Jogo do Tipo Quiz Auxilia no Engajamento do Estudante
Abstract
The lack of student motivation is one of the main factors that generate high dropout rates in online learning. Therefore, innovations in teaching-learning process are essential for Educational Institutions With courses that operate with this Modality. Regarding This Problem, this work aims to identify how games in the Quiz formats can help student engagement during the teaching-learning process. Toachieve this issue, the researcher performed a Quick Review. As a result, we identified 79, five of which were highly relevant answer the research questions. In conclusion, games in the Quiz format could be a powerful tool for innovation in teaching-learning due their effectiveness.
References
Dos Santos, A. V., Janke, L. C. & Stracke, M. P. (2020). "A utilização combinada do aplicativo Quiz Tabela Periódica com o software Hot Potatoes no estudo da classificação periódica dos elementos químicos". Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, [S. l.], n. 25, p. e8, 2020. DOI: 10.24215/18509959.25.e8.
Inep. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Educacional Anísio Teixeira. (2020). "Censo da Educação Superior". Brasília, DF, [link], mar. 2023.
Inep. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Educacional Anísio Teixeira. (2021). "Censo da Educação Superior". Brasília, DF, 2021. [link], mar. 2023.
Lima, J. G. de & Castro. C. C. de. (2021). "Fatores Críticos de Sucesso na Evasão de Alunos do Ensino Superior a Distância". EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1445, 2021. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1445
Mantilla, S. P. S. & Alves, N. C. (2015). "Potencial Educativo do Jogo Perguntados". EaD em Foco, [S. l.], v. 5, n. 1, 2015. DOI: 10.18264/eadf.v5i1.298.
Neves, B. F.,Albuquerque, F. L. & Yamaguchi, K. K. de L. (2020). "Jogos lúdicos como ferramenta avaliativa no ensino de Ciências". Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 20, n. 45, p. 01–13, 2020. DOI: 10.31496/rpd.v20i45.1380.
Vargas, A. F. et al. (2020). "A UTILIZAÇÃO DE TICs NO DESENVOLVIMENTO DA TEMÁTICA “AGROTÓXICO”: UM QUIZ COMO FERRAMENTA DE APOIO PEDAGÓGICO". Revista ENCITEC, [S.l.], v. 10, n. 3, p. 215-219, out. 2020. ISSN 2237-4450. doi: http://dx.doi.org/10.31512/encitec.v10i3.3619.
Periódicos (2023). "Portal de Periódicos da CAPES". [link], mar. 2023.
Petersen, K.,Vakkalanka, S. & Kuzniarz, L. (2015) "Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update". Information and Software Technology 64 (08 2015), 1–18. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2015.03.007
Sánchez-Tarragó, N., Vale, M. S. P. & Marques, M. A. de L. (2022). "Gamificação no ensino da classificação bibliográfica: experiência na Universidade Federal do Rio Grande do Norte". Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Cristovão, v. 9, n. número especial, p. 1–11, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.328.
Silva A. X., Cusati, I. C. & Guerra, M. G. G. V. (2018). "Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade: dos conhecimentos e suas histórias". RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 03, p. 979-996, jul./set. [link], mar. 2023.
Sonnenstrahl, T. S., Bernardi, G. & Pertile S. (2021). "Análise de Interações do Ambiente Virtual de Aprendizagem para Predição de Evasão em Cursos no Ensino a Distância". EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1463, 2021. https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1463
Vieira, K. M. et al. (2020). "Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação". EaD em Foco, v. 10, n. 2, e1035, 2020. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1035
Wohlin, C. et al. (2012). "Experimentation in software engineering". Springer Science & Business Media.
