Sistemas Complexos com Apoio do ChatGPT na Interpretação de Gráficos para Estudantes com Deficiência Visual

  • Jefferson Ribeiro Lima UFRGS
  • Ricardo Daniel Prestes Jacaúna UFRGS
  • Miriam Garcia Müller UFRGS
  • Crediné Silva de Menezes UFRGS

Abstract


This article presents an account of experience in the development and application of a multi-agent simulation environment, based on NetLogo and supported by ChatGPT, to promote accessibility and inclusion of students with visual impairments (VI) in the learning of complex systems. The results obtained have highlighted the accessibility provided by the prototype, which offers textual resources within the NetLogo simulator. This approach facilitates the understanding of complex systems, and the adapted resources assist visually impaired students in interpreting graphs, thus promoting equal educational opportunities.

References

Baker, T., Smith, Nandra A., L., Sheehan, K., Ward, K., Waters, A., Berditchevskaia, A., van B., Campbell, N., Candsell, O., Casasbuenas, J., Cinnamon, G. (2019). Educ-AI-tion Rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016

Banerjee, A., & Muralidharan, S. (2019). Simulation modeling and analysis: A case study approach. CRC Press.

Bar‐Yam, Yaneer. From big data to important information. Complexity, v. 21, n. S2, p. 73-98, 2016.

Bordini, R.H., Vieira, R.. Moreira, A.F. (2001). JAl - Fundamentos de Sistemas Multiagentes. In: Carlos Eduardo Ferreira. (Org.). As Tecnologias da informação e a questão social. Anais do XXI Congresso da SBC. Fortaleza, jul/ago de 2001.

Braga, Denise Bértoli. Ambientes digitais: reflexões teóricas e práticas. Cortez Editora, 2016.

Catalano, J. V. R., & Lorenzi, B. R. Sem Referências: o ChatGPT sob a perspectiva latouriana e a armadilha do Duplo Clique. Revista Faz Ciência, 25(41).

Ferber, J. (1999) Multi-Agent Systems: An Introduction to Distributed Artificial Intelligence. Addison-Wesley.

Holland, J. (1999) Sistemas complexos adaptativos e algoritmos genéticos. In: H.M. Nussenzveig. (Org.) Complexidade & Caos. Rio de Janeiro

Johnson, T. (2018). Simulating complex systems: The essential basics. Springer.

Macal, C. M., & North, M. J. (2010). Tutorial on agent-based modelling and simulation. Journal of Simulation, 4(3), 151-162.

Müller, M. G., & de Menezes, C. S. (2021). Tecnologias educacionais acessíveis para apoiar o ensino de matemática: uma revisão sistemática de literatura. RENOTE, 19(2), 41-50.

Nussenzveig, H.M. (1999) Introdução à complexidade. In: H.M. Nussenzveig (Org.). Complexidade & Caos. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ/COPEA.

Wilensky and W. Rand An Introduction to Agent-Based Modeling With NetLogo. Cambridge, MA, USA: MIT Press, 2015.

Yoon, Susan A.; GOH, Sao-Ee; PARK, Miyoung. Teaching and learning about complex systems in K–12 science education: A review of empirical studies 1995–2015. Review of Educational Research, v. 88, n. 2, p. 285-325, 2018.
Published
2023-11-06
LIMA, Jefferson Ribeiro; JACAÚNA, Ricardo Daniel Prestes; MÜLLER, Miriam Garcia; MENEZES, Crediné Silva de. Sistemas Complexos com Apoio do ChatGPT na Interpretação de Gráficos para Estudantes com Deficiência Visual. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 1040-1049. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.235015.