Mapping the use of media in programming teaching

  • Bianca Joaquim A. de Melo Colégio Pedro II / University of the State of Rio Grande do Norte
  • Carlos Heitor P. Liberalino University of the State of Rio Grande do Norte
  • Maria Gracielly L. de Abrantes Federal Institute of Paraíba

Abstract


This study aimed to identify the main themes addressed regarding the use of media in programming education through social network analysis. To achieve this, 58 keywords from 21 articles on these themes were analyzed. It was concluded that there is a wide diversity of themes related to programming education, but the use of media is still limited to games, which are considered by some authors as interactive media. Additionally, a change in the use of games in programming education was identified over time: games are no longer seen only as products resulting from the programming learning process, but also as learning tools.
Keywords: Programming education, Media in education, Social network analysis

References

Baptista, A. I. S. et al. Mapeamento dos Usos do Mangá e Anime nas Pós-Graduações Stricto Sensu Brasileiras de Ensino e Educação – Apontamentos e Perspectivas. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, v. 1, n. 2, p. 58-58, 2020.

Belloni, M. L. O que é mídia-educação? São Paulo: Autores Associados, 2005.

Creswell, J. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Artmed, 2010.

Gil, A. C. et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

Harzing, A. W. The publish or perish book. Melbourne, Australia: Tarma Software Research Pty Limited, 2010.

Kadar, R. et al. A study of difficulties in teaching and learning programming: a systematic literature review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, v. 10, n. 3, p. 591-605, 2021.

Lovato, F. L.; Michelotti, A.; Loreto, E. L. S. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018.

Magalhães Júnior, C. A. O.; Batista, M. C. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. Maringá: Gráfica e Editora Massini, 2021.

Medeiros, T. J.; Silva, T. R.; Aranha, E. H. S. Ensino de programação utilizando jogos digitais: uma revisão sistemática da literatura. Renote, v. 11, n. 3, 2013.

Mello, M. P. O uso de mídias por professores: um estudo em uma escola da rede municipal de Porto Alegre. 2015.

Melo, B. J. A. Gamificação na Aprendizagem de Adolescentes: Uma Perspectiva Neurobiológica. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020.

Melo, T. B. et al. Os temas de pesquisa que orbitam o enfoque CTS: Uma análise de rede sobre a Produção Acadêmica Brasileira em Ensino. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 587-606, 2016.

Monclar, R. S.; Silva, M. A.; Xexéo, G. Jogos com Propósito para o Ensino de Programação. Anais do XVII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital–SBGames, p. 1132-1140, 2018.

Nunes, R. Comunicação, educação e cidadania: análise do uso de mídias em escolas do Cariri cearense. Revista de Estudos da Comunicação, v. 15, n. 36, 2014.

Souza, D. M.; Batista, M. H. S.; Barbosa, E. F. Problemas e dificuldades no ensino de programação: Um mapeamento sistemático. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 24, n. 1, p. 39, 2016.

Toscano, R. M.; Becker, V. Mapeamento sistemático: sistemas audiovisuais para o ensino de crianças com o transtorno do espectro autista. 2019.

Wasserman, S.; Faust, K. Social network analysis: Methods and applications. 1994.
Published
2024-11-04
MELO, Bianca Joaquim A. de; LIBERALINO, Carlos Heitor P.; ABRANTES, Maria Gracielly L. de. Mapping the use of media in programming teaching. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2025-2036. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.241804.