The Archimedes Solid and the World Cup: An Experience Report Involving Plugged and Unplugged Activities

Abstract


This paper reports the experience of building an Archimedean solid, the Truncated Icosahedron, with 382 students from high school and elementary school, through an extension project with plugged and unplugged activities that aim to contribute to student learning. The theme was well received by the students, especially because it happened at the time of the 2022 World Cup, with the production of the cup ball being a strong motivation for students to join. The success of the activities occurred with up to 96.8% of the participants managing to build the cup ball, in a concrete way, showing that playfulness and creativity, combined with the Geometry content and the interest of the classes, can enrich learning.

Keywords: Playful Activities, Geometry, Mathematics

References

Bobsin, R. S.; Nunes, N. B.; Kologeski, A. L.; Bona, A. S. (2020). “O Pensamento Computacional presente na Resolução de Problemas Investigativos de Matemática na Escola Básica.” Em: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . pág. 1473-1482. Disponível em: DOI: 10.5753/cbie.sbie.2020.1473. Acesso em: 21 jun. 2024.

Bona, A. S. (2012). Espaço de Aprendizagem Digital da Matemática: o aprender a aprender por cooperação. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação. Porto Alegre: UFRGS. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 jun. 2024.

Bona, A. S. (2021). (Des)Pluga: o Pensamento Computacional atrelado a Atividades Investigativas e a uma Metodologia Inovadora. Aline Silva De Bona (Organizadora). São Paulo: Pragmatha, 2021. 374 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 jun. 2024.

Bona, A. S. e Cazzarotto S. (2021). Práticas cooperativas que favorecem a permanência, o êxito e o pertencer no ambiente escolar. Permanência e Êxito no IFRS - Reflexões e Práticas. 1.ed., São Paulo, SP. Pimenta Cultural, 2021. pág. 577-597. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 jun. 2024.

Freitas, P. B. O. (2020). Sólidos Arquimedianos: Uma abordagem construtiva e investigativa em oficina presencial e uma exploração de classes de sólidos via software Poly em oficina remota com uma proposta de uso no Ensino Médio. Em: Universidade Federal de Goiás (UFG), Instituto de Matemática e Estatística (IME) - Programa de Mestrado Prossional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT), Goiás/GO, Brasil. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 jun. 2024.

Meneghetti, R. C. G. e da Silva, F. M. (2019). Matemática e o Pensamento Computacional: Uma Análise na Pesquisa Brasileira. Em: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Cuiabá/MT, Brasil. 14-17 jul. 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 jun. 2024.

Mohr, A. R. da R. e Britto, S. L. M. (2016). Sólidos arquimedianos: um estudo sobre truncaduras e suas construções no Ensino Médio. Em: Universo Acadêmico, Taquara, v. 9, n. 1, jan./dez. 2016, pág. 231-254. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 jun. 2024.

Mohr, A. R. da R. e Britto, S. L. M. (2014). Sólidos Arquimedianos: Um Estudo sobre Truncatura. Em: XX EREMAT - Encontro Regional de Estudantes de Matemática da Região Sul Fundação Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Bagé/RS, Brasil. 13-16 nov. 2014, pág. 639 - 646. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 jun. 2024.

Pereira, V. J. e Henno, J. H. (2017). O Pensamento Algorítmico Associado ao Origami no Contexto de um Laboratório de Fabricação Digital. SIGraDi 2017, XXI Congresso da Sociedade Ibero-Americana de Gráfica Digital 22 a 24 de novembro de 2017 – Concepción, Chile. Disponível em: [link]. Acesso em: 9 jun. 2023.

Ticon, S. C. S., Mól, A. C. A., Legecy, A. P. (2022). Atividades plugadas e desplugadas na educação infantil no desenvolvimento do pensamento computacional. Dialogia, São Paulo, n. 40, p. 1-21, e21751, jan./abr. 2022. Disponível em: DOI: 10.5585/40.2022.21751. Acesso em: 25 jun. 2024.

Wing, J. M. Computational Thinking. Communications of the ACM. New York, v.49, n.3, p. 33-35, mar. 2006. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 jun. 2024.
Published
2024-11-04
CARUSO, Rafaela Matsubara; KOLOGESKI, Anelise Lemke; BONA, Aline Silva de. The Archimedes Solid and the World Cup: An Experience Report Involving Plugged and Unplugged Activities. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2125-2135. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242243.