"Science Kingdom": Digital Game as a Tool to Support Chemistry Teaching

  • Nathan Monteiro Federal University of Viçosa http://orcid.org/0009-0005-2799-031X
  • Fábio Bastos Federal University of Viçosa
  • Álvaro Oda Federal University of Viçosa
  • Ana Carolina Inocêncio Federal University of Jataí
  • Maria Antonia Névoa Federal University of Jataí
  • Marcos Wagner Ribeiro Federal University of Jataí
  • Pedro Sousa Federal University of Viçosa https://orcid.org/0000-0003-4563-0033

Abstract


This article describes the development, planning and evaluation of a digital educational game aimed at teaching chemistry in schools, with a focus on high school students. The game uses the Unity 3D game engine and aims to facilitate the learning of concepts such as the periodic table, atomicity and chemical reactions, offering a more dynamic approach to teaching. Implementing the agile methodology, a usability test was carried out in one school with teenagers aged between 14 and 17. This article examines the creation of Science Kingdom, the digital role-playing game, its instigations and pre-results, contributing to the debate on the use of digital games in teaching.
Keywords: Chemistry, Digital game, Periodic table, RPG

References

Araújo, L. C. and Madeira, C. A. G. (2020). Jogos educacionais digitais no ensino infantil: Uma revisão sistemática da literatura. 18:286–295.

Boonpotjanawetchakit, P., Kaweerat, K., and Vittayakorn, S. (2020). Elemem: Interactive digital card game for chemistry. In 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pages 344–348. IEEE.

Chaves, É. P., Morte, G. R. S. B., and Cabral, W. A. (2024). A experimentação no ensino de química e a promoção dos níveis do conhecimento químico. Educação em Foco, 29(1):e29017–e29017.

dos Santos, L. R. and de Menezes, J. A. (2020). A experimentação no ensino de química: principais abordagens, problemas e desafios. Revista Eletrônica Pesquiseduca, 12(26):180–207.

Duarte, D. W. A., Silva, I. d., and Duarte, A. (2017). Q-memória: Um jogo da memória digital para o estudo de química no ensino médio. In II Congresso sobre Tecnologias na Educação, volume 1877, pages 655–661.

Ferreira, R. and Ishitani, L. (2015). Jogos educacionais digitais para idosos: uma revisao sistemática de literatura. volume 26, page 404. SBIE.

Fialho, N. N. (2024). Jogos no ensino de química e biologia. Editora Intersaberes.

Lopes, R. S. and Cunha, M. A. (2020). O uso de rpg como ferramenta no ensino de gêneros textuais na escola. MOARA–Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras ISSN: 0104-0944, (55):279–396.

Lopes, S., Moreira, T., and Rocha, J. A. S. (2022). Jogos tradicionais: Educação e ensino. ERAS| European Review of Artistic Studies, 13(1):1–14.

Martins, J. C. d. S. (2024). O uso de tecnologia no ensino de química: desafios e contribuições apontados pelos professores. Master’s thesis, UFPE.

Pauletti, F. (2017). Entraves ao ensino de química: apontando meios para potencializar este ensino. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 5(8):98–107.

Pressman, R. S. and Maxim, B. R. (2021). Engenharia de software-9. McGraw Hill Brasil.

Rocha, J. S. and Vasconcelos, T. C. (2016). Dificuldades de aprendizagem no ensino de química: algumas reflexões. Encontro Nacional de Ensino de Química, 18:1–10.

Silva, C. S., Kumada, K. M. O., Florentino, A. A., Brandão, A. L., and Mori, R. C. (2021). Proposta de jogo eletrônico bilíngue (libras/português) para ensino de química. Revincluso-Revista Inclusão & Sociedade, 1(1):68–89.

Soares, M. H. F. B. and de Mello Rezende, F. A. (2019). Análise teórica e epistemológica de jogos para o ensino de química publicados em periódicos científicos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, pages 747–774.

Sun, L., Guo, Z., and Hu, L. (2023). Educational games promote the development of students’ computational thinking: a meta-analytic review. Interactive Learning Environments, 31(6):3476–3490.

Tori, R., Kirner, C., and Siscoutto, R. A. (2006). Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Editora SBC Porto Alegre.

Veiga, M. S. M., Quenenhenn, A., and Cargnin, C. (2012). O ensino de química: algumas reflexões. 1:189–198.
Published
2024-11-04
MONTEIRO, Nathan; BASTOS, Fábio; ODA, Álvaro; INOCÊNCIO, Ana Carolina; NÉVOA, Maria Antonia; RIBEIRO, Marcos Wagner; SOUSA, Pedro. "Science Kingdom": Digital Game as a Tool to Support Chemistry Teaching. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 566-577. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.241881.