SIMULA-ENADE: Support System for University Preparation for the National Student Performance Examination

  • Marcella N. de Oliveira UFSJ
  • Luan L. Silva UFSJ
  • Sofia L. da Costa Paiva UFG
  • Elisa T. de Albergaria UFSJ

Abstract


The Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) is an action within the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior which serves as a parameter to identify the level of education offered by Higher Education Institutions in Brazil. Even widely publicized, there are still difficulties presented by the students in its realization. In this sense, this paper presents a web platform that present to the students of computing area the importance of ENADE. The proposal involved the creation of a website with informative data that help in the preparation for the exam and also a Web System that allows the creation and realization of tests simulations. From usability tests carried out with students and teachers, there was evidence that the proposed system helps in a positive way in revision and learning, becoming a proposal of interest in preparing students for future exams.

References

Alisson Vieira, Diego Bertolini, A. L. S. (2022). Análise do desempenho no enade dos concluintes decomputação usando técnica de agrupamento. XI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2022).

Gabriela Nayara, W. V. (2023). Gamificando a preparação para o enade em cursos superiores decomputação. 2023: Anais Estendidos do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação.

Gontijo, S. B. F. (2014). Implicações do enade para a organização do trabalho pedagógico e as práticas avaliativas em um curso de pedagogia.

Grier, R. A., Bangor, A., Kortum, P., and Peres, S. C. (2013). The system usability scale: Beyond standard usability testing. In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, volume 57, pages 187–191. SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA.

INEP/Ministério da Educação (2021). Relatório síntese de Área - ciência da computação (bacharelado / licenciatura). Disponível em: [link]. (Accessed on 11/08/2022).

Jeovana Leão, Adrya Araújo, B. M. F. d. S. J. F. d. K. F. M. B. T. L. F. G. (2021). Uma analise regional sobre o perfil de estudantesconcluintes em cursos steam atraves do enade. 2021: Anais do XV Women in Information Technology.

Kenski, V. M. (2003). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus editora.

Mayhew, D. J. (1991). Principles and guidelines in software user interface design. Prentice-Hall, Inc.

Moran, J. M. (2000). Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na educação: teoria & prática, 3(1).

PADOVANI, S. (1998). Avaliação ergonômica de sistemas de navegação em hipertextos fechados. Rio de Janeiro. PUC-Rio. PhD thesis, Dissertação de Mestrado.

Porto, C. and Régnier, K. (2003). O ensino superior no mundo e no brasil: condicionantes, tendências e cenários para o horizonte 2003-2025: uma abordagem exploratória. Brasília, DF.

Preece, J., Rogers, Y., and Sharp, H. (2002). Interaction Design. John Wiley & Sons, Inc.

Ribeiro, T., Junior, W. C., and Neto, W. C. B. (2022). Plataforma para auxílio na preparação de estudantes para as avaliações do enade e poscomp. In Anais do II Simp. Bras. de Educação em Computação, pages 243–250, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Rothen, J. C., dos Santos Bernardes, J., Borges, R. M., and Griboski, C. M. (2018). Cursos de graduação no sinaes: a prática institucional entre parâmetros nacionais e internacionais de avaliação e acreditação da qualidade. Acta Scientiarum. Education, 40(4):1–14.

Sancho, J. M. and HERNÁNDEZ, F. (2006). Tecnologias para transformar a educação. Campos. Porto Alegre: Artmed.

Sobrinho, J. D. and de Brito Dias, R. (2006). Acreditação da educação superior e c&t: politicas e ideologia. Revista Avaliação. Campinas: Universidade de Sorocaba.
Published
2023-11-06
OLIVEIRA, Marcella N. de; SILVA, Luan L.; PAIVA, Sofia L. da Costa; ALBERGARIA, Elisa T. de. SIMULA-ENADE: Support System for University Preparation for the National Student Performance Examination. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 36-46. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.233741.