Teaching Methodologies in Parallel Programming with Graphics Cards: A Systematic Literature Review

Abstract


Parallel programming teaching has become a current challenge in educational institutions for requiring not only its own infrastructure ? not always differentiated methods and software of sequencial programming. Such task is even more challenging when graphics cards are involved. This work presents a Systematic Literature Review about Parallel Programming Teaching with graphics cards aiming at about methodologies that may assist in the teaching-learning process. Searches were carried out in national and international bases resulting in 445 returned studies, from which only 2 were select by inclusion criteria.

Keywords: Teaching-Learning, Graphics Cards, Parallel Programming, Systematic Literature Review

References

ACM and IEEE-CS (2020). Computing Curricula 2020: Paradigms for global computing education. ACM IEEE-CS.

Bachiega, N., de Souza, P. L., Bruschi, S., and Souza, S. (2017). Mapeamento sistemático do ensino teórico e prático de programação paralela. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 6, pág. 1089.

Bachiega, N., de Souza, P. S. L., Bruschi, S. M., and Souza, S. d. R. S. (2018). Um panorama do ensino de programação paralela e distribuída em universidades brasileiras. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, pág. 480–489.

Beecham, S., Baddoo, N., Hall, T., Robinson, H., and Sharp, H. (2008). Motivation in software engineering: A systematic literature review. Information and Software Technology, 50(9-10):860–878.

Chen, J., Shen, L., Yin, J., and Zhang, C. (2018). Parallel programming course development based on parallel computational thinking. In Proceedings of ACM Turing Celebration Conference-China, pages 103–109.

Chitra, P. and Ghafoor, S. K. (2019). Activity based approach for teaching parallel computing: An indian experience. In 2019 IEEE International Parallel and Distributed Processing Symposium Workshops (IPDPSW), pages 290–295.

Fenwick, G. and Norris, C. (2020). Gpgpu programming for cs undergraduates: Which one is superman? In Proceedings of the 2020 ACM Southeast Conference, pages 2–9.

Galvão, M. C. B., and Ricarte, I. L. M. (2019). Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, 6(1):57–73.

Pereira, E. F. O., Melo, W. S., Araújo, J. de S., Oliveira S. R. B., et al. (2019). Revisão sistemática da literatura na computação forense: Um estudo de caso aplicado na recuperação de dados em mídias digitais. In 16th CONTECSI International Conference on Information Systems and Technology Management.

Saeed, I. A. (2020). Why cs departments should consider offering cuda as a standalone course. Journal of Computing Sciences in Colleges, 36(4):51–58.

Silva, S.M., Matos, G. S., Araújo, F. P. O., and de Araújo, J. S. (2020). O uso de realidade aumentada aplicada às disciplinas de ciências exatas no ensino médio brasileiro: Um mapeamento sistemático da literatura. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pág. 429–438. SBC.

Zorzo, A., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., Leite, J., Araújo, R., Correia, R., and Martis, S. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Published
2021-11-22
ALMEIDA JR., Roberto; FARIAS, Hádria; SAAVEDRA, Marcos; ARAÚJO, Josivaldo. Teaching Methodologies in Parallel Programming with Graphics Cards: A Systematic Literature Review. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1243-1252. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218451.