Open Learning Objects and Educational Resources for Mathematics: A Systematic Literature Review

Abstract


This article presents a Systematic Literature Review (RSL) that aims to identify the existence of studies that use Learning Objects and Open Educational Resources in the continuing and initial training of teachers of degrees in Pedagogy and Mathematics. For this, the PICOC strategy was used and the formulation of five research questions related to the RSL context. The RSL was based on the protocol proposed by Kitchenham and the PRISMA methodology, starting from a total of 1868 articles found in the databases. The results indicate that there is a gap in studies that demonstrate continuing and initial training of mathematics teachers incorporating OAs and OERs.
Keywords: Learning Objects, Open Educational Resources, Initial Training, Mathematics, Innovation

References

Aparecida Cavichioli Laurmann, R.; Maria Mallmann, E.; Malu da Rosa, C.; De Jesus Moreira Junior, F. REA: Educação para o Futuro: fomentando a inovação no design pedagógico. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 567–576, 2019. DOI: 10.22456/1679-1916.99542. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 jan. 2024.

Coura, Laura; Delabrida, Saul; Fortes, Reinaldo; Ilídio, Rone; Oliveira, Sérgio de; Castro, Jadson. Qualificação de Professores do Ensino Básico com Jogos: Um Mapeamento Sistemático. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 825-837. DOI: 10.5753/sbie.2023.234978.

Dermeval, Diego; Coelho, Jorge AP de M.; Bittencourt, Ig Ibert. Mapeamento sistemático e revisão sistemática da literatura em informática na educação. JAQUES, Patrícia Augustin; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig; PIMENTEL, Mariano.(Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020.

Kitchenham, B. Procedures for performing systematic reviews. Technical report. Kelle (UK): Keele University/NICTA, 2004.

Lavor, Otávio Paulino; Martins, Kaliane Morais de Lucena. Potencializando o ensino de Matemática através de objetos de aprendizagem. e-Mosaicos, v. 9, n. 21, p. 173-186, 2020.

Lo, C.-K.; Tlili, A.; Huang, X. The Use of Open Educational Resources during the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study of Primary School Mathematics Teachers in Hong Kong. Educ. Sci. 2022, 12, 744. DOI: 10.3390/educsci12110744.

Oliveira, G. P. O uso da história da Matemática e dos objetos de aprendizagem como ferramentas pedagógicas na formação de professores de Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 7, n. 20, p. 126–138, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v7i20.2860. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 jan. 2024.

Ovchinnikova, Marina V. et al. A aplicação de recursos educacionais abertos como ferramenta e objeto de estudo na formação profissional de professor de matemática. In: Anais do Workshop CEUR . 2021. pág. 224-233.

Rolando, L. G. R.; Luz, M. R. M, P. da; Salvador, D. F. O conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo no contexto lusófono: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.23, n.3, p.174-190, 2015.

Sá-Filho, Clóvis Soares; Machado, Elian de Castro. O computador como agente transformador da educação e o papel do Objeto de Aprendizagem, 2003. Disponível em [link] Acesso em 19. Abr. 2018.

Sampaio, Cyntia Layane Gusmão Souza; Silva, Claudio Nei Nascimento da. A plataforma eduCAPES e sua contribuição para a formação integral: conhecimento e uso das tecnologias digitais por parte dos professores do Ensino Médio Integrado. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 20, p. e10314, 2021. DOI: 10.15628/rbept.2021.10314. Disponível em: [link]. Acesso em: 2 jan. 2024.

Zangalli , I. .; Mendes, A. A. P. . Recursos Educacionais Abertos no Ensino Fundamental Anos Iniciais: um Estudo entre Professores do Brasil e Estados Unidos da América . EaD em Foco, [S. l.], v. 10, n. 2, 2020. DOI: 10.18264/eadf.v10i2.958. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 jan. 2024.

Wiley, David. A. (2000). Connecting Learning Objects to Instructional Design Theory: a Definition, a Metaphor, and a Taxonomy. Utah: Utah State University.
Published
2024-11-04
ARAÚJO, Luzia D. S.; GOMES, Apuena V.. Open Learning Objects and Educational Resources for Mathematics: A Systematic Literature Review. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 1155-1166. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242044.