A study on behaviors in pedagogical mediations on digital platforms in the context of education

Abstract


This study investigates teachers' perspectives on behaviors associated with pedagogical mediation actions, both by teachers and students, with the aim of understanding which mediation practices are most valued and how they affect the educational process. To this end, the main verbs related to mediation actions mentioned by teachers were identified, such as "interact", "discuss" and "participate". Based on these verbs, the correlations between these terms and the mediation behaviors observed were analyzed. As a result, the research identified positive and negative aspects of these practices, which were grouped into two categories: Teaching Methods and Tools, and Educational Intervention Strategies. These insights can help guide improvements in pedagogical practices, promoting a more effective and collaborative learning environment.
Keywords: pedagogical mediation, digital platforms, mediation behavior, interaction, discussion, participation

References

Bardin, Laurence. “Análise de Conteúdo” (2011). Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 149-150 p.

Brito, T. A.; Portela, Nara M.; Campos Filho, Amadeu S. de. The experiences and applications of remote teaching in medical education: a literature review. Revista Brasileira de Informática na Educação –RBIE. v.32–2024, pp. 122-134.

Deus, Luciane C. J. de; Vivacqua, Adriana; França, Juliana. Mapeamento das ações de mediação colaborativa nas plataformas digitais utilizadas na educação. Anais do XIX Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, Salvador/BA, 2024. SBC, 2024, pp.200-209.

Goedert, Lidiane; Arndt, Klalter B. F. Mediação Pedagógica e Educação Mediada por Tecnologias Digitais em tempos de Pandemia. Criar Educação, Criciúma, v. 9, nº2, Edição Especial 2020.

Gomes, Henriette F. “A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação” (2014). Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59.

Masetto, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

Moran, J.; Masetto, M. T. Behrens, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21ª ed. Campinas/SP: Papirus, 2013.

Watari, Angela V. A.; Almeida Júnior, Oswaldo F. de. A mediação da informação no contexto escolar: uma abordagem nas tecnologias digitais de informação e comunicação. Bibl. Esc. em R., Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, e-190615, 2022.
Published
2024-11-04
DEUS, Luciane C. J. de; VIVACQUA, Adriana; FRANÇA, Juliana. A study on behaviors in pedagogical mediations on digital platforms in the context of education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 188-198. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242323.