Development of Visual Folding Algorithms for Mathematics Education with Computational Thinking

  • Lucas S. L. Portal Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul
  • Leonardo T. Santos University of the Sinos River Valley
  • Aline Silva de Bona Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-0052-1987

Abstract


Paper folds are a charming resource to cover mathematics and unplugged programming through the Computational Thinking methodology. This article uses an investigative methodology, of the action research type, and addresses the development and use of visual algorithms for paper folding, covering both a static pictorial approach, through a series of figures, and a kinetic one, through video , in order to present their particularities over other types of algorithms, and the process of learning to learn. One result is the folding categories, in addition to the students' autonomy in plugging the activity, and accessibility (inclusion) with different technologies used in the algorithms to construct the paper foldings.
Keywords: Paper folding, Investigative Problem, Mathematics Education, Plugged in, Unplugged, Stop-Motion, Visual Identity, Different Methodologies

References

Bona, A. S. D.; Rocha, K. C.; Basso, M. V. A. (2023), Uma Prática Investigativa com Dobraduras ancorada no Pensamento Computacional e na Abstração Reflexionante. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 202-212. DOI: 10.5753/wie.2023.234378. Acesso em: fev. de 2024.

Bona, A. S. D.; Germano, R. G. D. (2023), A dobradura e o uso do pensamento computacional no período de sondagem nas aulas de matemática. Mostra de Ensino, Pesquisa e Extensão (MoExP), 13º Edição, 2023, Osório - RS. Resumos… Disponível em: [link]. Acesso em: jun. de 2024.

Bona, A. S. (2012). “Espaço de Aprendizagem Digital da Matemática: o aprender a aprender por cooperação”. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação. Porto Alegre: UFRGS.

Brasil. Ministério da Educação (MEC). (2018), Base Nacional Comum Curricular. Disponível em [link]. Acesso em: fev. de 2024.

Cunha, D. A. (2021) Dividir e brincar com papel: a dobradura no ensino de frações.1ed., Belém: Associação Nacional dos Professores de Matemática na Educação Básica, 44p.

Graciolli, C. Y. L. F.; Rocha Júnior, R. C.; Silva, R. S. R. (2022), Aspectos do pensamento computacional em atividades desplugadas com origami e matemática. Dialogia, São Paulo, n. 41, p. 1-20, e21513. Disponível em: DOI: 10.5585/40.2021.21513.

Magalhães, M. B. et al.(2023) Um “Objeto de Fazer Pensar” Desplugado, Plugado e Maker: a Estrela de Dobradura. Congresso brasileiro de informática na educação. Disponível em: [link]. Acesso em: jun. de 2024

Masola, W.; Allevato, N. (2019), Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 52–67, 2019. Disponível em: DOI: 10.24116/emd.v3n7a03.

Hayasaka, E.;Nishida, S.(2009), Pequena história sobre ORIGAMI. Museu Escola do IB. Universidade Estadual de São Paulo. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 de jun. de 2024.

Geretschläger, R. (1995) Euclidean Constructions and the Geometry of Origami. Mathematics Magazine, v. 68, n. 5, p. 357–371. Disponível em: DOI: 10.1080/0025570X.1995.11996356.

Lang, R. J. (1988), The complete book of origami : step-by-step instructions in over 1000 diagrams : 37 original models. New York: Dover Publications, Inc, 1988.

Nunes, N. B. et al. (2021), (DES)PLUGA: O Pensamento Computacional Aplicado em Atividades Inovadoras. Contexto & Educação, n. 114, p. 17.

Ribeiro, T. F. (2009), Animação em stop-motion: Tecnologia de produção através da história. Dissertação—Escola de Belas Artes, Belo Horizonte, p.160.

Rozenberg, L. (2019), On the Evolution of the Notation System. OrigamiUSA. Disponível em: [link].

World Federation of the Deaf (2003), Position Paper regarding the United Nations Convention on the Rights of People with Disabilities. UN Enable. Disponível em: [link]
Published
2024-11-04
PORTAL, Lucas S. L.; SANTOS, Leonardo T.; BONA, Aline Silva de. Development of Visual Folding Algorithms for Mathematics Education with Computational Thinking. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 392-403. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242586.