Ensino de Programação Orientada a Objetos Para Iniciantes: Uma Metodologia para Programação Criativa

  • Wilian DÁvila PUCRS
  • Lucia Giraffa PUCRS

Abstract


This research analyzed Pedagogical adaptations and students' perceptions of object-oriented programming to beginners during the pandemic in a class of computer science students. After returning to face-to-face classes, they aimed to compare the learning outcomes they acquired and the lessons learned regarding their study habits, autonomy, and any potential gaps resulting from this remote experience. The students valued the remote experience, highlighting the quality of the content and practical assignments. This result points to the importance of future research on programming teaching strategies.

References

Ávila, W; Giraffa, L. M. M. A complexidade docente da contemporaneidade. In: Ismério; C. (Org.). (2020). Educação em suas múltiplas faces e sensibilidades. Ponta Grossa: Texto e Contexto. Cap. 10, p. 180-202. https://bit.ly/2Ke4lRg

Brennan, K. (2011). Computação Criativa: uma introdução ao pensamento computacional baseada no conceito de design. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology; EduScratch. https://bit.ly/35pSQLv

Brennan, K.; Resnick, M. (2012). Using artifact-based interviews to study the development of computational thinking in interactive media design. In: Annual American Educational Research Association meeting, 1. Vancouver. [link].

Giraffa, L. M. M.; Moraes, M. C. (2012). O desafio de ensinar a programar no primeiro nível em cursos de graduação: alternativas para conter a evasão. In: Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior, 2, Porto Alegre; Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior, 2. Madrid.

Giraffa, L. M. M.; Muller, L.; Moraes, M. C. (2015). Ensinando Programação apoiada por um ambiente virtual e exercícios associados a cotidiano dos alunos: compartilhando alternativas e lições aprendidas. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 4; Conferência Latino-Americana de Objetos e Tecnologias de Aprendizagem, 10. Maceió: SBC, p. 1330-1339.

Giraffa, M.; Mora, M. C. (2013). Evasão na disciplina de algoritmo e programação: um estudo a partir dos fatores intervenientes na perspectiva do aluno. Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior, 3. Ciudad de México. [link].

Orey, M. (2002). Definition of blended learning. University of Georgia.

Papert, S. (2008). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed.

Pool, M. A. P. (2017). Desafios educacionais criativos associados às práticas docentes: estudo de caso considerando RPG educacional [Tese de Doutorado Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)]. Porto Alegre. [link]

Resnick, M (2020). Jardim da infância para toda vida: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso.

Weller, M. (2011). A pedagogy of abundance. Spanish Journal of Pedagogy, 249, 223-236.

Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
Published
2023-11-06
DÁVILA, Wilian; GIRAFFA, Lucia. Ensino de Programação Orientada a Objetos Para Iniciantes: Uma Metodologia para Programação Criativa. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 335-344. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.235067.