"Records of the Soul": Web-based Support System for Confronting School Violence
Abstract
The growing violence in society has impacted the school environment, making it hostile for many students. One of the important strategies for dealing with this scenario is making this problem visible and listening sensitively to students. Imbued with this purpose, the Extension Program ”Education Observatory”, at the State University of Feira de Santana, proposed and developed a multidisciplinary web system, which manages an application for sharing statements about bullying and prejudice. This environment allows the posting of educational content on the subject and management, by teachers and researchers from the Group of Studies and Research in Inclusive Education (GEPEI), of testimonies from students from public schools in the state of Bahia. The main objective is to assist in the analysis of student statements, promote awareness and encourage anonymous reporting of cases of violence.
References
Brasil (2016). Censo Escolar 2015: notas estatísticas. MEC/INEP, 2015 edition. Available at: [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Chart.js (2023). Biblioteca de gráficos javascript simples e flexível para a web moderna. [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Crochík, J. L. (2015). Formas de violência escolar: preconceito e bullying. Movimento Revista de Educação, 2(3). Available at: [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Crochík, J. L., de L. E. Dias, M. A., de Andrade, P. F., and dos S. Fuchs, F. A. (2022). Educação inclusiva e violência escolar. Imagens da Educação, 12(2):45–71.
D3.js (2023). Data-driven documents. [link]. Accessed on: Nov. 5, 2022.
Gomes, G. P. (2017). Desenvolvimento de um aplicativo android para vítimas de bullying. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas) - Faculdade de Tecnologia de Americana, Americana. Available at: [link].
Google Firebase (2022). Grow your app and business. [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
INEP (2019). Resumo técnico: Censo da educação básica 2018. [link]. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Accessed on: Jun. 6, 2024.
John, B. (1996). Sus: A quick and dirty usability scale. In dos Editores, N., editor, Usability Evaluation in Industry, page 189.
klicksafe (2020). Cyber-mobbing erste-hilfe app. [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Lynch, J. M. (2017). Bullying prevention through anonymous reporting in middle school students.
MySQL (2023). Mysql database. [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
OpenJS Foundation (2021). Node.js. Technical report, OpenJS Foundation.
Payne, S. R. and Elliott, D. S. (2011). Safe2tell®: An anonymous, 24/7 reporting system for preventing school violence. New Directions for Youth Development, 129:103–111.
PDF.js (2023). A general-purpose, web standards-based platform for parsing and rendering pdfs. [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Pinheiro, F. M. F. and Williams, L. C. A. (2009). Violência intrafamiliar e intimidação entre colegas no ensino Fundamental. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 138 edition.
Santana, J. and de Souza, L. R. (2021). O uso de uma aplicação mobile como mecanismo de prevenção e enfrentamento à violência escolar. In Anais do VI Congresso Baiano de Educação Inclusiva e IV Simpósio Brasileiro de Educação Especial. Available at: [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Schneide, S. O. P. and et al. (2020). Viva feliz: bullying não - uma perspectiva de oposição ao bullying. In Anais do CIET:EnPED:2020 - Congresso Internacional de Educação e Tecnologias — Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, São Carlos. ISSN 2316-8722. Available at: [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Sommerville, I. (2011). Engenharia de Software. Pearson Prentice Hall, São Paulo, 9 edition. 529 p. Tradução de Ivan Bosnic e Kalinga G. de O. Gonçalves.
Souza, L. R. (2020). Observatório de Educação: Violência, Inclusão e Direitos Humanos. Projetos e Programas de Extensão-UEFS. Available at: [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
Tolentinos Holding (2019). No bullying. [link]. Accessed on: Jun. 6, 2024.
