Development of Computing skills provided in BNCC from Problem-Based Learning with elementary school students

Abstract


This paper shows how different technological tools were used in three interdisciplinary projects to develop competencies and skills of the Computing curriculum, added to the National Common Curricular Base (BNCC). The goal is to contribute to teachers and managers who ask themselves: how to work with these new technological competencies in the school? The projects were developed in constructivist classes, based on Problematization Methodology and Problem-Based Learning (PBL), and they resulted in products that involved robotics and the development of applications for mobile devices, whose participating students were awarded at science and technology fairs.

Keywords: Computing skills, BNCC, Problem-Based Learning, Problematization Methodology

References

Becker F. (1994). O que é o Construtivismo? Série Ideias, n. 20. São Paulo: FDE, p. 87–93.

Berbel, N. (1998). A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online]. 1998, v. 2, n. 2, p. 139-154.

Boy G. (2013). From STEM to STEAM: toward a human-centered education, creativity & learning thinking. In European Conference on Cognitive Ergonomics ECCE 2013, Toulouse, France.

Bordenave, J. D. e Pereira, A. M. (1982). Estratégias de ensino aprendizagem. 4. ed. Petrópolis: Vozes.

CIEB (2020). Currículo de Referência – Itinerário Formativo em Tecnologia e Computação. São Paulo: CIEB. Disponível em: [link].

Coccia, M. (2019). Why do nations produce science advances and new technology? In Technology in Society, v. 59.

Falcão, T. (2018). Miniatividades sobre Conceitos Básicos de IHC: Dinamizando as Aulas Expositivas. In Anais do Workshop sobre Educação em IHC - Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC). Belém, Brasil. SBC, Porto Alegre, Brasil.

Freitas, D. (2019). Indústria 4.0 e Educação em Ciências no Brasil: perspectivas STEM e Freire-PLACTS no horizonte de disputas por suas afirmações. In Anais do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências–XII ENPEC.

MEC (2022). Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Disponível em: [link].

Penteado, B. E., e Fornazin, M. (2021). Detecção de inovações tecnológicas na evolução da informática educacional no Brasil. In Anais do SBIE 2021, p. 157–167.

Peres, F. M. A., Morais, D. C. S., Queiroz, S.e Santana, B. (2020). Desenvolvimento de Artefatos Digitais por Estudantes na Educação do Campo: Uma Pesquisa-Ação em Comunidades de Prática. In Anais do SBIE 2020, p. 212–221.

Rizi, C., Najafipour, M., Haghani, F., and Dehghan, S. (2013). The Effect of the Using the Brainstorming Method on the Academic Achievement of Students in Grade Five in Tehran Elementary Schools. In Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 83, p. 230–233.

SBC (2017). Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Disponível em: [link].

Seminério E. (1984). Elaboração Dirigida: Um caminho para o Desenvolvimento Metaprocessual da Cognição Humana. ISOP, 10. Rio de Janeiro: FGV.

Scheffel, E. J. S., Queiroz, R., Sampaio, F. F. e Motta, C. L. R. (2020). Hands-on STEAM: learning to program in Elementary School using Directed Elaboration. In Hands on Science HSci (2020) – Viana do Castelo – Portugal.

Scheffel, E. J. S., Costa, A. P. R., Xavier, M. A. G., Motta, C. L. R. e Schneider, D. (2022) Ensino e Covid: fiscalize! Uma aplicação colaborativa para verificar o cumprimento dos protocolos de retomada das aulas presenciais em Macaé". In Anais do XVII Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos 2022, p. 1-8.

Vasconcelos, R. e Moraes Neto, A. J. A Computação no Currículo da Educação Básica. In Revista Eixo, v. 9, n. 2. p. 68–76.
Published
2022-11-16
SCHEFFEL, Erica J. S.; MOTTA, Claudia L. R.. Development of Computing skills provided in BNCC from Problem-Based Learning with elementary school students. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 85-94. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.224777.