Alfa - Um Chatbot do tipo Perguntas e Respostas como Assistente Virtual no AVA Moodle
Abstract
This work aims to support teachers/tutors in mediating interactions in the Moodle LMS by constructing and validating a chatbot. The methodology included an indirect analysis of interactions in a real environment and the development and validation of the chatbot's accuracy and user acceptance. Regarding accuracy evaluation, the results suggest that the model, regarding intentions, can be improved with a larger dataset. On the other hand, in terms of entities, it proved to be well-adjusted, returning a very low classification failure rate (0.071). For the validation of the chatbot with users using a functional testing plan and the TAM model, the results were very satisfactory.References
Alencar, M. A., and de Magalhães Netto, J. F. (2010, June). CyberPoty: Um Chatterbot 3D para Interação com usuários de um Portal de Educação a Distância. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 1, No. 1, pp. 1417-1420).
Alves, M. A., Medeiros, F. P. A., and Melo, L. B. (2020). Levantamento do Estado da Arte sobre Aprendizagem baseada em Problemas na Educação a Distância e Híbrida. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 61-71). SBC.
Andrade, G. G., Silva, G. R. S., Júnior, F. C. M. D., Santos, G. A., de Mendonça, F. L. L., & de Sousa Júnior, R. T. (2020). EvaTalk: A chatbot system for the Brazilian government virtual school. In Proceedings of the 22nd International Conference on Enterprise Information Systems (ICEIS 2020).
Borges, D. (2020). Ensino a distância na quarentena esbarra na realidade de alunos e professores da rede pública. BBC. São Paulo, 11 maio 2020. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/brasil-52568678>. Acesso: 06 de Julho de 2023.
Bulhoes, D. B., Assis, L. P., Bodolay, A. N., Andrade, A. V., & Pitangui, C. G. (2020). Professora Vitória: um Chatbot para o ensino da Leitura. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 451-460). SBC.
Clemente, B. G. R. (2016). Um Ambiente para Construção de Chatterbot com Evolução Dinâmica da Base de Conhecimento. Postgraduate Dissertation in Informatics. Vitória-ES. UFES.
Oliveira, J. D. S. (2020). Assistente virtual integrado ao AVA FURG como recurso de apoio acadêmico: uma experiência com redes neurais recorrentes (Master's thesis).
Medeiros, F. P. A., and Gomes, A. S. (2022). An approach based on social network analysis to enhance social presence in a collaborative learning environment. IEEE Transactions on Education, 65(4), 608-616.
Medeiros, F., Gomes, A. S., Amorim, R., and Medeiros, G. (2013). Architecture for social interactions monitoring in collaborative learning environments as a support for the teacher's awareness. In 2013 IEEE 13th International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 123-127). IEEE.
Maciel, H. B. (2019). Ferramentas e Criação de Chatbot – Maciel O Robô Acadêmico. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação do Curso de Engenharia de Software. Russas CE.
Neto, A. J. M., Fernandes, M. A., & Amiel, T. (2020). Chatbot e Análise Conversacional para Recomendação da Aprendizagem Colaborativa na EaD. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1142-1151). SBC.
Penteado, R. Z., and Costa, B. C. G. D. (2021). Trabalho docente com videoaulas em EAD: dificuldades de professores e desafios para a formação e a profissão docente. Educação em Revista, 37, e236284.
Santos, V. M., Lima, T., de Medeiros, F. P. A., Rodrigues, N., Lira, H., and Silvano, H. L. (2021). An Exploratory Analysis on the Perception of Teachers regarding the Monitoring of Interactions and Activities in the Collaborative Tools of Virtual Learning Environments. In 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-6). IEEE.
Santos, V. M. R., Medeiros, F. P. A., Lira, H. B., & Rodrigues, N. N. (2021). Benchmark Application for Scenario Analysis in the Educational Chatbots Development. In 2021 XVI Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO) (pp. 302-309). IEEE.
Sharma, R. K., & Joshi, M. (2020). An analytical study and review of open source chatbot framework, rasa. Int. J. Eng. Res, 9(06), 1011-1014.
Alves, M. A., Medeiros, F. P. A., and Melo, L. B. (2020). Levantamento do Estado da Arte sobre Aprendizagem baseada em Problemas na Educação a Distância e Híbrida. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 61-71). SBC.
Andrade, G. G., Silva, G. R. S., Júnior, F. C. M. D., Santos, G. A., de Mendonça, F. L. L., & de Sousa Júnior, R. T. (2020). EvaTalk: A chatbot system for the Brazilian government virtual school. In Proceedings of the 22nd International Conference on Enterprise Information Systems (ICEIS 2020).
Borges, D. (2020). Ensino a distância na quarentena esbarra na realidade de alunos e professores da rede pública. BBC. São Paulo, 11 maio 2020. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/brasil-52568678>. Acesso: 06 de Julho de 2023.
Bulhoes, D. B., Assis, L. P., Bodolay, A. N., Andrade, A. V., & Pitangui, C. G. (2020). Professora Vitória: um Chatbot para o ensino da Leitura. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 451-460). SBC.
Clemente, B. G. R. (2016). Um Ambiente para Construção de Chatterbot com Evolução Dinâmica da Base de Conhecimento. Postgraduate Dissertation in Informatics. Vitória-ES. UFES.
Oliveira, J. D. S. (2020). Assistente virtual integrado ao AVA FURG como recurso de apoio acadêmico: uma experiência com redes neurais recorrentes (Master's thesis).
Medeiros, F. P. A., and Gomes, A. S. (2022). An approach based on social network analysis to enhance social presence in a collaborative learning environment. IEEE Transactions on Education, 65(4), 608-616.
Medeiros, F., Gomes, A. S., Amorim, R., and Medeiros, G. (2013). Architecture for social interactions monitoring in collaborative learning environments as a support for the teacher's awareness. In 2013 IEEE 13th International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 123-127). IEEE.
Maciel, H. B. (2019). Ferramentas e Criação de Chatbot – Maciel O Robô Acadêmico. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação do Curso de Engenharia de Software. Russas CE.
Neto, A. J. M., Fernandes, M. A., & Amiel, T. (2020). Chatbot e Análise Conversacional para Recomendação da Aprendizagem Colaborativa na EaD. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1142-1151). SBC.
Penteado, R. Z., and Costa, B. C. G. D. (2021). Trabalho docente com videoaulas em EAD: dificuldades de professores e desafios para a formação e a profissão docente. Educação em Revista, 37, e236284.
Santos, V. M., Lima, T., de Medeiros, F. P. A., Rodrigues, N., Lira, H., and Silvano, H. L. (2021). An Exploratory Analysis on the Perception of Teachers regarding the Monitoring of Interactions and Activities in the Collaborative Tools of Virtual Learning Environments. In 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-6). IEEE.
Santos, V. M. R., Medeiros, F. P. A., Lira, H. B., & Rodrigues, N. N. (2021). Benchmark Application for Scenario Analysis in the Educational Chatbots Development. In 2021 XVI Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO) (pp. 302-309). IEEE.
Sharma, R. K., & Joshi, M. (2020). An analytical study and review of open source chatbot framework, rasa. Int. J. Eng. Res, 9(06), 1011-1014.
Published
2023-11-06
How to Cite
SANTOS, Victon; SOUSA, Matheus; MEDEIROS, Francisco; LIRA, Heremita; RODRIGUES, Nadja.
Alfa - Um Chatbot do tipo Perguntas e Respostas como Assistente Virtual no AVA Moodle. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 1351-1362.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.234762.
