated access to knowledge and solutions for mobile devices, but there are few quality options for teaching music by guitar. This research created an application prototype in this area, under Design Science Research, with gamification, teaching material and study guide, to support remote learning and the development of desired skills in guitar playing. The evaluation by experts and users showed smartphones as allies in music education and the incorporation of gamification, as efficient in the engagement and commitment of users with their studies. The sequential program content and in evolutionary and gradual modules proved to be effective in teaching music and guitar.
References
Brasileiro, F. A. (2017). A Utilização de Aplicativos para Smartphones no Aprendizado de Instrumentos Musicais: Uma Análise Sobre o Yousician, https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/20289.
Burke, B. (2014). Gamify: How Gamification Motivates People to do Extraordinary Things. Bibliomotion, Inc.
Ceccon, D. L.; Porto, J. B. (2020). BcS: Jogos Digitais no Auxílio do Desenvolvimento de Crianças Especiais com Atraso na Linguagem. In Anais do XXXI SBIE, Online, p. 522-531, https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.522.
Cogo-Moreira, H. et al. (2013). Effectiveness of Music Education for the Improvement of Reading Skills and Academic Achievement in Young Poor Readers: A Pragmatic Cluster-Randomized, Controlled Clinical Trial. Plos One, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0059984.
Expo (2021). Expo - Versão 40.0.0, https://expo.io/.
Figma (2020). Welcome to FigJam, https://www.figma.com/.
Fonseca, A. (2013). Aprendizagem, Mobilidade e Convergência: Mobile Learning com Celulares e Smartphones. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano, [link].
Grout, D. J.; Palisca, C. V. (1988). A History of Western Music. W. W. Norton & Company, Inc.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2020). PNAD Contínua TIC 2018: Internet chega a 79,1% dos domicílios do país. Agência IBGE Notícias, [link].
Nart, S. (2016). Music Software in the Technology Integrated Music Education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1096456.pdf.
Pimentel, M.; Filippo, D.; Santoro, F. M. (2020). Design Science Research: fazendo pesquisas científicas rigorosas atreladas ao desenvolvimento de artefatos computacionais projetados para a educação. In: Jaques, P. A.; Pimentel, M.; Siqueira; S.; Bittencourt, I. (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Concepção de Pesquisa (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v. 1), SBC, Porto Alegre, https://metodologia.ceie-br.org/livro-1/ .
React Native. (2021). React Native, https://reactnative.dev/.
Santana, J. C. S.; Rovaron, R. (2020). Desenvolvimento de um aplicativo para dispositivo móvel para estudo da teoria musical e abordagem prática para tocar violão. Intellectus Revista Acadêmica Digital, http://www.revistaintellectus.com.br/artigos/71.883.pdf.
Scotti, A. (2011). Violão.org: saberes e processos de apreensão/transmissão da música no espaço virtual, https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12279.
Sommerville, I. (2011). Engenharia de Software. Pearson, São Paulo.
UNA-SUS, Sistema Universidade Aberta do SUS. (2020). Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus, [link].
Wee, J. L. K. (2010). GuitarApprentice: A Mobile Application for Acoustic Guitar Learning using Fast Fourier Transform algorithm, http://utpedia.utp.edu.my/id/eprint/13552.
