Potencializando o desenvolvimento de software em uma instituição federal de ensino através de um Banco de Projetos fundamentado em metodologias ágeis
Abstract
This paper presents a proposal to boost and standardize software development at the Federal Institute of Education, Science and Technology Farroupilha, by involving students and professors in the institutional development process. The main objective is to create a Project Bank that functions as a central repository, allowing the efficient registration, monitoring, and allocation of resources. The adopted method involves the formation of multidisciplinary teams following agile practices. It is expected that this approach will yield significant results, including faster development, alignment between projects and institutional needs, increased transparency and collaboration among stakeholders, as well as the delivery of high-quality software products that satisfy user requirements.
References
de Deus Lopes, R. (2008). Proposta de ambiente colaborativo para desenvolvimento de software livre educacional. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 1.
Highsmith, J. (2001). History: The agile manifesto. Disponível em: url http://agilemanifesto.org/history.html. Acesso em 07 Jul. 2023.
IFFar (2017). Processo de Desenvolvimento de Software (PDS) IF Farroupilha. Documento criado por meio de comissão designada pela Portaria nº 0777 de 02 de junho de 2015. Disponível em: [link]. Acesso em 01 Jul. 2023.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology.
Rebello, B. H. d. S. (2023). Análise dos modelos e contratos de desenvolvimento de software na administração direta do governo federal: a crise na produção de software e as alternativas à fábrica de software. Mestrado Enap Dissertações e Projetos de Intervenção, 1:163.
Rocha, Maldonado e Weber, K. C. (2001). Qualidade de software: Teoria e prática. Prentice-Hall, São Paulo, page 8.
Rosa, M. R. d. P. and Nascimento, E. (2021). Metodologias ágeis no contexto da administração pública: análise de estudos de caso de implementação ágil. Revista do Serviço Público: de 2021 a atual, page 19.
Scherer Bassani, P., Passerino, L., Pasqualotti, P., and Ritzel, M. (2006). Em busca de uma proposta metodológica para o desenvolvimento de software educativo colaborativo. RENOTE, 4.
Schwaber, Ken e Sutherland, J. (2020). O guia do scrum o guia definitivo para o scrum: As regras do jogo. Disponível em: https://scrumguides.org/l. Acesso em 07 Jul. 2023.
SourceForge.net (2023). Sourceforge: Compare, download amp; develop open source amp; business software sourceforge. Disponível em: https://sourceforge.net/. Acesso em 02 Jul. 2023.
Wohlin, C., Runeson, P., Höst, M., Ohlsson, M. C., Regnell, B., and Wesslén, A. (2012). Experimentation in software engineering. Springer Science & Business Media.
