Participameter: measuring class participation in videoconference classes
Abstract
In this article, we present the development and evaluation of the “participameter”, an artifact we designed to characterize class participation in videoconferencing. For this purpose, we adapted the Gini index to measure the equality of participation between two extremes: maximum concentration, where only one participant speaks throughout the entire session; and maximum equality, where everyone speaks for equal periods of time. The created index proved useful in characterizing the participation in real video conference sessions, allowing us to distinguish sessions where the conversation was more centered on the teacher from those with more active class participation with more people speaking for longer periods of time.
Keywords:
videoconferencing, participation, Gini index, dashboard
References
BARROS, Ricardo Paes; FORGUEL, Miguel Nathan; ULYSSEA, Gabriel. Desigual-dade de renda no Brasil: uma análise da queda recente. Brasília: Ipea, 2006.
BORGES, M.R.S.; PINO, J.A. Awareness Mechanisms for Coordination in Asynchro-nous CSCW. In: 9th Workshop on Information Technologies and Systems. Char-lotte, North Carolina, dez., 1999. Proceedings. Charlotte, 1999.
BRASIL. Relatório da Distribuição Pessoal da Renda e da Riqueza da População Brasi-leira: relatório com análise dos dados do IRPF 2021 e 2022. Ministério da Fazenda, 2023.
COLLAZOS, C.A., GUTIÉRREZ, F.L., GALLARDO, J. et al. Descriptive theory of awareness for groupware development. Journal of Ambient Intelligence and Hu-manized Computing, v. 10, p. 4789-4818, 2019.
FRATTINI, Vanessa Cristina Martins da Silva. Visualização da participação em bate-papo educacional para apoiar a mediação docente visando promover a interatividade. Tese (Doutorado em Computação). Unirio, Rio de Janeiro, 2020.
GEROSA, M.A.; PIMENTEL, M., FUKS, H.; LUCENA, C.J.P. No need to read messages right now: helping mediators to steer educational forums using statistical and visual information. In: Computer Supported Collaborative Learning, p. 160-169, 2005.
HOFFMANN, Rodolfo. Distribuição de renda: medidas de desigualdade e pobreza. São Paulo: EDUSP, 1998.
IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2023.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Análise da conversação. 5 ed. São Paulo: Ática, 1999.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe. Conversações em aula: uma análise das dinâmicas conversacionais de aulas remotas. Revista Docência e Cibercultura, v.7, n.4, p.94-116, 2023.
PNUD. Índice do Relatório do Desenvolvimento Humano de 2021/2022. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2002.
SACKS, Harvey; SCHEGLOFF, Emanuel A.; JEFFERSON, Gail. A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, Malibu, v. 50, n. 4, parte 1, p. 696-735, dez. 1974.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa. 7 ed. São Paulo, Edições Loyola, 2014.
SILVA, Marco. Interatividade na educação híbrida. In: PIMENTEL, M.; SANTOS, E.; SAMPAIO, F.F. (orgs.). Informática na educação: interatividade, metodologias e redes. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021.
SILVA, Valleska C. M.; PIMENTEL, Mariano; RODRIGUEZ, Ricardo; DIAS, Vânia M. F. Análise da Conversação no Bate-papo: em Rede ou Centrada no Professor? Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola, p. 677-686. SBC, 2017.
TAVARES, Rafael Lage. Visualizações para apoiar o acompanhamento de discus-sões políticas. Dissertação (Mestrado em Informática), Unirio, Rio de Janeiro, 2012.
BORGES, M.R.S.; PINO, J.A. Awareness Mechanisms for Coordination in Asynchro-nous CSCW. In: 9th Workshop on Information Technologies and Systems. Char-lotte, North Carolina, dez., 1999. Proceedings. Charlotte, 1999.
BRASIL. Relatório da Distribuição Pessoal da Renda e da Riqueza da População Brasi-leira: relatório com análise dos dados do IRPF 2021 e 2022. Ministério da Fazenda, 2023.
COLLAZOS, C.A., GUTIÉRREZ, F.L., GALLARDO, J. et al. Descriptive theory of awareness for groupware development. Journal of Ambient Intelligence and Hu-manized Computing, v. 10, p. 4789-4818, 2019.
FRATTINI, Vanessa Cristina Martins da Silva. Visualização da participação em bate-papo educacional para apoiar a mediação docente visando promover a interatividade. Tese (Doutorado em Computação). Unirio, Rio de Janeiro, 2020.
GEROSA, M.A.; PIMENTEL, M., FUKS, H.; LUCENA, C.J.P. No need to read messages right now: helping mediators to steer educational forums using statistical and visual information. In: Computer Supported Collaborative Learning, p. 160-169, 2005.
HOFFMANN, Rodolfo. Distribuição de renda: medidas de desigualdade e pobreza. São Paulo: EDUSP, 1998.
IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2023.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Análise da conversação. 5 ed. São Paulo: Ática, 1999.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe. Conversações em aula: uma análise das dinâmicas conversacionais de aulas remotas. Revista Docência e Cibercultura, v.7, n.4, p.94-116, 2023.
PNUD. Índice do Relatório do Desenvolvimento Humano de 2021/2022. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2002.
SACKS, Harvey; SCHEGLOFF, Emanuel A.; JEFFERSON, Gail. A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, Malibu, v. 50, n. 4, parte 1, p. 696-735, dez. 1974.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa. 7 ed. São Paulo, Edições Loyola, 2014.
SILVA, Marco. Interatividade na educação híbrida. In: PIMENTEL, M.; SANTOS, E.; SAMPAIO, F.F. (orgs.). Informática na educação: interatividade, metodologias e redes. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021.
SILVA, Valleska C. M.; PIMENTEL, Mariano; RODRIGUEZ, Ricardo; DIAS, Vânia M. F. Análise da Conversação no Bate-papo: em Rede ou Centrada no Professor? Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola, p. 677-686. SBC, 2017.
TAVARES, Rafael Lage. Visualizações para apoiar o acompanhamento de discus-sões políticas. Dissertação (Mestrado em Informática), Unirio, Rio de Janeiro, 2012.
Published
2024-11-04
How to Cite
RODRIGUEZ, Ricardo; PIMENTEL, Mariano; CASTRO, Lucia.
Participameter: measuring class participation in videoconference classes. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 501-512.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242740.
