XLogo or Scratch: A comparison between the software to support the teaching of plane geometry in Elementary School

Abstract


This paper presents a study on the perception of Basic Education students during the learning of Plane Geometry, using Xlogo and Scratch tools. Four classes from the 5th and 6th year of Elementary School participated, totaling 85 participants. The research, classified as quasi-experimental with qualitative analyses, was based on the DBR methodology. Outcomes demonstrated that students prefer Scratch software due to its dynamics and playfulness. On the other hand, the Xlogo software proved to be more efficient, maintaining concentration and dedication in carrying out activities.

Keywords: XLogo, Scratch, Elementary School, Plane Geometry

References

ALMEIDA, Felipe V. De; HAYASHI, Victor T.; ARAKAKI, Reginaldo (2021). A Revolução Intangível no Ensino da Computação. X Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2021). Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2021). DOI: 10.5753/sbie.2021.218480.

BRACKMANN, Christian Puhlmann; CASALI, Ana; BARONE, Dante Augusto Couto; Hernández, Susana (2016). Pensamento Computacional: Panorama nas Américas. XVIII Simpósio Internacional de Informática Educativa.

KNEUBIL, Fabiana Botelho; PIETROCOLA, Maurício (2017). A pesquisa baseada em design: visão geral e contribuições para o ensino de ciências. Science Teacher Training in an Information Society. Investigações em Ensino de Ciências – V22 (2), pp. 01-16, 2017.

Ministério da Educação e Cultura - MEC (2022). Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em: [link]. Julho, 2022.

NETO, João Coelho; MARCOMINI, Juliana Tais da Silva; Bueno, Lorena Gomes (2019). The Use of Digital Technologies in Teaching Contexts: Scratch, Logo, and Learning Objects. Res., Soc. Dev. 2019; 8(12):e078121574. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i12.1574.

PAPERT, Seymour M. Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. New York: Basic Books, 1980.

PAPERT, Seymour M. LOGO: Computadores e Educação. São Paulo,Editora Brasiliense, 1985. Tradução e prefácio de José A. Valente, da Unicamp, SP.

ROCHA, Kátia Coelho da; BASSO, Marcus Vinícius de Azevedo (2019). Programação em Scratch na Sala de Aula: investigações sobre a construção do conceito de ângulo.

VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). Anais do XXV Workshop de Informática na Escola (WIE 2019). DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.725.

SCHORR, Maria C. (2020). Pcomp-Model: desenvolvendo o pensamento computacional na educação básica para auxiliar na aprendizagem de algoritmos e programação do ensino superior. Tese de Doutorado. PPGIE; Programa de Pós Graduação em Informática na Educação.

SCRATCH (2022) . Disponível em: <https://scratch.mit.edu/>. Julho.

XLOGO, (2022). Disponível em: <https://xlogo.tuxfamily.org>. Julho.

WING, Jeannette. 2006. Computational thinking. Commun. ACM, 49. p.3335
Published
2022-11-16
SCHORR, Maria C.; CALHEIRO, Kauan M.; DULLIUS, Maria M.; QUARTIERI, Marli T.; NEIDE, Italo G.. XLogo or Scratch: A comparison between the software to support the teaching of plane geometry in Elementary School. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 186-195. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.225100.