Atividade de Matemática gamificada com pixel art

  • Elaine de S. Teodosio Seduc-CE
  • Arnaldo B. Vila Nova UFC

Abstract


Learning Mathematics in Basic Education is complex, requiring greater effort to consolidate knowledge. Seeking to teach Mathematics in a contextualized, practical and interconnected way with the BNCC, this work consists of developing and analyzing an activity in the classroom using digital technologies. The methodology used for this purpose is of the action-research type with a qualitative approach using Google Sheets as a tool, Google Sheets online, in the structuring of a function activity from the 2nd grade to the 1st year of High School. In addition to containing problems to be solved, the worksheet also includes the gradual construction of pixel art, providing opportunities for learning based on proactive actions between teachers and students.

References

ANDREETTI, T. C. (2019). Gamificação de aulas de Matemática por estudantes do oitavo ano do Ensino Fundamental. 2019. 128f (Doctoral dissertation, Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) -Universidade Federal do Paraná, Curitiba).

Bacich, L., & Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. In Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática (pp. 238-238).

Bergmann, J., & Sams, A. (2016). Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 114.

BRASIL, M. (2017). Ministério da Educação. Base nacional comum curricular.

de Carvalho, E. D. F. G., Silva, T. G. R., Scipião, L. R. D. N. P., de Almeida Neto, C. A., Andrade, W. M., de Oliveira Neto, J. E., ... & dos Santos, M. J. C. (2021). As tecnologias educacionais digitais e as metodologias ativas para o ensino de matemática. Brazilian Journal of Development, 7(1), 3153-3169.

Diesel, A., Baldez, A. L. S., & Martins, S. N. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 14(1), 268-288.

D’AMBRÓSIO, U. (2012). Educação matemática: Da teoria à prática.

Esquivel, H. C. D. R. (2017). Gamificação no ensino da matemática: uma experiência no ensino fundamental.

Morán, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15-33.

RADFORD, L. (2020). Teoria da objetivação: uma perspectiva Vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Silveira, R. H. S. (2017). Potencial empático visual em personagens Pixel Art: um referencial de design para jogos digitais (Master's thesis, Universidade Federal de Pernambuco).

Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, 31, 443-466.

Valente, J. A. (2014). Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em revista, 79-97.

Published
2023-11-06
TEODOSIO, Elaine de S.; VILA NOVA, Arnaldo B.. Atividade de Matemática gamificada com pixel art. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 255-263. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.234849.