Data Literacy for Basic Education: Thinking about Curriculum in a Progressively Datafied Brazil
Abstract
Official organizations have signaled the urgency of developing Data Literacy skills at all national education levels. The launch of the Computing complement to the National Common Curricular Base with a strong tendency towards teaching Computational Thinking suggests this discussion among experts who see the need for a curricular guide to design educational resources. Even given the need to promote Data Literacy skills, we still find few Brazilian studies focused on developing curriculum guides, curricula, learning, and assessment resources. This research proposes a curriculum guide for Data Literacy, a menu, and a list of detailed skills to assist specialists in the architecture of resources and activities.
Keywords:
Data Literacy, Educational Design, Curriculum, Basic education
References
BARDlN, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: edições, 70:225.
Brito, L., Dias, A., França, J., and Vivacqua, A. (2024a). Design colaborativo em literacia de dados no complexo do alemão: Uma abordagem inspirada no método paulo freire. In Anais Estendidos do XIX Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, pages 39–48, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brito, L., Dias, A., França, J., and Vivacqua, A. (2024b). Design of data literacy assets-based learning strategies with marginalized communities inspired by paulo freire’s pedagogy. In Proceedings of the 22nd European Conference on Computer-Supported Cooperative Work: The International Venue on Practice-centered Computing on the Design of Cooperation Technologies – Doctoral Colloquium Contributions. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET).
Brito, L., Françaa, J., Dias, A., and Vivacqua, A. (2022). Design de uma escala para avaliação de literacia de dados. In Anais do I Workshop Investigações em Interação Humano-Dados, pages 7–12, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brito, L. S. (2020). Cartas para a literacia: Design de um artefato para a avaliação em literacia de dados.
Darling-Hammond, L. (1990). Instructional policy into practice: “the power of the bottom over the top”. Educational evaluation and policy analysis, 12(3):339–347.
Fullerton, T. (2008). Game design workshop: a playcentric approach to creating innovative games. CRC press.
Jonassen, D. H., Tessmer, M., and Hannum, W. H. (1998). Task analysis methods for instructional design. Routledge.
MCTI (2021). Portaria mcti nº 4979 de 13/07/2021. Acesso em: 14 jun. 2024.
MEC (2017). A base. Acesso em: 15 de junho de 2024.
MEC (2022). Anexo ao parecer cne/ceb nº 2/2022 - bncc computação. Acesso em: 15 de junho de 2024.
OECD (2024a). Oecd artificial intelligence. Acesso em: 14 jun. 2024.
ECD (2024b). Oecd learning compass 2030. Acesso em: 14 jun. 2024.
Pedroza, K., Baptista, R., Gracie, R., Ferreira, T., and Mota, P. (2024). Quando a comunidade faz ciência sobre si. Acesso em: 14 jun. 2024.
Pimentel, C., Campos, M., and Lopes, G. (2024). Projeto informação: Letramento crítico de dados para uma educação emancipadora. In Anais do I Simpósio Brasileiro de Computação na Educação Básica, pages 116–120, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Reigeluth, C. (1983). Instructional design: What is it and why is it. Instructional design theories and models: An overview of their current status/Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
Reznik, R., Giannella, J., and Kosminsky, D. (2023). Apontamentos sobre o ensino-aprendizado da literacia de dados para crianças no brasil com o apoio do lúdico e da visualização de dados. In Anais do II Workshop Investigações em Interação Humano-Dados, pages 19–25, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Tygel, A. F. and Kirsch, R. (2016). Contributions of paulo freire for a critical data literacy: A popular education approach. The Journal of Community Informatics, 12(3).
Brito, L., Dias, A., França, J., and Vivacqua, A. (2024a). Design colaborativo em literacia de dados no complexo do alemão: Uma abordagem inspirada no método paulo freire. In Anais Estendidos do XIX Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, pages 39–48, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brito, L., Dias, A., França, J., and Vivacqua, A. (2024b). Design of data literacy assets-based learning strategies with marginalized communities inspired by paulo freire’s pedagogy. In Proceedings of the 22nd European Conference on Computer-Supported Cooperative Work: The International Venue on Practice-centered Computing on the Design of Cooperation Technologies – Doctoral Colloquium Contributions. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET).
Brito, L., Françaa, J., Dias, A., and Vivacqua, A. (2022). Design de uma escala para avaliação de literacia de dados. In Anais do I Workshop Investigações em Interação Humano-Dados, pages 7–12, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brito, L. S. (2020). Cartas para a literacia: Design de um artefato para a avaliação em literacia de dados.
Darling-Hammond, L. (1990). Instructional policy into practice: “the power of the bottom over the top”. Educational evaluation and policy analysis, 12(3):339–347.
Fullerton, T. (2008). Game design workshop: a playcentric approach to creating innovative games. CRC press.
Jonassen, D. H., Tessmer, M., and Hannum, W. H. (1998). Task analysis methods for instructional design. Routledge.
MCTI (2021). Portaria mcti nº 4979 de 13/07/2021. Acesso em: 14 jun. 2024.
MEC (2017). A base. Acesso em: 15 de junho de 2024.
MEC (2022). Anexo ao parecer cne/ceb nº 2/2022 - bncc computação. Acesso em: 15 de junho de 2024.
OECD (2024a). Oecd artificial intelligence. Acesso em: 14 jun. 2024.
ECD (2024b). Oecd learning compass 2030. Acesso em: 14 jun. 2024.
Pedroza, K., Baptista, R., Gracie, R., Ferreira, T., and Mota, P. (2024). Quando a comunidade faz ciência sobre si. Acesso em: 14 jun. 2024.
Pimentel, C., Campos, M., and Lopes, G. (2024). Projeto informação: Letramento crítico de dados para uma educação emancipadora. In Anais do I Simpósio Brasileiro de Computação na Educação Básica, pages 116–120, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Reigeluth, C. (1983). Instructional design: What is it and why is it. Instructional design theories and models: An overview of their current status/Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
Reznik, R., Giannella, J., and Kosminsky, D. (2023). Apontamentos sobre o ensino-aprendizado da literacia de dados para crianças no brasil com o apoio do lúdico e da visualização de dados. In Anais do II Workshop Investigações em Interação Humano-Dados, pages 19–25, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Tygel, A. F. and Kirsch, R. (2016). Contributions of paulo freire for a critical data literacy: A popular education approach. The Journal of Community Informatics, 12(3).
Published
2024-11-04
How to Cite
BRITO, Luciana S.; FRANÇA, Juliana B. dos S; VIVACQUA, Adriana S..
Data Literacy for Basic Education: Thinking about Curriculum in a Progressively Datafied Brazil. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 1143-1154.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.241998.
