Recommendations for Teaching Computer Programming to Blind Students
Abstract
Visual impairment affects a substantial number of students enrolled in higher education courses in Brazil. In the field of Computing, particularly in Computer Programming disciplines, the heavy reliance on visual cues can pose challenges for blind students both in the teaching-learning process and in the use of technologies. In this sense, this work details the process of elaborating and validating a Guidebook aimed at guiding teachers who teach Computer Programming to blind students, providing information about the main challenges faced by these students and guidance to assist in the development and selection of technologies, materials, tasks, and assessment strategies.
References
Alves, L. F. et al. (2022). Estudantes com deficiência visual em computação: participação, perspectivas e desafios enfrentados. In Anais do II Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 67–76. SBC.
Barbosa, S. and Silva, B. (2010). Interação humano-computador. Elsevier Brasil.
Bersch, R. (2008). Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: CEDI, 21.
Braga, J. C., Vaz, P., Pimentel, E., and Stiubiener, I. (2017). Mapeamento de problemas e recomendações para conteúdos instrucionais acessíveis para pessoas com deficiência visual. pages 1077–1086.
Brasil, C. C. (2015). Lei nº 13.146, de 6 de julho 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília.
CAT, C. d. A. T. (2009). Tecnologia assistiva. Brasília: Corde.
CC Brasil (2024). Sobre as licenças cc brasil. [link]. (Accessed on 06/10/2024).
Dias, J. d. L. and Dias, M. d. L. O. (2019). Os leitores de tela como ferramenta de acessibilidade e inclusão da pessoa com deficiência visual. Brazilian Journal of Development, 5(12):28869–28878.
Geraldo, R. J. (2016). Um auxílio à navegação acessível na web para usuários cegos. PhD thesis, São Carlos (SP): Teses de Doutorado em Ciências da Computação e Matemática Computacional da Universidade de São Paulo.
Gil, A. C. et al. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa, volume 4. Atlas São Paulo.
Gomes, M. et al. (2015). Um estudo sobre erros em programação-reconhecendo as dificuldades de programadores iniciantes. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 4, page 1398.
Guimarães, Í. J. B. et al. (2016). Acessibilidade em websites de comércio eletrônico: avaliação através da interação com usuários cegos.
Hermans, F. and Aldewereld, M. (2017). Programming is writing is programming. In Companion to the first International Conference on the Art, Science and Engineering of Programming, pages 1–8.
INEP (2023). Censo da Educação Superior 2022. Ministério da Educação, Diretoria de Estatísticas Educacionais, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (Accessed on 05/08/2023).
Kind, L. (2004). Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em revista, 10(15):124–138.
Lahtinen, E., Ala-Mutka, K., and Järvinen, H.-M. (2005). A study of the difficulties of novice programmers. Acm sigcse bulletin, 37(3):14–18.
Murillo-Morales, T. and Miesenberger, K. (2020). Audial: A natural language interface to make statistical charts accessible to blind persons. In International Conference on Computers Helping People with Special Needs, pages 373–384. Springer.
Paciello, M. (2000). Web accessibility for people with disabilities. Crc Press.
PNAD (2023). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. [link]. (Accessed on 02/12/2024).
Rajaselvi, M. et al. (2021). A survey of programming editors for the visually impaired. Accessed: Aug, 12.
Sánchez, J. and Aguayo, F. (2006). Apl: Audio programming language for blind learners. In International Conference on Computers for Handicapped Persons, pages 1334– 1341. Springer.
Sharma, M. R. (2020). A short communication on computer programming languages in modern era.
Vílchez, I. C. C. (2021). Educação superior e deficiência: cenários da inclusão de estudantes com deficiência visual na universidade. Periferia, 13(1):325–345.
WHO (2023). World Health Organization: Up to 45 million blind people globally and growing. [link]. (Accessed on 01/02/2024).
WHO (2024). World Health Organization: Disability. [link]. (Accessed on 02/12/2024).
Zen, E., da Costa, V. K., and Tavares, T. A. (2023a). Experiências educacionais em disciplinas de programaçao de computadores: uma análise qualitativa na perspectiva dos estudantes com deficiência visual. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 960–971. SBC.
Zen, E., da Costa, V. K., and Tavares, T. A. (2023b). Understanding the accessibility barriers faced by learners with visual impairments in computer programming. In Anais do XXII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais. SBC.
Zen, E., Tavares, T. A., and da Costa, V. K. (2023c). Desafios e percepções sobre acessibilidade em ambientes de desenvolvimento integrado. Revista Novas Tecnologias na Educação, 21(2):244–253.
