Systematic Literature Review on Unplugged Computing in Basic Education

Abstract


This article presents a Systematic Literature Review (SLR) on using Unplugged Computing in Basic Education, analyzing 12 selected studies. The methodology utilized follows the procedures outlined by Bárbara Kitchenham (2004) in her article "Procedures for Performing Systematic Reviews," which includes specific steps for conducting a thorough review. The research focused on studies related to Brazil and consulted articles from Google Scholar, IEEE Xplore, ACM Digital Library, and the proceedings of the Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). The study addressed three main questions: (1) how Unplugged Computing can serve as a teaching strategy, (2) what activities are feasible in this context, and (3) how research has been evaluated. The results indicate that Unplugged Computing can effectively introduce computer science concepts in Basic Education, identifying several models of activities and highlighting the need for further discussions and research in the area.

Keywords: Unplugged Computing, Systematic Literature Review, Educational Research, Basic Education

References

SASSI, S. B.; MACIEL, C.; PEREIRA, V. C. Revisão sistemática de estudos sobre computação desplugada na educação básica e superior de 2014 a 2020: tendências no campo. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 36, n. 114, p. 10–30, 2021. DOI: 10.21527/2179-1309.2021.114.10-30. Available at: [link]. Accessed on: Apr. 6, 2023.

KITCHENHAM, Bárbara. (2004) Procedimentos para realizar revisões sistemáticas. Keele, Reino Unido, Keele University , v. 33, n. 2004, pages. 1-26.

BORDINI, Adriana et al. (2017) Pensamento Computacional nos Ensinos Fundamental e Médio: uma revisão sistemática. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). page. 1-3.

WING, Jeannette M. Pensamento computacional. Comunicações da ACM, v. 49, n. 3, pages 33-35, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação infantil e ensino fundamental. Brasília, DF: MEC, 2018. Available at: [link]. Accessed on: Aug. 10, 2024.

PEREIRA, Francisco Tito Silva Santos; ARAÚJO, Luis Gustavo; BITTENCOURT, Roberto. (2019) Intervenções de pensamento computacional na educação básica através de computação desplugada. In: Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. SBC. p. 315-324.

CRUZ, M. E. J. K. da; MARQUES, S. G.; OLIVEIRA, W. (2021) Desenvolvimento e Avaliação de Material Didático Desplugado para o Ensino de Computação na Educação Básica. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S. l.], v. 29, p. 160–187,. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.160. Available at: [link]. Accessed on: Jun. 2, 2023.

SANTOS , Natália Santana dos; MEDEIROS, Andressa de Souza S.; SILVA JUNIOR, Nildo Pereira da; HERCULANI, Júlio Budiski; TONHÃO, Simone de França; CADETTE, William de Araujo; PRATES, Jorge Marques. (2023) Uma contribuição na inserção da Computação nas escolas rurais por meio de computação desplugada. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 145-153. DOI: 10.5753/educomp.2023.228136.

DE SOUZA, Givanaldo Rocha; MARINHO, Maria Alice Rodrigues ; AZEVEDO, Vivianne Patrícia Medeiros ; DE FARIA, William Wonder Fagundes (2020). Desplugando: Ensinando Conceitos de Computação na Educação Básica. In: congresso sobre tecnologias na educação, 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 385-394. DOI: 10.5753/ctrle.2020.11416.

ALMEIDA, Diego Lippert de; SANTOS, Fabricia Damando. (2023) Um relato de experiência com Computação Desplugada na formação de professores. In: workshop sobre educação em computação (wei), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 52-63. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2023.229827.

OLIVEIRA, Wilk; CAMBRAIA, Adão Caron; HINTERHOLZ, Lucas Tadeu. (2021) Pensamento computacional por meio da computação desplugada: Desafios e possibilidades. In: Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação. SBC. p. 468-477.

KNIPHOFF DA CRUZ, Marcia Elena Jochims; MARQUES, Samanta Ghisleni; TAVARES, Tainã Ellwanger; OLIVEIRA, Wilk; SEELIG, Gustavo Baumgarten. (2021) Normas, Diretrizes e Material Didático para o Ensino de Computação na Educação Básica Brasileira. In: simpósio brasileiro de educação em computação (educomp), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação . p. 337-346. DOI: 10.5753/educomp.2023.228332.

RIBEIRO, Leila; FOSS, Luciana; CAVALHEIRO, Simone André Da Costa; CRUZ, Marcia Elena Jochims Kniphoff da; FRANÇA, Rozelma Soares de. (2023) O Padrão Brasileiro de Computação Escolar. In: Proceedings of the 54th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1 (SIGCSE 2023). Nova York, NY, EUA: Association for Computing Machinery. p. 53-58. Available at: DOI: 10.1145/3545945.3569863.

BULCÃO, Jeanne da Silva Barbosa et al. (2019) Computação desplugada divulgada aos descritores de Matemática do SAEB: Um relato de experiência. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. page. 407.

FORD, Vitaly; SIRAJ, Ambareen; HAYNES, Ada; BROWN, Eric. (2017) Capture the Flag Unplugged: uma competição cibernética offline. In: Proceedings of the 2017 ACM SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education (SIGCSE '17). Nova York, NY, EUA: Association for Computing Machinery. p. 225-230. Available at: DOI: 10.1145/3017680.3017783.

MILLER, B.; KIRN, A.; ANDERSON, M.; MAJOR, J. C.; FEIL-SEIFER, D.; JURKIEWICZ, M. (2018) Unplugged Robotics to Increase K-12 Students' Engineering Interest and Attitudes. In: 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), San Jose, CA, USA.

NAKAMURA, T.; KAWASAKI, T. (2019) Computer Science Unplugged for Developing Computational Thinking and Mathematical Thinking. In: 2019 International Joint Conference on Information, Media and Engineering (IJCIME), Osaka, Japão.
Published
2024-11-04
SILVA FILHO, José Santos da; LIMA FILHO, Marcos C.; FERNANDEZ, Marcial P.. Systematic Literature Review on Unplugged Computing in Basic Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2051-2063. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.241993.