Teaching Remote Programming with Coding dojo Using Randori Method

  • Andreina Maria Mendes da Silva Federal University of Ceará
  • Anderson Luis Bento Soares Federal University of Ceará
  • Erick Correia Silva Federal University of Ceará
  • Brena Rodrigues Machado Federal University of Ceará
  • Carla Ilane Moreira Bezerra Federal University of Ceará https://orcid.org/0000-0002-5879-5067

Abstract


This paper describes an experience report in the application of the Dojo Programming method remotely, in the teaching of Programming Fundamentals (FUP) and Object Oriented Programming (OOP) concepts. The action was developed by the Tutorial Education Program (PET) for two semesters, and its main goal was to help first-year undergraduate IT students in developing their knowledge base in programming. Based on the evaluation of the activity, it was noted the good use of the content by the participants and the need for greater contact between students and mediators during the resolution of the activities presented.
Keywords: Coding Dojo, Collaborative Learning, Teaching Computer Programming, Programming

References

Alves, C., Santos, J. M., and Abdalla, D. (2021). Estratégias pedagógicas no ensino de programação para mulheres. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 290–294, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Alves, G., Rebouças, A., and Scaico, P. (2019a). Coding dojo como prática de aprendizagem colaborativa para apoiar o ensino introdutório de programação: Um estudo de caso. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 276–290.

Alves, G., Rebouças, A., and Scaico, P. (2019b). Coding dojo como prática de aprendizagem colaborativa para apoiar o ensino introdutório de programaçãoo: Um estudo de caso. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 276–290, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Arimoto, M. and Oliveira, W. (2019). Dificuldades no processo de aprendizagem de programação de computadores: um survey com estudantes de cursos da área de computação. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 244–254.

Calderon, I., Silva, W., and Feitosa, E. (2021). Um mapeamento sistemático da literatura sobre o uso de metodologias ativas durante o ensino de programação no brasil. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1152–1161, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC

Carmo, D. H. and Braganholo, V. (2012). Um estudo sobre o uso didático de dojos de programação. In XX Workshop sobre Educação em Computação, pages 1–10.

Da Silva Garcia, F. W., Da Costa Carvalho, E., and Bezerra Oliveira, S. R. (2021). Use of active methodologies for the development of a teaching plan for the algorithms subject. In 2021 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–9.

de Oliveira, C. M. C., Canedo, E. D., Faria, H., Amaral, L. H. V., and Bonifácio, R. (2018). Improving student’s learning and cooperation skills using coding dojos (in the wild!). In 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–8.

INEP (2016). Sinopse estatística da educação superior 2015. Technical report, INEP.

INEP (2022). Sinopse estatística da educação superior 2020. Technical report, INEP.

Moreira de Castro, R. M. and Siqueira, S. (2019). Metodologias, técnicas, ambientes e tecnologias alternativas utilizadas no ensino de algoritmos e programação no ensino superior no brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, page 228.

Scherer, A. and Mór, F. (2020). Uso da técnica coding dojo em aulas de programação de computadores. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 6–10, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Silva, G., Santos, G., and Rissoli, V. (2020). A importância da linguagem nativa para a aprendizagem significativa em lógica de programaço. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educaçãao, pages 1803–1812, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Souza, D. M., da Silva Batista, M. H., and Barbosa, E. F. (2016). Problemas e dificuldades no ensino de programação: Um mapeamento sistemático. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(1):39.
Published
2022-11-16
SILVA, Andreina Maria Mendes da; SOARES, Anderson Luis Bento; SILVA, Erick Correia; MACHADO, Brena Rodrigues; BEZERRA, Carla Ilane Moreira. Teaching Remote Programming with Coding dojo Using Randori Method. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 128-138. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.224820.