Students’ Perceptions of the Remote Robotics and Programming Teaching ERPLAB Laboratory
Abstract
The remote laboratory is a technology that allows participants to conduct experimental teaching efficiently without being in a specific physical location. This article investigates students' perceptions of using the ERPLab, built for online remote robotic experiments using Arduino technologies and 3D models to teach robotics and programming concepts. This study applied a questionnaire to 24 students, and opinions on the proposed components were analyzed from the collected data. The results help researchers understand the benefits and difficulties of applying these technologies in contexts as part of educational practice.
Keywords:
Remote Laboratory, Experimental Teaching, ERPLab
References
Almeida, F., Hayashi, V. T., Arakaki, R., Midorikawa, E., Cugnasca, P. S., e Canovas, S. (2021). Laboratório digital à distância: Percepções de docentes e discentes. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (pp. 316–325). SBC.
Campos, D. C., de Lima, E. J., de Moraes, D. V., e Cintra, D. D. (2022). Laboratório remoto: Uma análise do banco de teses e dissertações. Research, Society and Development, 11(15), e234111537289–e234111537289.
da Silva, R. C., de Magalhães Netto, J. F., Lopes, A. M. M., De Menezes, M. F., e Menezes, R. A. (2023). Erplab: Remote laboratory for teaching robotics and programming. In 2023 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1–7). IEEE.
da Silva Beraldo, A. L., de Oliveira, T., e Stringhini, D. (2021). Laboratórios remotos e virtuais no Brasil com foco no ensino: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1), 330–340.
de Andrade, A. N., da Costa Negrão, F., e de Azevedo Vilaça, A. L. (2021). O ensino remoto emergencial no Amazonas nas lentes dos professores: Inclusão ou exclusão?. In: VII Congresso Nacional de Educação - Conedu
Hayashi, V., Almeida, F., Arakaki, R., Teixeira, J. C., Martins, D., Midorikawa, E., Cugnasca, P. S., e Canovas, S. (2020). Labead: Laboratório remoto para o ensino de engenharia. In Anais dos workshops do IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação (pp. 187–194). SBC.
Hayashi, V., Almeida, F., e Komo, A. (2021). Avaliação de risco em um laboratório remoto IoT. In Anais da XIX Escola Regional de Redes de Computadores (pp. 97–102). SBC.
Heck, C., dos Santos Coelho, K., Simão, J. P. S., da Silva, I. N., da Silva, J. B., e Bilessimo, S. M. S. (2016). Experiência de integração da experimentação remota no ensino de física do ensino médio: Percepção dos alunos. Revista Novas Tecnologias na Educação, 14(2).
Polat, Z., e Ekren, N. (2023). Remote laboratory trends for distance vocational education and training (D-VET): A real-time lighting application. International Journal of Electrical Engineering & Education, 60(2), 188–203.
Solis-Lastra, J., Albertini, B., e Brandão, A. (2023). Uma proposta de melhoria dos processos de ensino aprendizagem para laboratórios remotos. In Anais Estendidos do XII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (pp. 235–240). SBC.
Trevelyan, J. (2004). Lessons learned from 10 years experience with remote laboratories. In International Conference on Engineering Education and Research (Vol. 11, p. 2007).
Van den Beemt, A., Groothuijsen, S., Ozkan, L., & Hendrix, W. (2023). Remote labs in higher engineering education: Engaging students with active learning pedagogy. Journal of Computing in Higher Education, 35(2), 320–340.
Campos, D. C., de Lima, E. J., de Moraes, D. V., e Cintra, D. D. (2022). Laboratório remoto: Uma análise do banco de teses e dissertações. Research, Society and Development, 11(15), e234111537289–e234111537289.
da Silva, R. C., de Magalhães Netto, J. F., Lopes, A. M. M., De Menezes, M. F., e Menezes, R. A. (2023). Erplab: Remote laboratory for teaching robotics and programming. In 2023 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1–7). IEEE.
da Silva Beraldo, A. L., de Oliveira, T., e Stringhini, D. (2021). Laboratórios remotos e virtuais no Brasil com foco no ensino: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1), 330–340.
de Andrade, A. N., da Costa Negrão, F., e de Azevedo Vilaça, A. L. (2021). O ensino remoto emergencial no Amazonas nas lentes dos professores: Inclusão ou exclusão?. In: VII Congresso Nacional de Educação - Conedu
Hayashi, V., Almeida, F., Arakaki, R., Teixeira, J. C., Martins, D., Midorikawa, E., Cugnasca, P. S., e Canovas, S. (2020). Labead: Laboratório remoto para o ensino de engenharia. In Anais dos workshops do IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação (pp. 187–194). SBC.
Hayashi, V., Almeida, F., e Komo, A. (2021). Avaliação de risco em um laboratório remoto IoT. In Anais da XIX Escola Regional de Redes de Computadores (pp. 97–102). SBC.
Heck, C., dos Santos Coelho, K., Simão, J. P. S., da Silva, I. N., da Silva, J. B., e Bilessimo, S. M. S. (2016). Experiência de integração da experimentação remota no ensino de física do ensino médio: Percepção dos alunos. Revista Novas Tecnologias na Educação, 14(2).
Polat, Z., e Ekren, N. (2023). Remote laboratory trends for distance vocational education and training (D-VET): A real-time lighting application. International Journal of Electrical Engineering & Education, 60(2), 188–203.
Solis-Lastra, J., Albertini, B., e Brandão, A. (2023). Uma proposta de melhoria dos processos de ensino aprendizagem para laboratórios remotos. In Anais Estendidos do XII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (pp. 235–240). SBC.
Trevelyan, J. (2004). Lessons learned from 10 years experience with remote laboratories. In International Conference on Engineering Education and Research (Vol. 11, p. 2007).
Van den Beemt, A., Groothuijsen, S., Ozkan, L., & Hendrix, W. (2023). Remote labs in higher engineering education: Engaging students with active learning pedagogy. Journal of Computing in Higher Education, 35(2), 320–340.
Published
2024-11-04
How to Cite
SILVA, Ronilson Cavalcante da; MAGALHÃES NETTO, José Francisco de; MENEZES, Matheus Freitas de; LOPES, Arcanjo Miguel Mota.
Students’ Perceptions of the Remote Robotics and Programming Teaching ERPLAB Laboratory. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 951-960.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242610.
