Forward! The use of Statistical Methods in the Presentation and Evaluation of the Results of Computational Thinking Practices in Brazil

Abstract


Statistical methods support tools that value and illustrate as validations of scientific studies. With this awareness and in favor of the development of Computational Thinking (CT), this article presents a Systematic Review of the state of the art on CT practices in Brazil. Using the chain of search for quality in the bases of CEIE and RENOTE, 371 articles were returned that defend the freedom of inclusion, exclusivity, reaching 97 relevant ones, which bring to light the need to homogenize, geographically, the dissemination of CT practices and to encourage the use of descriptive and/or inferential statistical methods in presentation and evaluation of the results of CT practices.

Keywords: Computational Thinking, Systematic Mapping, Statistic

References

Almeida, A. V., Almeida, A. V., e Araujo, F. P. O. (2021) “Formação Docente em Pensamento Computacional: Um Mapeamento Sistemático da Literatura”, In: Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, páginas 348-357. SBC.

Almeida, A. V., Almeida, A. V., e Araújo, F. P. O. (2021b) “Mapeamento sistemático: metodologias e ferramentas para a formação de professores em pensamento computacional”, p. 416-425. RENOTE.

Assis, J. P., de Sousa, R. P. e Linhares, P. C. F. (2020) Testes de hipóteses estatísticas p.182, Il. E-ISBN: 978-65-87108-05-6. EdUFERSA,

Avila, C., Cavalheiro, S., Bordini, A., e Marques, M. (2017) “O pensamento computacional por meio da robótica no ensino básico - uma revisão sistemática”, In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), vol. 28, nº 1, p. 82.

Brasil (2018) “Base Nacional Comum Curricular – BNCC” [link]. junho/2022. MEC - Ministério da Educação e Cultura.

Cumming, G. e Calin-Jageman, R. (2016) Introduction to the new statistics: Estimation, open science, and beyond. Routledge.

Felizardo, K. R., Nakagawa, E. Y., Fabbri, S. C. P. F. e Ferrari, F. C. (2017) “Revisão sistemática da literatura em Engenharia de Software: teoria e prática”. First edition. Elsevier.

Ferreira, J. C. e Patino, C. M. (2015) “O que realmente significa o valor-p?” Jornal Brasileiro de Pneumologia, p. 485-485.

Gomes, C. S., Borges, K. S. e Machado, R. P. (2021) “Pensamento computacional e formação de professores da educação básica: Uma revisão da literatura”. p. 135-145. RENOTE.

Kachigan, S. K. (1986) “Statistical analysis: An interdisciplinary introduction to univariate & multivariate methods”. Radius Press.

Medeiros, S. R. S., Martins, C. A. e Medeiros, I. G. (2021) “Materiais didáticos utilizados nas formações de professores em Pensamento Computacional”, In: Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. p. 1096-1106. SBC.

Murteira, B. (1993). Análise exploratória de dados: estatística descritiva. McGraw-Hill.

Neto, J. J. F. e Bertagnolli, S. C. (2021). “Robótica educacional e formação de Professores: Uma revisão sistemática da literature”. p. 423-432. RENOTE.

Oliveira, C. M., Maschio, E. e Pereira, R. (2018) “Desenvolvimento do Pensamento Computacional com o Uso de Internet das Coisas”, In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. v. 7, nº 1, p. 788.

Patriota, A. G. (2021) “S-value e P-value”, https://www.ime.usp.br/~patriota/S-value.pdf

Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S. e Mattsson, M. (2008) “Systematic mapping studies in software engineering. In Proceedings of the international conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering”. p. 68-77.

SBC - Sociedade Brasileira de Computação (2021) “Plano de Ação Biênio 2021-2023 - Proposta de Trabalho Agosto de 2021 a Julho de 2023. https://www.sbc.org.br/institucional-3/eleicoes/plano-de-acao.junho/2022. SBC.

Schneider, G., Bernardini, F. e Boscarioli, C. (2019) “Ensino do pensamento computacional por meio de internet das coisas: Possibilidades e desafios”, In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE. vol. 30, nº. 1, p. 169.

da Silva, I. S. F., Junior, J. D. A. e Falcão, T. P. (2022) “Panorama Sobre Iniciativas para Promover o Pensamento Computacional no Ensino Superior Brasileiro”, In: Anais do II Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (pp. 88-98). SBC.

Silva, I.D., Nunes, M.A.S.N., Rodrigues, R.C., Machado, R.P. e Santos, A.C.. (2018). “Almanaque para Popularização da Ciência da Computação (série 6 ed.). Vol. 7 ao 10 - Mapeamento Sistemático. [link]. maio/2022. SBC.

Sokolonski, A. C., Sá, A. S. e de Araújo Macêdo, R. J. (2020) “Robótica Educacional como Facilitadora do Aprendizado do Raciocínio Computacional: Revisão Sistemática da Literatura” In: Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 1503-1512.

Wing, J. M. (2014) “Computational Thinking Benefits Society” 40th Anniversary Blog of Social Issues in Computing. [link] Acesso em junho/2022.
Published
2022-11-16
LIMA, Antonio Alexandre; OLIVEIRA, Márcio Canedo de; SIQUEIRA, Sean Wolfgand Matsui; S. N. NUNES, Maria Augusta. Forward! The use of Statistical Methods in the Presentation and Evaluation of the Results of Computational Thinking Practices in Brazil. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 1233-1242. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.224677.