Using Robotics as a Pedagogical Tool for Teaching Computational Thinking to Elementary School Students: An Experience Report

Abstract


A computerized society uses technology from elementary school to develop technical and social skills. Programming and robotics have been used to cultivate essential skills such as computational thinking, which involves solving problems logically. This article details the experience of teaching robotics to children aged 7 to 12 years in a private school over a period of 7 months, using educational kits. Robotics and programming proved to be effective in fostering technical and social skills, including computational thinking. Qualitative results indicated interest and development of skills, while quantitative results were evidenced by school grades, performance in competitions and positive responses to the questionnaires administered.

Keywords: Educational Robotics, Computational Thinking, Elementary Education, Soft Skills

References

ARAÚJO, Sibere Duarte de; SILVA, Ronald Brasil. Scratch: Utilizando Programação por Blocos com Alunos com Deficiência Intelectual e Transtorno do Espectro Autista. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 86-95. DOI: 10.5753/wie.2023.233914. Acesso em: 05 mai. 2024.

BIÉ, Erlon P.; SOUTO, Eduardo; BRAGA, David; OLIVEIRA, Elaine; CARVALHO, Leandro. Ensino de programação para alunos nos anos escolares entre Ensino Fundamental II e Ensino Médio: Um Mapeamento Sistemático. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 414-427. DOI: 10.5753/sbie.2023.235201. Acesso em: 10 mai. 2024.

CARDOSO, M. G.; LANÇA, J. F. (2021). A UTILIZAÇÃO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL COMO INSTRUMENTO DE AVALIAÇÃO NA APRENDIZAGEM DOS CONTEÚDOS DE FÍSICA. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), 11(4), 190-204. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 mai. 2024.

CORDEIRO, Maria Caroline; GOMES, Eloí Lucas Amendola; COUTINHO, Fábio Rizental. Ensino de robótica para alunos com altas habilidades. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE SOFTWARE LIVRE E TECNOLOGIAS ABERTAS (LATINOWARE), 16. , 2019, Foz do Iguaçu. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 128-130. DOI: 10.5753/latinoware.2019.10345. Acesso em: 20 fev. 2024

DA COSTA, Renato Pinheiro; CASSIMIRO, Élida Estevão; DA SILVA, Rozinaldo Ribeiro. (2021) TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 97–116. DOI: 10.12957/redoc.2021.53068. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 fev. 2024.

DE MEDEIROS, L. F.; WÜNSCH, L. P. Ensino de programação em robótica com Arduino para alunos do ensino fundamental: relato de experiência. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 456 - 480, 2019. DOI: 10.5335/rep.v26i2.8701. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 mai. 2024.

FERNANDES, Manasses; SANTOS, Camila Amorim Moura dos; SOUZA, Edmar Egidio de; FONSECA, Marcos Guimarães. Robótica educacional uma ferramenta para ensino de lógica de programação no ensino fundamental. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. p. 315-322. DOI: 10.5753/cbie.wie.2018.315. Acesso em: 24 fev. 2024.

JOHNSON, L., et al. (2018) Technology Outlook for STEM+ Education 2018-2023: An NMC/CoSN Horizon Report. The New Media Consortium. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 jun. 2024.

MARINHO, Francisco; MONTEIRO, Edwin; BARRETO, Raimundo. UpRobotics: Robótica Educacional Utilizando Linguagem Visual Baseada em Blocos. In: TRABALHOS EM ANDAMENTO - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE SISTEMAS COMPUTACIONAIS (SBESC), 10. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 127-132. ISSN 2763-9002. DOI: 10.5753/sbesc_estendido.2020.13101. Acesso em: 12 mai. 2024

MEC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 jun. 2024.

PAPERT, Seymour. (1980) Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. 1st ed. [S.I.]: Basic Books. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 fev. 2024.

PONSARD, C. (2019). Teaching computer programming to post-millennial kids: Overview of goals, activities and supporting tools. In Lane H., Zvacek S., and Uhomoibhi J., editors, CSEDU - Proc. Int. Conf. Comput. Support. Educ., volume 2, pages 474–480. SciTePress. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 mai. 2024

POSTMAN, Neil. (1992) Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. Nova York: Knopf. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 fev. 2024.

RESNICK, M., et al. (2009) Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 fev. 2024

RODRIGUES, Eunicio Gomes; RODRIGUES, Borrosa Matias; SILVA, Marinilson Ferreira da; SILVA, Rosenilde S. da; LIBÓRIO FILHO, João da Mata. Robótica Educacional no Incentivo de Alunos do Primeiro Ano do Ensino Médio para Área de Computação: Um Relato de Experiência. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 321-331. DOI: 10.5753/wie.2023.234446. Acesso em: 26 fev. 2024.

SBC (2017). Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica. Technical report. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 jun. 2024.

URZÊDA, Rhêmora Ferreira da Silva; SEVERIANO , Eusiléa Pimenta Roquete; AMORIM, Louis dos Santos. O uso do scratch no curso de pedagogia: relato de uma experiência interdisciplinar. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 21-25. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2020.11122. Acesso em: 10 jun. 2024

WEF. World Economic Forum. The Future of Jobs Reports 2023. [S.I.]. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 fev. 2024.
Published
2024-11-04
FEITOZA, Péricles Andrade; CUNHA, Mônica Ximenes Carneiro da. Using Robotics as a Pedagogical Tool for Teaching Computational Thinking to Elementary School Students: An Experience Report. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2273-2286. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242346.