Computação Plugada Ordenação: An App to Teach about Sorting Algorithms in Basic Education

Abstract


This work aims to present "Computação Plugada Ordenação", an Android application developed with the goal of teaching basic computing concepts related to sorting algorithms for children (8+ years) and young people. The current version is based on the activity of sorting algorithms from the unplugged computing book by Tim Bell et al. and explores the Quicksort and Insertion Sort algorithms. To evaluate the first prototype, online questionnaires were made available to teachers and alumni in the areas of computing and education, and an online questionnaire was also made available to potential users. Good acceptance was observed from the first assessment. Some suggestions for improvements were related to the colors and letter sizes used.

Keywords: Computer Science Education, Computational Thinking, Learning Objects

References

Battistella, P. E.; Wangenheim, A. von; Wangenheim, C. G. von (2012) "SORTIA - Um Jogo para Ensino de Algoritmo de Ordenação: Estudo de caso na Disciplina de Estrutura de Dados", Anais do 23o Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2012), ISSN 2316-6533.

Bell, T.; Witten, I. H.; Fellows, M.; Adams, R.; McKenzie, J. (2011) "Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador". Computer Science Unplugged ORG. Disponível em: [link].

Base Nacional Comum Curricular, BNCC: Disponível em: [link]. Acesso em: 22 jun. 2021.

Computação Plugada. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 abr. 2021.

Cormen, T. H.; Leiserson, C. E.; Rivest, R. L.; Stein, C. (2012). Algoritmos - Teoria e Prática. 3a. ed. Rio de Janeiro: Elsevier.

Delfino, A. R. M.; Rebouças, N. P.; Meireles, A. M. R. (2016) "Ferramenta Computational De Ensino-aprendizagem De Algoritmos De Pesquisa E Ordenação", In: Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica (EEDIC), 12., 2016, Quixadá. Anais... Quixadá: Centro Universitário Católica de Quixadá, 2016. ISSN: 2446-6042. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 abr. 2021.

Eisenman, B. (2015) "Learning React Native". O'Reilly Media, Inc. ISBN: 9781491929001.

Gomes Neto, I. P. (2019) "O aplicativo Computação Plugada Kids". Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Licenciatura em Ciência da Computação) - Universidade Federal da Paraíba, Rio Tinto-PB.

Google Forms. Free Online Surveys for Personal Use. Disponível em: <https://www.google.com/forms/about/>. Acesso em 27 jun. 2021.

Johansson, K. M.; Flor, D. E. (2018) "Kloss: Ferramenta Gráfica Para O Ensino De Algoritmos De Ordenação Kloss: Graphical Tool For Teaching Pf Sorting Algorithms". Revista Mundi Engenharia, Tecnologia e Gestão. Paranaguá, PR, v.3, n.4, dezembro de 2018.

Lima, Á. C.; Sousa, D. F. (2015) "Desenvolvimento do Raciocínio Lógico Algoritmo na Educação Básica". II CONEDU Congresso Nacional de Educação.

Nunes, I. de Freitas; Parreira Júnior, P. A. (2015) "RPG4Sorting - Um Jogo Educacional para Auxílio ao Ensino de Métodos de Ordenação". Anais do XXIII Workshop Sobre Educação Em Computação (WEI).

Oliveira, M. B. (2019) "Avaliando um Aplicativo Android Para Apoiar a Aplicação de Exercícios de Computação Desplugada". Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Licenciatura em Ciência da Computação) - Universidade Federal da Paraíba, Rio Tinto-PB.

Oliveira, M. B.;, Dantas, A.; Gomes Neto, I. P. (2019) "Computação Plugada: Um Aplicativo Android Para Apoiar a Aplicação de Exercícios de Computação Desplugada". In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 493-502). Porto Alegre: SBC.

Oliveira, C. L. V. (2020) "JavaScript descomplicado : programação para a Web, IOT e dispositivos móveis" / Cláudio Luís Vieira Oliveira, Humberto Augusto Piovesana Zanetti. – São Paulo : Érica. 216 p.

Oliveira, Matheus Barbosa de; Rebouças, Ayla Débora Dantas de Souza (2021). Avaliando um Aplicativo Android Para Apoiar a Aplicação de Exercícios de Computação Desplugada. , [S.l.], v. 29, p. 798-826, ago. 2021. ISSN 2317-6121. Disponível em: [link]. Acesso em: 08 set. 2021.

Organização Figma. Uma plataforma de design para escala. Disponível em: <https://www.figma.com/organization/>. Acesso em: 23 abr. 2021.

React Native. Aprenda uma vez, escreva em qualquer lugar. Disponível em: <https://reactnative.dev/>. Acesso em: 18 abr. 2021.

Souza, Kellcia Rezende; KERBAUY, Maria Teresa Miceli (2017). Abordagem quanti- qualitativa: superação da dicotoamia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, v. 31, n. 61, p. 21-44.

UNICAMP . Computação Desplugada. Disponível em: <http://desplugada.ime.unicamp.br/>. Acesso em: 12 abr. 2021.

Veras, R. M.; Araujo, F. H.; Silva, R. R.; de Paula Jr, I. C. (2010) "Ferramenta Computacional para o Ensino de Algoritmos de Ordenação". In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE 2010.

Wangenheim, C. G. von; Araújo, G.; de Medeiros, S.; Missfeldt Filho, R.; Petri, G.; da Cruz Pinheiro, F.; & Hauck, J. C. (2019) "Desenvolvimento e Avaliação de um Jogo de Tabuleiro para Ensinar o Conceito de Algoritmos na Educação Básica". Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE. RBIE V.27, N.3 – 2019 (ISSN online: 2317-6121; print: 1414-5685).

Werlich, C.; Torrá, L. F.; Crema, C.; Gasparini, I.; Kemczinski, A. (2019). Objetos de Aprendizagem Plugados e Desplugados: um estudo de caso com ordenação alfabética. In: Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. SBC, 2019. p. 49-58.
Published
2021-11-22
LIMA, Reinaldo da Veiga; DANTAS REBOUÇAS, Ayla. Computação Plugada Ordenação: An App to Teach about Sorting Algorithms in Basic Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1174-1185. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218143.