Representation of Interaction in Online Discussion Forums: An Integrative Systematic Review

  • Vanessa Ellen Cacau Santos Federal University of Ceará
  • Priscila Barros David Federal University of Ceará https://orcid.org/0000-0003-3509-1355
  • Ticiana Linhares Coelho da Silva Federal University of Ceará
  • Rafael Augusto Ferreira do Carmo Federal University of Ceará

Abstract


This paper showcases the results of an integrative systematic reviewthat sought to raise the awareness of art on the interaction representation inonline discussion forums, considering the large data amount produced in suchdiscussion scenarios. Following the steps of the integrative systematic review,it was possible to identify areas of research and computational techniques thathave been incorporated into learning management systems, seeking toimprove the user experience in such a context. Results highlight that researchon interaction representation in online discussion forums still needs to investin visualization strategies, specially supporting the students participation.

Keywords: interaction representation, discussion forum, integrative review

References

Becheru, A., Calota, A., and Popescu, E. (2018). Analyzing students’ collaboration patterns in a social learning environment using StudentViz platform. Smart Learning Environments. Disponível em: https://rdcu.be/cx1aV. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1186/s40561-018-0063-0

Botelho, L. L. R., Cunha, C. C. d. A., e Macedo, M. (2011). O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, 5(11):121–136.

Cantabella, M., Martínez, R., Ayuso, B., Yáñez, J., and Muñoz, A. (2018). Analysis of student behavior in learning management systems through a Big Data framework. Future Generation Computer Systems. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167739X17329217. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.future.2018.08.003

Cordeiro, A. M., Oliveira, G. M., Rentería, J. M., e Guimarães, C. A. (2007). Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, 34:428 – 431.

Costa, M. R. M. e Sousa, J. C. (2020). Educação a distância e Universidade Aberta do Brasil: reflexões e possibilidades para o futuro pós-pandemia. Revista Thema, 18(ESPECIAL):124–135.

Coutinho, E. F., Moreira, L. O., e Sarmento, W. W. F. (2013). MAAT - Sistema de Avaliação de Alunos e Tutores para um Ambiente Virtual de Aprendizagem. In Anais do IX Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, pages 487–498, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Da Silva, T. L. C., Magalhães, R. P., Brilhante, I. R., de Macêdo, J. A. F., Araújo, D., Rego, P. A. L., Neto, A. V. L. (2018). Big Data Analytics Technologies and Platforms: a brief review. Latin America Data Science Workshop.

David, P. B., Green, J. L., & Santos, V. E. C. (2020, November). Contextos de Aprendizagem para Interações Contingentes em Fóruns de Discussão Online: uma Investigação à Luz da Etnografia Interacional. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 332-341). SBC.

Dhar, V. (2013). Data science and prediction. Association for Computing Machinery. ACM 56, December 2013, 64–73.

Dillenbourg, P., Schneider, D., and Synteta, P. (2002). Virtual Learning Environments. 3rd Hellenic Conference "Information & Communication Technologies in Education", pages 3–18, Rhodes, Greece. Kastaniotis Editions, Greece.

Elia, G., Solazzo, G., Lorenzo, G., and Passiante, G. (2018). Assessing Learners’ Satisfaction in Collaborative Online Courses through a Big Data approach. Computers in Human Behavior. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563218301973. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.033

Foreman, S. (2017). The LMS guidebook: Learning management systems demystified. American Society for Training and Development.

Garrido, F. A., do Rêgo, B. B., e Matos, E. S. (2018). Modelando a Interação (Humano-Computador) de um Fórum de Discussão para MOOC: MoLIC em uso. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, RS. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/89250. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.89250

Lazar, S. (2015). The importance of educational technology in teaching. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 3(1).

Neto, F. S. S., e Silva, E. (2018). iTimeline: Uma Abordagem Visual das Interações Sociais em Ambientes Virtuais de Aprendizagem Baseada no Modelo 3C de Colaboração. RENOTE : revista novas tecnologias na educação, 2005. Porto Alegre. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/85904. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.85904

O'Rourke, K. C., Rooney, P., & Boylan, F. (2015). What's the Use of a VLE?. Online Submission, 4(1).

Patricio, T. e Magnoni, M. d. G. (2018). "Mineração de dados e Big Data na educação". Revista GEMInIS, 9(1):57–75.

Rodrigues, R., Ramos, J., Sedraz, J., and Gomes, A. (2016). Discovery engagement patterns MOOCs through cluster analysis. IEEE Latin America Transactions. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/7785943. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: 10.1109/TLA.2016.7785943

Rother, E. T. (2007). "Revisão sistemática X revisão narrativa". Acta Paulista de Enfermagem, 20:v – vi.

Sarmento, W., Harriman, C., Rabelo, K., e Torres, A. (2012). Avaliação de usabilidade no processo de desenvolvimento contínuo em ambientes virtuais de aprendizagem: um estudo de caso com o ambiente SOLAR. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE.

Scaico, P. D., de Queiroz, R. J. G. B., e Scaico, A. (2014). O conceito big data na educação. Anais do Workshop de Informática na Escola, 20(1):328–336.

Sedrakyan, G., Mannens, E., and Verbert, K. (2019). Guiding the choice of learning dashboard visualizations: Linking dashboard design and data visualization concepts. Journal of Visual Languages & Computing. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1045926X18301009. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvlc.2018.11.002

Silva, T., Machado, C. J. R., e Maciel, A. (2020). Identificação de possíveis influenciadores digitais em fóruns de discussão em cursos a distância. Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada, 5:117–123. Disponível em: http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/1428. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.25286/repa.v5i1.1428

Wong, J. and Zhang, X. (2018). MessageLens: A Visual Analytics System to Support Multifaceted Exploration of MOOC Forum Discussions. Visual Informatics. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468502X18300111. Acessado em: 17 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.visinf.2018.04.005
Published
2021-11-22
SANTOS, Vanessa Ellen Cacau; DAVID, Priscila Barros; SILVA, Ticiana Linhares Coelho da; CARMO, Rafael Augusto Ferreira do. Representation of Interaction in Online Discussion Forums: An Integrative Systematic Review. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 655-666. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218271.