Decentralized Social Networks in Computer Science education: deployment, student perception, possibilities
Abstract
Arising more than a decade ago, the movement towards the decentralized Web has been consolidating in several application areas. Specifically for informal learning, Decentralized Social Networks (DSNs) can wider the range of educational opportunities in computing, in technical and ethical aspects. The work reported here aimed to point out possibilities to explore RSDs in undergraduate computing, from (i) deployment of an instance and (ii) survey of student perception before and after use. We approached 9 classes of 3 courses of the Department of Computer Science (CIC) of the University of Brasília (UnB). Among the findings, interest and curiosity stand out, as opposed to skepticism and fear.
Keywords:
Decentralized social networks, Deployment, student's perception
References
Adamic, L. (2021). The geography of social ties. keynote speech at WWW 2021.
Almeida, R., Campos, F., David, J., and Stroele, V. (2015). Sistemas de recomendação de recursos educacionais para grupos de redes sociais: um mapeamento sistemático. In Anais do XXVI SBIE, pages 1022–1031.
Ana Ferreira e Emilayne Corlett, L. P. (2016). A utilização do whatsapp como ferramenta de comunicação didático-pedagógica no ensino superior. In Anais do V WCBIE, pages 751–760.
Berman, N. (2020). A critical examination of informal learning spaces. Higher Education Research & Development, 39(1):127–140.
Bispo-Jr., E., Fonseca, L., and Santos, S. (2021). Reflexões e desafios sobre a formação na Ética em pesquisa na computação envolvendo humanos. In WEI, pages 488–497.
da Nóbrega, G. M. and Cruz, F. W. (2021). Rumo a um ecossistema educacional apoiado por computador e socialização em rede descentralizada. In Anais Estendidos do XVI Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos - SBSC 2021, pages 36–41.
de Marcos-Ortega, L., Garcia-Cabot, A., Garcia-Lopez, E., Ramirez-Velarde, R., Teixeira, A. M., and Martínez-Herraiz, J.-J. (2020). Gamifying massive online courses: Effects on the social networks and course completion rates. Applied Sciences, 10(20):7065.
dos Santos, M. d. S. and Barbosa, J. L. V. (2017). Um estudo do impacto da implantação de uma rede social educacional. Informática na educação: teoria & prática, 20(4):164–176.
dos Santos Silva, G. (2016). Implementação de protocolo de federação para redes sociais. Monografia (Graduação em Engenharia de Software). Universidade de Brasília (UnB).
Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16:171–190.
Figueira, Á. and Oliveira, L. (2016). Edubridge social-bridging social networks and learning management systems. In Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2016), pages 162–171. SciTePress.
Knepp, M. M. (2018). Using questions to improve informed consent form reading behavior in students. Ethics & Behavior, 28(7):560–577.
Lanier, J. (2019). Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now. Picador USA.
Leka, A. R. and Grinkraut, M. L. (2014). A utilização das redes sociais na educação superior. Revista Primus Vitam, 7(2).
Lennerfors, T. T., Laaksoharju, M., Davis, M., Birch, P., and Fors, P. (2020). A pragmatic approach for teaching ethics to engineers and computer scientists. In 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–9. IEEE.
Nagulendra, S. and Vassileva, J. (2014). Understanding and controlling the filter bubble through interactive visualization: a user study. In Proceedings of the 25th ACM conference on Hypertext and social media, pages 107–115.
Oliveira, E. d. S. G. and Vasconcellos, P. R. (2021). Grupo focal em informática na educação: diálogo, conflito, consenso? volume 3 of Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação.
Oliveira, J. S. (2021). Redes sociais descentralizadas em contexto acadêmico: caracterização e potencialidades. Monografia (Graduação em Engenharia de Computação). Universidade de Brasília (UnB).
Oliveira, J. S., da Nóbrega, G. M., Cruz, F. W., and Oliveira, R. B. (2021). Decentralized social network for the campus: historical claims meet contemporary needs. In XVI Latin American Conference on Learning Tech. (LACLO), pages 408–415. IEEE.
Rangel, B. V. (2021). Contribuições à conduta ética em três momentos na pesquisa em tecnologia educacional: implantação, projeto e avaliação. Monografia (Graduação em Ciência da Computação). Universidade de Brasília (UnB).
Schmidt, S. C. (2013). Redes sociais federadas prometem mais autonomia. Ciência e Cultura, 65:12–13.
Smutny, P. and Schreiberova, P. (2020). Chatbots for learning: A review of educational chatbots for the facebook messenger. Computers & Education, 151:103862.
Torres, D. M. and Estevam, G. d. O. (2022). Implantação da rede social descentralizada CICFriend e levantamento inicial de percepção de usuária(o) discente. Monografia (Graduação em Computação - Licenciatura). Universidade de Brasília (UnB).
Trstenjak, V. (2021). Human rights in digital era. keynote speech at WWW 2021.
Valletta, D. (2018). Whatsapp como ferramenta de ensino: análise do fenômeno da ubiquidade num grupo de estudantes de pedagogia. In WIE, pages 539–547. SBC.
Yang, Y., Wang, Q., Woo, H. L., and Quek, C. L. (2011). Using facebook for teaching and learning: a review of the literature. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 21(1):72–86.
Yeung, C.-m. A., Liccardi, I., Lu, K., Seneviratne, O., and Berners-Lee, T. (2009). Decentralization: The future of online social networking. In W3C Workshop on the Future of Social Networking Position Papers, volume 2, pages 2–7.
Almeida, R., Campos, F., David, J., and Stroele, V. (2015). Sistemas de recomendação de recursos educacionais para grupos de redes sociais: um mapeamento sistemático. In Anais do XXVI SBIE, pages 1022–1031.
Ana Ferreira e Emilayne Corlett, L. P. (2016). A utilização do whatsapp como ferramenta de comunicação didático-pedagógica no ensino superior. In Anais do V WCBIE, pages 751–760.
Berman, N. (2020). A critical examination of informal learning spaces. Higher Education Research & Development, 39(1):127–140.
Bispo-Jr., E., Fonseca, L., and Santos, S. (2021). Reflexões e desafios sobre a formação na Ética em pesquisa na computação envolvendo humanos. In WEI, pages 488–497.
da Nóbrega, G. M. and Cruz, F. W. (2021). Rumo a um ecossistema educacional apoiado por computador e socialização em rede descentralizada. In Anais Estendidos do XVI Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos - SBSC 2021, pages 36–41.
de Marcos-Ortega, L., Garcia-Cabot, A., Garcia-Lopez, E., Ramirez-Velarde, R., Teixeira, A. M., and Martínez-Herraiz, J.-J. (2020). Gamifying massive online courses: Effects on the social networks and course completion rates. Applied Sciences, 10(20):7065.
dos Santos, M. d. S. and Barbosa, J. L. V. (2017). Um estudo do impacto da implantação de uma rede social educacional. Informática na educação: teoria & prática, 20(4):164–176.
dos Santos Silva, G. (2016). Implementação de protocolo de federação para redes sociais. Monografia (Graduação em Engenharia de Software). Universidade de Brasília (UnB).
Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16:171–190.
Figueira, Á. and Oliveira, L. (2016). Edubridge social-bridging social networks and learning management systems. In Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2016), pages 162–171. SciTePress.
Knepp, M. M. (2018). Using questions to improve informed consent form reading behavior in students. Ethics & Behavior, 28(7):560–577.
Lanier, J. (2019). Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now. Picador USA.
Leka, A. R. and Grinkraut, M. L. (2014). A utilização das redes sociais na educação superior. Revista Primus Vitam, 7(2).
Lennerfors, T. T., Laaksoharju, M., Davis, M., Birch, P., and Fors, P. (2020). A pragmatic approach for teaching ethics to engineers and computer scientists. In 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–9. IEEE.
Nagulendra, S. and Vassileva, J. (2014). Understanding and controlling the filter bubble through interactive visualization: a user study. In Proceedings of the 25th ACM conference on Hypertext and social media, pages 107–115.
Oliveira, E. d. S. G. and Vasconcellos, P. R. (2021). Grupo focal em informática na educação: diálogo, conflito, consenso? volume 3 of Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação.
Oliveira, J. S. (2021). Redes sociais descentralizadas em contexto acadêmico: caracterização e potencialidades. Monografia (Graduação em Engenharia de Computação). Universidade de Brasília (UnB).
Oliveira, J. S., da Nóbrega, G. M., Cruz, F. W., and Oliveira, R. B. (2021). Decentralized social network for the campus: historical claims meet contemporary needs. In XVI Latin American Conference on Learning Tech. (LACLO), pages 408–415. IEEE.
Rangel, B. V. (2021). Contribuições à conduta ética em três momentos na pesquisa em tecnologia educacional: implantação, projeto e avaliação. Monografia (Graduação em Ciência da Computação). Universidade de Brasília (UnB).
Schmidt, S. C. (2013). Redes sociais federadas prometem mais autonomia. Ciência e Cultura, 65:12–13.
Smutny, P. and Schreiberova, P. (2020). Chatbots for learning: A review of educational chatbots for the facebook messenger. Computers & Education, 151:103862.
Torres, D. M. and Estevam, G. d. O. (2022). Implantação da rede social descentralizada CICFriend e levantamento inicial de percepção de usuária(o) discente. Monografia (Graduação em Computação - Licenciatura). Universidade de Brasília (UnB).
Trstenjak, V. (2021). Human rights in digital era. keynote speech at WWW 2021.
Valletta, D. (2018). Whatsapp como ferramenta de ensino: análise do fenômeno da ubiquidade num grupo de estudantes de pedagogia. In WIE, pages 539–547. SBC.
Yang, Y., Wang, Q., Woo, H. L., and Quek, C. L. (2011). Using facebook for teaching and learning: a review of the literature. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 21(1):72–86.
Yeung, C.-m. A., Liccardi, I., Lu, K., Seneviratne, O., and Berners-Lee, T. (2009). Decentralization: The future of online social networking. In W3C Workshop on the Future of Social Networking Position Papers, volume 2, pages 2–7.
Published
2022-11-16
How to Cite
TORRES, Davi M.; ESTEVAM, Gabriel de O.; NÓBREGA, Germana M. da.
Decentralized Social Networks in Computer Science education: deployment, student perception, possibilities. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 33. , 2022, Manaus.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2022
.
p. 1344-1354.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.224967.
