Analysis of Female Participation in Computer Science Courses: A Perspective on the Projects of the Meninas Digitais Program
Abstract
Female participation and dropout rates in ICT undergraduate courses are global challenges. This article investigates the presence of women in courses in this field at Brazilian public universities, analyzing the actions of the Meninas Digitais program projects. Using data from INEP, interviews with female professors, and questionnaires with students, the research reveals that the Meninas Digitais projects have a positive impact on the retention and participation of women. The results show that most participants benefit from the support and opportunities provided by the projects, improving their academic performance, personal development, and other benefits.
Keywords:
Female participation, Retention, Meninas Digitais Program, ICT courses
References
Abbad, G., Carvalho, R. S., and Zerbini, T. (2006). Evasão em curso via internet: explorando variáveis explicativas. RAE eletrônica, 5.
Alfred, M. V., Ray, S. M., and Johnson, M. A. (2019). Advancing women of color in stem: an imperative for us global competitiveness. Advances in Developing Human Resources, 21(1), 114–132.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. In Análise de conteúdo (pp. 279–279).
Boni, V. and Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Em tese, 2(1), 68–80.
Creswell, J. W. and Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
Dillman, D. A., Smyth, J. D., and Christian, L. M. (2014). Internet, phone, mail, and mixed-mode surveys: The tailored design method. John Wiley & Sons.
Fernandes, A. (2021). Brazilian women underrepresented in STEM fields. Valor International.
Fernandes, E., Maia, Â., Meireles, C., Rios, S., Silva, D., and Feixas, G. (2005). Dilemas implicativos e ajustamento psicológico: Um estudo com alunos recém-chegados à universidade do minho. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(2), 285–304.
Fink, A. (2015). How to conduct surveys: A step-by-step guide. Sage Publications.
Gaioso, N. P. d. L. (2005). Evasão discente na educação superior: a perspectiva dos dirigentes e dos alunos. Brası́lia: UCB.
Iwamoto, H. M. (2022). Mulheres nas STEM: um estudo brasileiro no diário oficial da união. Cadernos de Pesquisa, 52, e09301–e09301.
Johnson, R. B. and Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14–26.
Lee, K. (2010). Effective policies for supporting education and employment of women in science and technology. In UN Women Expert Group Meeting on Gender, Science and Technology.
MEC (1997). Retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Avaliação: Revista de rede de avaliação institucional da educação superior, 1(2), 21–22.
Natansohn, G. and Reis, J. (2021). Digitalizando o cuidado: mulheres e novas codificações para a ética hacker. Cadernos Pagu.
ONU (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. United Nations: New York, NY, USA.
Silva-Filho, R. L. L., Motejunas, P. R., Hipólito, O., and Lobo, M. B. d. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, 37, 641–659
UNESCO (2019). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO): Women in Science (UIS Fact Sheet, 55).
Utiyama, F. and Borba, S. d. F. P. (2003). Uma ferramenta de apoio ao controle da evasão de alunos em cursos a distância via internet. In Congresso Brasileiro de Computação, volume3.
Alfred, M. V., Ray, S. M., and Johnson, M. A. (2019). Advancing women of color in stem: an imperative for us global competitiveness. Advances in Developing Human Resources, 21(1), 114–132.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. In Análise de conteúdo (pp. 279–279).
Boni, V. and Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Em tese, 2(1), 68–80.
Creswell, J. W. and Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
Dillman, D. A., Smyth, J. D., and Christian, L. M. (2014). Internet, phone, mail, and mixed-mode surveys: The tailored design method. John Wiley & Sons.
Fernandes, A. (2021). Brazilian women underrepresented in STEM fields. Valor International.
Fernandes, E., Maia, Â., Meireles, C., Rios, S., Silva, D., and Feixas, G. (2005). Dilemas implicativos e ajustamento psicológico: Um estudo com alunos recém-chegados à universidade do minho. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(2), 285–304.
Fink, A. (2015). How to conduct surveys: A step-by-step guide. Sage Publications.
Gaioso, N. P. d. L. (2005). Evasão discente na educação superior: a perspectiva dos dirigentes e dos alunos. Brası́lia: UCB.
Iwamoto, H. M. (2022). Mulheres nas STEM: um estudo brasileiro no diário oficial da união. Cadernos de Pesquisa, 52, e09301–e09301.
Johnson, R. B. and Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14–26.
Lee, K. (2010). Effective policies for supporting education and employment of women in science and technology. In UN Women Expert Group Meeting on Gender, Science and Technology.
MEC (1997). Retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Avaliação: Revista de rede de avaliação institucional da educação superior, 1(2), 21–22.
Natansohn, G. and Reis, J. (2021). Digitalizando o cuidado: mulheres e novas codificações para a ética hacker. Cadernos Pagu.
ONU (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. United Nations: New York, NY, USA.
Silva-Filho, R. L. L., Motejunas, P. R., Hipólito, O., and Lobo, M. B. d. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, 37, 641–659
UNESCO (2019). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO): Women in Science (UIS Fact Sheet, 55).
Utiyama, F. and Borba, S. d. F. P. (2003). Uma ferramenta de apoio ao controle da evasão de alunos em cursos a distância via internet. In Congresso Brasileiro de Computação, volume3.
Published
2024-11-04
How to Cite
SANTOS, Maria Teresa Silva; GASPARINI, Isabela; FRIGO, Luciana Bolan.
Analysis of Female Participation in Computer Science Courses: A Perspective on the Projects of the Meninas Digitais Program. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 2259-2272.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242345.