Evaluation of the JFLAP as a Grammar Teaching Tool in Formal Language and Automata
Abstract
The discipline of Formal Languages and Automata (FLA) is fundamental in Computer Science, and yet it faces learning challenges. Our aim was to evaluate the educational software JFLAP in the academic context regarding the grammar learning process. The study used an undergraduate FLA class to collect data on its usability and effectiveness. The conclusion is that, although JFLAP has useful functionalities, its unfriendly interface and lack of instructional resources limit its effectiveness as an active teaching and learning tool.
References
Carvalho Neto, R., Victor, V. F., Cavalcante, R. P., Castilho, W. S. e Senna, M. L. G. S. (2023). Metodologias Ativas: Teoria da Aprendizagem. In: Humanidades e Inovação, v.10, n.9, páginas 141-153.
Cassanho, L. P., Michels, J. F. P. e Barbosa, C. R. S. C. de. (2024). Avaliação do JFLAP para ensino de Autômatos. In: Anais do XXXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Rio de Janeiro, Sociedade Brasileira de Computação.
Gechele, L. M. G. e Venske, S. M. G, S. (2007). Ferramentas de ensino de linguagens formais: um comparativo. In: Anais do I Encontro de Iniciação Científica do Programa de Iniciação Científica, Guarapuava, Unicentro, p. 1-4.
Hopcroft, J. E., Motwani, R., and Ullman, J. D. (2006). Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. 3rd ed. Addison-Wesley.
JFLAP (2023). [link], April.
Mioni, J. L. V. M. e Barbosa, C. R. S. C. (2022). Ferramentas para o aprendizado de Linguagens Formais e Autômatos. In: Anais Estendidos do XLIV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital. Natal, Sociedade Brasileira de Computação. p. 969-978.
Mohamed, M., Shafer, C. A., and Rodger, S. H. (2021). Teaching Formal Languages with Visualizations and Auto-Graded Exercises. Blacksburg, VA: Virginia Tech; Durham, NC: Duke University; Assiut, Egypt: Assiut University.
Paiva, P., Souza, M. e Terra, R. (2023). Ferramentas de apoio para a disciplina de Linguagens Formais e Autômatos: uma proposta de uso. In: Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre, Sociedade Brasileira de Computação, p. 1698-1709.
Rodger, S. H. and Finley, T. W. (2006). An Interactive Formal Languages and Automata Package. Sudbury, MA: Jones and Bartlett.
Rodger, S. H., Wiebe, E., Lee, K. M., Morgan, C., Omar, K., and Su, J. (2009). In: Increasing Engagement in Automata Theory with JFLAP. ACM SIGCSE Bulletin, v.14, n.1, pages 403-407. Special Interest Group on Computer Science Education.
Rosa, J. L. G. (2010). Linguagens formais e autômatos. Rio de Janeiro: LTC.
Santini, L. F. S., Campano Junior, M. M. C., Felinto, A. S. e Aylon, L. B. R. (2022). Jogos no ensino de linguagens formais e autômatos: um mapeamento sistemático. In: Anais Estendidos do XLIV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital. Natal, Sociedade Brasileira de Computação. p. 226-233.
Silva, L. G., Dias, B. A., Finger, A. F. e Silva, W. (2023). Avaliação da experiência de uso do JFLAP como recurso pedagógico no ensino de linguagens formais. In: Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Passo Fundo, Sociedade Brasileira de Computação, p. 995-1006.
Sudkamp, T. A. (2005). Languages and Machines: An Introduction to the Theory of Computer Science. São Paulo: Addison-Wesley. 3rd edition.
Terra, R. (2016). Dados da disciplina de Linguagens Formais e Autômatos. Technical Report. Universidade Federal de Lavras. p. 1–547.
Yalagi, P. S. and Dixit, R. K. (2017). Enhancing the learning ability using JFLAP for Theory of Computation Course. In: Journal of Engineering Education Transformations, v. 30, Special Issue, pages 1-6. Sciresol.
