Desenvolvimento de uma Interface Tangível de Usuário para Auxílio de Estudantes Cegos em Conteúdos de Disciplinas da Computação

  • Camila E. de Lima UTFPR
  • Marlon Marcon UTFPR
  • André R. Ortoncelli UTFPR
  • Franciele Beal UTFPR

Abstract


The Brazillian quota system has allowed blind students to access undergraduate courses, but there are still challenges in disciplines that involve abstract concepts, such as vectors and matrices. Screen readers are not suitable for conveying these concepts in an accessible manner, and Tangible User Interfaces (TUIs) emerge as a promising alternative in this context. This paper describes the development of a TUI specialized in teaching vectors and matrices to visually impaired students. This TUI offers an innovative approach to promote inclusion and accessibility for students with visual impairments in programming education, enabling more effective interaction with abstract concepts.

References

Ishii, H. (2008). The tangible user interface and its evolution. Communications of the ACM, 51(6):32.

Kakehashi, S., Motoyoshi, T., Koyanagi, K., Ohshima, T., and Kawakami, H. (2013). P-cube: Block type programming tool for visual impairments. In 2013 conference on technologies and applications of artificial intelligence, pages 294–299. IEEE.

Moreira, E. and Baranauskas, M. C. (2015). Tecnologias tangíveis como recursos para ambiente inclusivo: uma revisão sistemática. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), volume 26, page 842.

Petri, G., Gresse von Wangenheim, C., and Borgatto, A. (2016). Questionário para a avaliação da qualidade de jogos digitais. Disponível em: [link]. Acessado em: 06/07/2023.

Souza Filho, C. F., Lima, M. J. M., Sanavria, C. Z., Cristo, G. C., da Silva Pereira, H. G., Floriano, N. S., and da Silva, S. C. (2022). Engenharia de software e inclusão de deficientes visuais: Uma proposta de material concreto 3-d para modelagem de sistemas de informação. Anais do Computer on the Beach, 13:347–352.

Viana, C. P. and Raabe, A. L. A. (2018). Interface de programação tangível para produção de algoritmos sonoros. In Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE, pages 125–134. Sociedade Brasileira de Computação - SBC.
Published
2023-11-06
LIMA, Camila E. de; MARCON, Marlon; ORTONCELLI, André R.; BEAL, Franciele. Desenvolvimento de uma Interface Tangível de Usuário para Auxílio de Estudantes Cegos em Conteúdos de Disciplinas da Computação. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 972-982. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.234405.