Solucione.me: um sistema responsivo baseado em gamificação para auxiliar o processo de ensino-aprendizagem, apoiado no ENADE
Abstract
The National Student Performance Examination (ENADE) is one of the assessment bases of the National Higher Education Assessment System and its main purpose is to evaluate the studentís performance based on their training in undergraduate courses. Therefore, this work identified the possibility of relying on these results to improve the teaching-learning processes. Thus, this article presents the planning, creation and evaluation of a responsive Web learning platform, based on ENADE and that uses gamification elements with the purpose of increasing student engagement. The software was evaluated using technology acceptance model questionnaires, applied to 38 users and which presented promising results, with an overall average of 4.71 out of 5 possible points.
References
Altomar, M., Furtado, F., Julio, A., Cazetta, F., e Silva, L. (2020). Gamificação aplicada ao ensino e aprendizagem de engenharia de software: Um mapeamento sistemático. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 352–361, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Badenoch, T., Benton, K., Jacobs, E., Curtis, A., Law, S., Everett, S., Ahmed, M., Hunter, I., e Bamford, R. (2022). 971 gamification of education; can playable education result in better learning outcomes? British Journal of Surgery, 109(Supplement 6).
Beck, K. et al. (2001). Manifesto for agile software development.
Brasil (2004). Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 abr. 2004. Disponível em: [link].
Chou, Y. (2019). Actionable Gamification: Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Packt Publishing.
CNEMV/CFMV (2020). Comissão nacional de educação da medicina veterinária do conselho federal de medicina veterinária (cnemv/cfmv). análise sobre o enade de medicina veterinária. Revista CFMV, 86:32–37.
Moreira, S., Sousa, T., Silva, W., e Marques, A. (2022). Uma experiência de gamificação no ensino com o ambiente classcraft: análise da motivação dos estudantes. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 403–414, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Sanchez, E., van Oostendorp, H., Fijnheer, J. D., e Lavoué, E. (2020). Gamification, pages 816–827. Springer International Publishing, Cham.
Saraiva, F. B. (2022). Frameworks de gamificação enquadrados numa visão sistémica: Uma revisão. Journal of Information Systems and Technology Management, 19(0).
Schwaber, K. e Sutherland, J. (2020). The scrum guide.
Venkatesh, V. e Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences - DECISION SCI, 39:273–315.
