Proposal for the Implementation of Computing Teaching in Basic Education in Brazil
Abstract
Computing provides fundamental skills for the citizen of the 21st century. Therefore, school curricula should include Computing. In Brazil, the National Education Council (CNE) recently approved a standard that introduces the development of Computing skills at all stages of Education. This new standard shall be part of the National Curricular Common Base (BNCC). Introducing Computing in Basic Education curricula of all school networks in Brazil is agreat challenge. One of the challenges concerns planning the implementation of this new standards. This work presents a proposal for this implementation, from Early Childhood Education to High School, and discusses aspects related to the other guidelines proposed by the Brazilian Computer Society (SBC) and other countries. Thus, this proposal may help educational networks in the effective integration of Computing in their pedagogical projects.
References
BRASIL (2018). Base nacional comum curricular. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acessado em julho de 2022.
CSTA et al. (2022). K–12 computer science framework. https://k12cs.org/. Acessado em Julho de 2022.
Finnish National Agency for Education (2022). National core curriculum for basic education. [link]. Acessado em Julho de 2022.
Gov.UK (2022). National curriculum. [link]. Acessado em Julho de 2022.
Moraes, M. C. (1997). Informática educativa no brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas. Revista Brasileira de Informática na Educação, Nº 1.
Ribeiro, L. et al. (2019). Diretrizes para ensino de computação na educação básica. Technical report, Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em [link]. Acessado em junho de 2022.
Seehorn, D. et al. (2017). K-12 computer science standards (revised 2017). Technical report, CSTA and others. Disponível em https://csteachers.org/page/standards. Acessado em julho de 2022.
Siqueira, I. C. P. et al. (2022). Normas sobre computação na educação básica – complemento à base nacional comum curricular (BNCC). Technical report, Conselho Nacional de Educação-Câmara de Educação Básica. Disponível em [link]. Acessado em junho de 2022.
Valente, J. A. (2016). Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, v. 14, n. 3, p. 864-897.
