Interdisciplinary Informatics in the technologist course in Systems Analysis and Development: an authorial and inclusive education discipline
Abstract
Digital technologies combined with educational proposals are found in contexts of innovation and inclusion, in hybrid teaching models, but which are not always adequately addressed in the educational environment. This work aims to expose an investigative, dialogical and collaborative methodology, used in a 5th semester discipline, in the Systems Analysis and Development course. More active teaching proposals were conducted in order to motivate student participation, providing new experiences.The analysis of the results shows a positive interaction between the class, resulting in the authorial production of practical activities and articles, included in this work, reflecting possibilities of new conduct for teaching work.
Keywords:
Plugged and unplugged activities, Interdisciplinarity, Technology
References
Bacich, L.; Tanzi Neto, A.; Trevisani, F. M. (2015). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso.
Basso, M.; Notare, M. R. (2015). Pensar-com Tecnologias Digitais de Matemática Dinâmica. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 13, n. 2, 2015. DOI: 10.22456/1679-1916.61432. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Bobsin, R. S.; Nunes, N. B.; Kologeski, A. L.; Bona, A. S. (2020). “O Pensamento Computacional presente na Resolução de Problemas Investigativos de Matemática na Escola Básica.” In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . pág. 1473-1482. Disponível em: DOI: 10.5753/cbie.sbie.2020.1473. Acesso em: 26 jun. 2024.
Bona, A. S. (2012). Espaço de Aprendizagem Digital da Matemática: o aprender a aprender por cooperação. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação. Porto Alegre: UFRGS, 2012.
Bona, A. S. (2021). (Des)Pluga: o Pensamento Computacional atrelado a Atividades Investigativas e a uma Metodologia Inovadora. Editora Pragmatha. Disponível em: [link]. Acesso em: 24 jun. 2024.
Bona, A.; Paravisi, M. O Whatsapp: um espaço de construção escolar e administrativa. Revista Thema, Pelotas, v. 13, n. 1, p. 15–23, 2016. DOI: 10.15536/thema.13.2016.15-23.350. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Bona, A. S.; Migoswki, S. A.; Farias, M.; Lorensi, D. Equipes de trabalho ou grupos de cooperativos na Semana Acadêmica Integrada do IFRS - Campus Osório. Revista Thema, Pelotas, v. 13, n. 3, p. 79–87, 2016. DOI: 10.15536/thema.13.2016.79-87.358. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Computação - Complemento à BNCC. Brasília, 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Christensen, C. M.; Horn, M. B.; Staker, H. (2013) Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Fioreze, L. A.; Halberstadt, F. F (Orgs.) (2021). Aprendizagens e Vivências no Ensino de Matemática em tempos de pandemia. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Magalhães, M. B.; Bona, A. S. (2023). A Cultura Digital e os Algoritmos “presentes” na sala de aula da Educação Básica em Itinerários Formativos. In: Workshop em Estratégias Transformadoras e Inovação na Educação (WETIE), 1. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 1-11. Disponível em: DOI: 10.5753/wetie.2023.236023. Acesso em: 27 jun. 2024.
Magalhães, M. B.; Bona, A. S.; Kologeski, A. L.; Mattos, V. D. P. (2023). Um “Objeto de Fazer Pensar” Desplugado, Plugado e Maker: a Estrela de Dobradura. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 1090-1100. DOI: 10.5753/wie.2023.235053. Acesso em: 26 jun. 2024.
Magalhães, M.B.; Procasko, J.C.S.R. (2024) Uma Proposta de Matriz de Referência para um Projeto Interdisciplinar de Iniciação Científica. In: Albuquerque Junior, A. B. de(org). Educação e Transformação Social: Caminhos para uma Práxis Pedagógica Emancipatória. Itapiranga : Schreiben, 2024.411 p. : il. ; e-book, Disponível em: DOI: 10.29327/5397834. Acesso em: 26 jun. 2024.
Matsubara, R.; Cecconello, A. C.; Costa, J. A. ; Bona, A. S.; Lemos, J.; Kologeski, A. (2023) Uma Oficina de Dobradura de Sacolas Plásticas Aliando o Pensamento Computacional com Atividades Desplugadas no Ensino Fundamental. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), 29, 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 192-201. Disponível em: DOI: 10.5753/wie.2023.234375. Acesso em: 26 jun. 2024.
Moran, J. M. (2014). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus. 5th edition.
OECD (2023), PISA 2022 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD Publishing, Paris. Disponível em: DOI: 10.1787/dfe0bf9c-en. Acesso em: 26 jun. 2024.
Papert, S. (1993). Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. Basic Books, Nova York: 1993. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
PPC ADS (2016). Projeto Pedagógico do Curso Superior de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Santos, A.; Teixeira, A. (2019) A formação de professores e a importância da Fluência Tecnológica Digital em meio ao cenário do século XXI. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 831-838. Disponível em: DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.831. Acesso em: 26 jun. 2024.
Souza, K. L.; Silva, G. G.; Bona, A. S. (2023) O uso de tecnologias digitais na combinação de modelos híbridos para o ensino de função afim. In: Workshop em Estratégias Transformadoras e Inovação na Educação (WETIE), 1. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 42-51. Disponível em: DOI: 10.5753/wetie.2023.236118. Acesso em: 26 jun. 2024.
Tori, R. (2010), Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac.
Varriale, M C.; Trevisan, V.; Bona A. S.; Fronza J; Piovesan, L. R.; Barreto, M. M.; Stroschein S. D. Novas Abordagens e Novos Conteúdos no Ensino da Matemática. In: Matemática, Mídias Digitais e Didática: Tripé para a formação do professor de matemática / organizadores Maria Alice Gravina … [et al.] Porto Alegre : Evangraf, 2012. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Vicari, R. M.; Moreira, A. F.; Menezes, P. F. B. (2018). Pensamento Computacional - Revisão Bibliográfica. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre/RS. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Basso, M.; Notare, M. R. (2015). Pensar-com Tecnologias Digitais de Matemática Dinâmica. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 13, n. 2, 2015. DOI: 10.22456/1679-1916.61432. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Bobsin, R. S.; Nunes, N. B.; Kologeski, A. L.; Bona, A. S. (2020). “O Pensamento Computacional presente na Resolução de Problemas Investigativos de Matemática na Escola Básica.” In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . pág. 1473-1482. Disponível em: DOI: 10.5753/cbie.sbie.2020.1473. Acesso em: 26 jun. 2024.
Bona, A. S. (2012). Espaço de Aprendizagem Digital da Matemática: o aprender a aprender por cooperação. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação. Porto Alegre: UFRGS, 2012.
Bona, A. S. (2021). (Des)Pluga: o Pensamento Computacional atrelado a Atividades Investigativas e a uma Metodologia Inovadora. Editora Pragmatha. Disponível em: [link]. Acesso em: 24 jun. 2024.
Bona, A.; Paravisi, M. O Whatsapp: um espaço de construção escolar e administrativa. Revista Thema, Pelotas, v. 13, n. 1, p. 15–23, 2016. DOI: 10.15536/thema.13.2016.15-23.350. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Bona, A. S.; Migoswki, S. A.; Farias, M.; Lorensi, D. Equipes de trabalho ou grupos de cooperativos na Semana Acadêmica Integrada do IFRS - Campus Osório. Revista Thema, Pelotas, v. 13, n. 3, p. 79–87, 2016. DOI: 10.15536/thema.13.2016.79-87.358. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Computação - Complemento à BNCC. Brasília, 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Christensen, C. M.; Horn, M. B.; Staker, H. (2013) Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Fioreze, L. A.; Halberstadt, F. F (Orgs.) (2021). Aprendizagens e Vivências no Ensino de Matemática em tempos de pandemia. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Magalhães, M. B.; Bona, A. S. (2023). A Cultura Digital e os Algoritmos “presentes” na sala de aula da Educação Básica em Itinerários Formativos. In: Workshop em Estratégias Transformadoras e Inovação na Educação (WETIE), 1. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 1-11. Disponível em: DOI: 10.5753/wetie.2023.236023. Acesso em: 27 jun. 2024.
Magalhães, M. B.; Bona, A. S.; Kologeski, A. L.; Mattos, V. D. P. (2023). Um “Objeto de Fazer Pensar” Desplugado, Plugado e Maker: a Estrela de Dobradura. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 1090-1100. DOI: 10.5753/wie.2023.235053. Acesso em: 26 jun. 2024.
Magalhães, M.B.; Procasko, J.C.S.R. (2024) Uma Proposta de Matriz de Referência para um Projeto Interdisciplinar de Iniciação Científica. In: Albuquerque Junior, A. B. de(org). Educação e Transformação Social: Caminhos para uma Práxis Pedagógica Emancipatória. Itapiranga : Schreiben, 2024.411 p. : il. ; e-book, Disponível em: DOI: 10.29327/5397834. Acesso em: 26 jun. 2024.
Matsubara, R.; Cecconello, A. C.; Costa, J. A. ; Bona, A. S.; Lemos, J.; Kologeski, A. (2023) Uma Oficina de Dobradura de Sacolas Plásticas Aliando o Pensamento Computacional com Atividades Desplugadas no Ensino Fundamental. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), 29, 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 192-201. Disponível em: DOI: 10.5753/wie.2023.234375. Acesso em: 26 jun. 2024.
Moran, J. M. (2014). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus. 5th edition.
OECD (2023), PISA 2022 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD Publishing, Paris. Disponível em: DOI: 10.1787/dfe0bf9c-en. Acesso em: 26 jun. 2024.
Papert, S. (1993). Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. Basic Books, Nova York: 1993. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
PPC ADS (2016). Projeto Pedagógico do Curso Superior de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Santos, A.; Teixeira, A. (2019) A formação de professores e a importância da Fluência Tecnológica Digital em meio ao cenário do século XXI. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 831-838. Disponível em: DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.831. Acesso em: 26 jun. 2024.
Souza, K. L.; Silva, G. G.; Bona, A. S. (2023) O uso de tecnologias digitais na combinação de modelos híbridos para o ensino de função afim. In: Workshop em Estratégias Transformadoras e Inovação na Educação (WETIE), 1. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 42-51. Disponível em: DOI: 10.5753/wetie.2023.236118. Acesso em: 26 jun. 2024.
Tori, R. (2010), Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac.
Varriale, M C.; Trevisan, V.; Bona A. S.; Fronza J; Piovesan, L. R.; Barreto, M. M.; Stroschein S. D. Novas Abordagens e Novos Conteúdos no Ensino da Matemática. In: Matemática, Mídias Digitais e Didática: Tripé para a formação do professor de matemática / organizadores Maria Alice Gravina … [et al.] Porto Alegre : Evangraf, 2012. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 ago. 2024.
Vicari, R. M.; Moreira, A. F.; Menezes, P. F. B. (2018). Pensamento Computacional - Revisão Bibliográfica. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre/RS. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2024.
Published
2024-11-04
How to Cite
KOLOGESKI, Anelise Lemke; BONA, Aline Silva de.
Interdisciplinary Informatics in the technologist course in Systems Analysis and Development: an authorial and inclusive education discipline. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 223-237.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242359.
