Teaching Robotics with Gamification in Middle School
Abstract
Robotics has a broad impact on society, bringing innovations across various sectors and influencing the job market, advancements in healthcare, and the military, among others. Educational Robotics can be taught through various methodologies, among which Gamification stands out. Gamification is a methodology based on the use of game strategies, capable of engaging and motivating students in diverse educational contexts. Therefore, this research investigated how the relationship between Gamification and Educational Robotics can contribute to making learning more meaningful and engaging for elementary school students. The results obtained indicate that the combination of these two pedagogical strategies can promote more meaningful and engaging learning for students.
References
ALVES, Leonardo Meirelles. Gamificação na educação: aplicando metodologias de jogos no ambiente educacional. Joinville: SC, 2018. 99 p.
ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Impactos da robótica no ensino básico: estudo comparativo entre escolas públicas e privadas. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, p. e21050, 2021.
ANTONELLO, Ricardo et al. Robôs como Ferramenta Extensionista: a experiência do projeto de robótica pedagógica com a tecnologia de robôs Lego Mindstorms® do IFC-Campus Luzerna. Extensão Tecnológica: Revista de Extensão do Instituto Federal Catarinense, n. 12, p. 42-61, 2020.
ANWAR, S. et al. Systematic Review of Studies on Educational Robotics. Journal of Pre-College Engineering Education Research, Indiana, v. 9, n. 2, 2019.
BARBOSA, Francisco Ellivelton; DE PONTES, Márcio Matoso; DE CASTRO, Juscileide Braga. A utilização da gamificação aliada às tecnologias digitais no ensino da matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1593-1611, 2020.
BARBOSA, Míriam Lúcia; DO AMARAL, Sérgio Ferreira. Aplicativos e gamificação na educação: possibilidades e considerações. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 23974-23987, 2021.
BORGES, Simone de S. et al. Gamificação aplicada à educação: um mapeamento sistemático. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2013. p. 234.
BURKE, Brian. Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. Tradução: Sieben Gruppe. São Paulo: DVS Editora, 2015.
KOCH-GRÜNBERG, Tim Theodor. Gameful Connectivism: social bookmarking no SAPO Campus. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Comunicação Multimédia, Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Portugal, 2011.
LIMA, M. R. Construcionismo de Papert e ensino-aprendizagem de programação de computadores no ensino superior. UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DELREI, MINAS GERAIS–BRASIL, 2009.
LOVATO, Fabricio Luís; MICHELOTTI, Angela; DA SILVA LORETO, Elgion Lucio. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018.
PAPERT, Seymour; VALENTE, Jose Armando; BITELMAN, Beatriz. Logo: computadores e educação. Brasiliense, 1980.
RIBEIRO, Mayara Viniani Obadowski Ledur; CASTANHO, Bruna Heloiza Kacharowski Pereira; JOUCOSKI, Emerson. Videoaulas de Robótica Educacional: articulação dos conteúdos de Ciências para o Ensino Fundamental I. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 9, n. jan./dez., p. e210923-e210923, 2023.
SANTOS, Railane Costa; DA SILVA, Maria Deusa Ferreira. A robótica educacional: entendendo conceitos. Revista brasileira de ensino de ciência e tecnologia, v. 13, n. 3, 2020.
TAVARES, Marcos Fabrício Campos; PINTO, José Antônio; DE MAGALHÃES, Cristiana Schmidt. A utilização da robótica educacional e gamificação empregando o kit EV3 lego: buscando alternativas para o ensino de Física em sintonia com os alunos da geração atual. Revista Valore, v. 6, p. 1278-1293, 2021.
